Auto myślące za kierowcę. ID.5 szuka punktów ładowania i zapobiega rozładowaniu baterii

Długie podróże nie są dla samochodów elektrycznych? Takie myślenie jest błędne. Przy odpowiednim planowaniu drogi, służbowe wyjazdy czy prywatne dalekie wyprawy, odbędą się w spokoju i na czas. Na długich dystansach kierowcę wspiera technologia, która stojąc na straży zasięgu, czujnie monitoruje poziom energii i wskazuje punkty ładowania.

Samochody elektryczne między innymi mają być rozwiązaniem globalnych problemów w branży motoryzacyjnej. W końcu same w sobie nie emitują szkodliwych spalin. Zespoły napędowe składające się z akumulatorów i silników elektrycznych są najmniej uciążliwe dla środowiska spośród wszystkich rodzajów napędu – taki wniosek wynika z wielu badań naukowych, między innymi organizacji Transport & Environment.

Oferowane przez Grupę Volkswagen modele aut elektrycznych mają wszystko, by stać się wyznacznikami standardów w świecie „elektryków". Zakłady Volkswagena wytwarzające takie auta korzystają z odnawialnej energii, a produkcja odbywa się przy zachowaniu neutralnego bilansu emisji CO2. Jeśli użytkownik ładuje swój pojazd również prądem uzyskanym ze źródeł odnawialnych, wówczas przemieszcza się pojazdem całkowicie neutralnym dla środowiska.

Samochody oparte o platformę MEB, stworzone w stu procentach z myślą o odpowiedzi na wymagania elektrycznej mobilności i oferowaniu topowych technologii, to auta, które stanowią punkt odniesienia dla swojej konkurencji. Volkswageny z rodziny ID budowane na modułowej płycie, mają nowoczesny, spójny design, dużo przestrzeni we wnętrzu oraz są zasilane zunifikowanymi, wydajnymi akumulatorami. Pojazdy te projektowano z myślą zarówno o krótszych, jak i dłuższych dystansach.

Volkswagen ID.5
Volkswagen ID.5 Fot. Volkswagen

Przemawiający do emocji swoim wyglądem oraz osiągami Volkswagen ID.5 to model, który daleko zajedzie po naładowaniu do pełna akumulatora trakcyjnego o pojemność 77 kWh netto. Zasięg mierzony zgodnie z procedurą WLTP, w zależności od wersji napędu, w sprzyjających warunkach wynosi nawet do 520 km. Nowoczesne systemy elektroniczne, których aktualizacja może odbywać się zdalnie, dbają o spokój ducha kierowcy. ID.5 ma czuwać nad zatroskanym codziennymi sprawami człowiekiem, dlatego wśród systemowych rozwiązań jest route planner wspierający codzienną eksploatację.

Manager zasięgu przy wyznaczaniu trasy w systemie nawigacyjnym uwzględnia preferowane przystanki na ładowanie oraz czas potrzebny na uzupełnienie energii. Funkcja obliczania trasy online w nawigacji umożliwia planowanie przebiegu drogi z wieloma przystankami w przypadku długich podróży. Przekłada się to na dotarcie w wyznaczone miejsce tak szybko, jak to możliwe. Algorytm oblicza optymalną trasę w każdym przypadku i niezawodnie nawiguje od etapu do etapu.

Volkswagen ID.5
Volkswagen ID.5 Fot. Volkswagen

Funkcja planowania wykorzystuje dane o ruchu i trasie, a także żądany poziom naładowania akumulatora w miejscu docelowym. Przerwy na ładowanie są dobierane dynamicznie na podstawie liczby wykrytych punktów ładowania. W oparciu o dane w czasie rzeczywistym sprawdzana jest również aktualna dostępność ładowarki. W efekcie, funkcja planowania trasy może przykładowo sugerować dwie krótkie przerwy pośrednie na ładowanie dużą mocą, zamiast długiego postoju i ładowania z małą mocą. Kierowca nie musi sobie jednak tym zaprzątać głowy – planer trasy zajmuje się wszystkim automatycznie.

Kiedy odległy wyjazd dotyczy spotkania biznesowego, a czas przeliczany jest na pieniądze, lokalizowanie w trasie szybkich ładowarek staje się priorytetowe. Aby zapewnić sobie punktualność, przy dłuższych podróżach czas potrzebny na ładowanie powinien zawsze być brany pod uwagę. Dlatego najlepiej wyszukać jedną stację o wysokiej mocy i doładować baterię raz, a szybko. Dotarcie do celu, bez konieczności odwracania wzroku od drogi, w ID.5 usprawnia wyświetlacz Head-up z rozszerzoną rzeczywistością, wyświetlający informacje z nawigacji na przedniej szybie, bezpośrednio w polu widzenia kierowcy.

Volkswagen ID.5
Volkswagen ID.5 Fot. Volkswagen

Zaawansowanie techniczne i inteligentne technologie ułatwiają wiele. W Volkswagenie ID.5 pobieranie prądu z sieci energetycznej nie musi trwać kilka` godzin. Prąd może zostać uzupełniony bardzo szybko, bo ID.5 jest przystosowany do ładowania akumulatorów trakcyjnych mocą do 135 kW, co oznacza mniej czasu spędzonego przy ładowarce. Przy takiej mocy zasięg około 300 km przybywa w mniej więcej 30-40 minut. Czas ten można w trasie zarezerwować przykładowo na posiłek w restauracji, przerwę na kawę i toaletę czy zakupy. Wystarczy podczas podróży mądrze zarządzać własnym czasem.

Przerwy na ładowanie w trasie mają swoje zalety. Kiedy kierowca nie myśli o postoju, Volkswagen ID.5 robi to za niego i wskazuje przerwę przy ładowarce, zanim dojdzie do rozładowania baterii. W takich chwilach kierowcy również mogą skorzystać z okazji do naładowania własnych akumulatorów przy małej przekąsce, większym posiłku lub odrobinie ruchu. Jeśli to podróż służbowa, przestój zawsze można wykorzystać na rozmowę telefoniczną z partnerem biznesowym lub odpowiadanie na ważne e-maile to w końcu sprawy, które same się nie załatwią.

Volkswagen ID.5
Volkswagen ID.5 Fot. Volkswagen

W zależności od wariantu i wersji zużycie energii wynosi od 16,6 kWh/100 km do 20,7 kWh/100 km (na podstawie świadectw homologacji typu, dla cyklu mieszanego), emisja CO2 0 g/km. Zużycie energii zostało określone zgodnie z procedurą WLTP. Szczegóły dot. WLTP, czasu ładowania, zasięgu, a także odzysku i recyklingu pojazdów znajdziesz na stronie producenta, www.volkswagen.pl

Więcej o: