Stellantis obiecuje 800 km zasięgu. Nowa platforma STLA Large nie tylko dla aut elektrycznych

Nowa elastyczna platforma Stellantis otrzymała nazwę STLA Large i umożliwi produkcję szerokiej gamy przyszłych samochodów w segmentach D i E przeznaczonych na globalne rynki. W latach 2024-2026 powstanie na niej osiem zupełnie nowych modeli, które wcale nie będą wyłącznie elektryczne.

Zupełnie nowe samochody oparte na platformie STLA Large mają być odpowiedzią na popyt klientów na głównych światowych rynkach i będą oferowane w pierwszej kolejności na rynku północnoamerykańskim przez marki Dodge i Jeep, a następnie przez pozostałe marki, w tym Alfa Romeo, Chrysler i Maserati. Stellantis informuje, że nowe produkty obejmą całą gamę pojazdów, od sedanów przez crossovery, aż po SUV-y. W latach 2024-2026 na rynek trafi osiem nowych modeli. Więcej o nowoczesnych technologiach piszemy na Gazeta.pl.

Platforma przewidziana dla różnych napędów

STLA Large to druga platforma po STLA Medium zaprezentowanej w lipcu 2023. Samochody oparte na tym nowym rozwiązaniu będą produkowane w kilku zakładach w Europie i Ameryce Północnej. Platforma ta będzie dostępna w wariantach multienergetycznych, w tym hybrydowych i spalinowych. Koncern komunikuje, że posłuży do budowy samochodów rodzinnych i sportowych, pojazdów wyposażonych w napęd na cztery koła, a także aut o luksusowym charakterze. 

Platforma pozwoli na skalowanie rozstawu osi, całkowitej długości, szerokości i wysokości nadwozia, a także prześwitu. Konstrukcja przewiduje różnorodne moduły zawieszenia, w zależności od konkretnych celów danego pojazdu. Co więcej, STLA Large może być wyposażona w warianty układu przeniesienia napędu, takie jak mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu lub systemy odłączania kół, które mogą poprawiać osiągi lub zmniejszyć opór mechaniczny w celu poprawy wydajności i zasięgu. Elastyczność projektu obejmuje poprzeczne i wzdłużne konfiguracje instalacji silnika, obsługujące przekładnie FWD/RWD/AWD.

 
Komponenty platformy zostały zaprojektowane tak, aby zmaksymalizować przestrzeń wewnątrz pojazdu i bagażnika. Kluczowe komponenty zapewniające komfort i wydajność, takie jak układ klimatyzacji, układ kierowniczy, układ hamulcowy i układ napędowy, zostały z kolei tak pomyślane, aby zminimalizować zużycie energii i zwiększyć zasięg jazdy.

Natywna platforma BEV

STLA Large została zaprojektowana i skonstruowana jako natywna platforma BEV z możliwością wyboru architektury elektrycznej 400 i 800 V. Elektryczne moduły napędowe (EDM) typu "trzy w jednym", które mają wbudowany silnik, falownik i przekładnię redukcyjną, można skonfigurować w układzie z napędem na przednie, tylne lub wszystkie koła. Falownik mocy wykorzystuje technologię półprzewodników z węglika krzemu w celu zredukowania do minimum strat mocy. Wydajność układu napędowego można zwiększać przez cały okres eksploatacji pojazdu za pomocą aktualizacji oprogramowania over-the-air.

Biorąc pod uwagę znaczenie zrównoważenia zasięgu jazdy i kosztów, platforma będzie początkowo oferowana z kilkoma opcjami akumulatorów o pojemności od 85 do 118 kilowatogodzin (kWh). Koncern zapowiada, że w przypadku auta z nadwoziem sedan zasięg wyniesie 800 km (500 mil). Szybkie ładowanie akumulatora o napięciu 800 V zapewni do 4,5 kWh na minutę. W materiale wykorzystano zdjęcia producenta.

Zobacz wideo Najbardziej uśmiechnięty samochód na świecie [AUTOPROMOCJA]
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.