Zupełnie nowe samochody oparte na platformie STLA Large mają być odpowiedzią na popyt klientów na głównych światowych rynkach i będą oferowane w pierwszej kolejności na rynku północnoamerykańskim przez marki Dodge i Jeep, a następnie przez pozostałe marki, w tym Alfa Romeo, Chrysler i Maserati. Stellantis informuje, że nowe produkty obejmą całą gamę pojazdów, od sedanów przez crossovery, aż po SUV-y. W latach 2024-2026 na rynek trafi osiem nowych modeli. Więcej o nowoczesnych technologiach piszemy na Gazeta.pl.
STLA Large to druga platforma po STLA Medium zaprezentowanej w lipcu 2023. Samochody oparte na tym nowym rozwiązaniu będą produkowane w kilku zakładach w Europie i Ameryce Północnej. Platforma ta będzie dostępna w wariantach multienergetycznych, w tym hybrydowych i spalinowych. Koncern komunikuje, że posłuży do budowy samochodów rodzinnych i sportowych, pojazdów wyposażonych w napęd na cztery koła, a także aut o luksusowym charakterze.
Platforma pozwoli na skalowanie rozstawu osi, całkowitej długości, szerokości i wysokości nadwozia, a także prześwitu. Konstrukcja przewiduje różnorodne moduły zawieszenia, w zależności od konkretnych celów danego pojazdu. Co więcej, STLA Large może być wyposażona w warianty układu przeniesienia napędu, takie jak mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu lub systemy odłączania kół, które mogą poprawiać osiągi lub zmniejszyć opór mechaniczny w celu poprawy wydajności i zasięgu. Elastyczność projektu obejmuje poprzeczne i wzdłużne konfiguracje instalacji silnika, obsługujące przekładnie FWD/RWD/AWD.
Komponenty platformy zostały zaprojektowane tak, aby zmaksymalizować przestrzeń wewnątrz pojazdu i bagażnika. Kluczowe komponenty zapewniające komfort i wydajność, takie jak układ klimatyzacji, układ kierowniczy, układ hamulcowy i układ napędowy, zostały z kolei tak pomyślane, aby zminimalizować zużycie energii i zwiększyć zasięg jazdy.
STLA Large została zaprojektowana i skonstruowana jako natywna platforma BEV z możliwością wyboru architektury elektrycznej 400 i 800 V. Elektryczne moduły napędowe (EDM) typu "trzy w jednym", które mają wbudowany silnik, falownik i przekładnię redukcyjną, można skonfigurować w układzie z napędem na przednie, tylne lub wszystkie koła. Falownik mocy wykorzystuje technologię półprzewodników z węglika krzemu w celu zredukowania do minimum strat mocy. Wydajność układu napędowego można zwiększać przez cały okres eksploatacji pojazdu za pomocą aktualizacji oprogramowania over-the-air.
Biorąc pod uwagę znaczenie zrównoważenia zasięgu jazdy i kosztów, platforma będzie początkowo oferowana z kilkoma opcjami akumulatorów o pojemności od 85 do 118 kilowatogodzin (kWh). Koncern zapowiada, że w przypadku auta z nadwoziem sedan zasięg wyniesie 800 km (500 mil). Szybkie ładowanie akumulatora o napięciu 800 V zapewni do 4,5 kWh na minutę. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.