Polski autobus wodorowy. NesoBus ze Świdnika oczyszcza powietrze podczas jazdy

Jest zeroemisyjnym miejskim autobusem i został stworzony w Polsce. NesoBus to zasilany zielonym wodorem ekologiczny pojazd, opracowany z myślą o zbiorowym transporcie miejskim. Seryjna produkcja ma ruszyć w Świdniku.

Stworzyli go polscy konstruktorzy i inżynierowie przy współpracy z partnerami nie tylko z Europy. Mierzy 12 m długości, 2,55 m szerokości i 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton. Autobus pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 osób na miejscach siedzących. Wygląd zewnętrzny oraz wnętrze zostało zaprojektowane przez włoską firmę Torino Design, specjalizującą się w branży automotive.

Zaprezentowany przez Grupę Polsat Plus i ZE PAK autobus NesoBus, napędzany jest zielonym wodorem, nie emituje spalin i dodatkowo oczyszcza powietrze. Jak mówią jego twórcy, jest idealnym rozwiązaniem dla mieszkańców miast. Autobus podczas jazdy likwiduje emisję trujących substancji, takich jak CO2, tlenki azotu czy drobne pyły PM 2,5.

Prezentacja autobusu Solaris Urbino 12 hydrogen firmy Solaris Bus&CoachWodorowe autobusy miejskie to przyszłość miast? "Na razie nie spina się finansowo"

Zasilany wodorem NesoBus jest autobusem elektrycznym. Ogniwo wodorowe wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru, który napędza silniki elektryczne zainstalowana w piastach tylnej osi. Jak to działa? Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza (tlen jest oczyszczany przez specjalne filtry) i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca silnik elektryczny. Nie ma żadnego procesu spalania. W wyniku połączenia wodoru z tlenem w ogniwie paliwowym, autobus emituje z rury wydechowej parę wodną. Woda jest w pełni destylowana.

 

Skąd nazwa NesoBus?

Przedrostek „Neso" to skrót od „Nie Emituje Spalin i Oczyszcza" powietrze. Zbiorniki wodoru mają pojemność 37,5 kg. Jak zapowiadają konstruktorzy, zasięg autobusu wynosi do 450 km, a tankowanie trwa 15 minut. Dzięki temu w pełni ekologiczny NesoBus nie traci wielu godzin na ładowanie baterii, jak to się ma w przypadku typowych autobusów elektrycznych. Średnie zużycie wodoru wynosi około 8 kg na 100 km. Ogniwa paliwowe pochodzą od światowego lidera w tej dziedzinie firmy Ballard, a zbiorniki wodorowe od firmy Hexagon, specjalizującej się w produkcji zbiorników na wodór.

Twórcy podkreślają, że konstrukcja NesoBus jest stworzona od podstaw jako wodorowa – nie jest przeróbką czy modyfikacją autobusu spalinowego czy na baterie. Takie założenie umożliwiło instalację zbiorników na wodór o wyższym ciśnieniu i zwiększenie zasięgu pojazdu. Budowa jest modułowa, a to pozwala dopasowanie autobusu do potrzeb konkretnych miast i instalacji zbiorników o ciśnieniu 350 lub 700 bar. 

Produkcja w Świdniku

NesoBus ma powstawać w Polsce, a dokładnie w budowanej fabryce, na której lokalizację wybrano Świdnik. Rozpoczęcie produkcji seryjnej jest planowane na 2023 rok. Z zapowiedzi twórców wynika, że rocznie będzie tam budowanych ponad 100 autobusów. NesoBus w kwietniu 2022 roku otrzymał europejską homologację dla tego typu pojazdu.

Więcej o: