W Mercedesie EQS zadebiutuje zupełnie nowy, składający się z pięknie połączonych ze sobą ekranów, system multimedialny MBUX Hyperscreen. Całość otworzy wrażenie jednego wielkiego wyświetlacza, który rozciąga się na całą deskę rozdzielczą, praktycznie od lewego do prawego słupka A. Aktualna wersja systemu MBUX wykorzystuje dwa ekrany - jeden przed oczami kierowcy, drugi umieszczony centralnie. Już w Klasie S producent eksperymentował z nowym układem, a w EQS postanowił postawić kolejny krok ku przyszłości. Ujawniono już sporo zdjęć systemu (jeszcze nie całego wnętrza) i całość robi piorunujące wrażenie. Futurystycznie brzmiąca nazwa i marketingowe słowa o "kinie samochodowym na nowe czasy" są tu jak najbardziej na miejscu.
- Dzięki MBUX Hyperscreen wizja staje się rzeczywistością. W fascynujący sposób łączymy tu technikę i design - oferując klientom niespotykaną dotąd łatwość użytkowania - powiedział Gorden Wagener, szef designu w Grupie Daimler. W naszej galerii, a także w tekście znajdziecie wszystkie dotąd pokazane szkice i zapowiedzi nowego projektu.
MBUX Hyperscreen fot. Mercedes
Mercedes wie, jak zainteresować nowym systemem i w informacji prasowej zawarł kilka liczb i ciekawostek:
MBUX Hyperscreen fot. Mercedes
- MBUX Hyperscreen jest zarówno "mózgiem", jak i "układem nerwowym" samochodu. MBUX Hyperscreen nieustannie poznaje swojego użytkownika i dostarcza mu spersonalizowaną, dostosowaną do jego potrzeb ofertę (funkcji) z zakresu informacji, rozrywki i obsługi - mówi Sajjad Khan, członek zarządu Mercedes-Benz AG i szef ds. technologii. System ma cały czas uczyć się swojego użytkownika i coraz lepiej proponować mu odpowiednie funkcje w zależności od sytuacji. Proaktywnie prezentuje użytkownikowi odpowiednie funkcje we właściwym czasie. Świadomość kontekstowa jest stale optymalizowana pod kątem zmian w zachowaniach użytkowników. Sztuczna inteligencja proponuje ponad 20 kolejnych funkcji – od programu masażu, przez przypomnienie o urodzinach, aż po sugestię listy rzeczy do zrobienia, zależnie od stopnia ważności.
Kluczowa w wygodzie obsługi MBUX Hyperscreen jest tzw. warstwa zerowa. Na podstawie zachowań użytkowników MBUX-a Mercedes wyciągnął wnioski, że najważniejsze (najczęściej używane) aplikacje systemy to Nawigacja, Radio/Media oraz Telefon. Dlatego są one zawsze widoczne na ekranie i kierowca ma je zawsze pod ręką. Tak jak wspomnieliśmy przed chwilą, odpalenie którejś z tych funkcji nie wymaga wejścia do żadnego menu.
MBUX Hyperscreen fot. Mercedes
Jeśli na fotelu pasażera nie ma nikogo, to prawa część MBUX Hyperscreen staje się cyfrowym elementem dekoracyjnym. Na ekranie prezentowane są animowane gwiazdki, co oczywiście jest nawiązaniem do logotypu marki. Brzmi to jak kolejny krok do budowania nastroju w kabinie - wraz z oświetleniem ambiente może to dać niezwykły efekt. Kiedy na fotelu usiądzie pasażer, to będzie miał do dyspozycji własny wyświetlacz i obszar roboczy. Mercedes podkreśla, że lista funkcji, z których skorzysta podczas jazdy będzie uzależniona od przepisów, co jest oczywiście podyktowane względami bezpieczeństwa.
MBUX Hyperscreen fot. Mercedes
Mercedes nie tylko zdradził nam garść szczegółów i pokazał kilka zdjęć-teaserów. Na oficjalnym koncie producenta na serwisie YouTube pojawił się także pierwszy film z najnowszą wersją systemu MBUX.
Mercedes EQS to jedna z najważniejszych premier Mercedesa w najbliższym czasie. Będzie to luksusowy samochód przyszłości, który często określa się mianem "elektrycznej Klasy S". Co ważne, nie będzie to SUV, a pełnoprawna limuzyna. EQS powinien zostać zaprezentowany jeszcze w tym roku. Na drogach trwają intensywne testy zamaskowanych prototypów.
Model EQS zapowiadany był przez koncepcyjny pojazd Vision EQS. Bezsprzecznie jedną z największych gwiazd Salonu Samochodowego we Frankfurcie w 2019 r. Łączna moc konceptu to 476 KM (auto ma dwa silniki) i pozwala rozpędzić się do 100 km/h w mniej niż 4,5 sekundy. Akumulatory mają 100 kWh pojemności, co ma przełożyć się nawet na 700 km zasięgu na jednym ładowaniu. Moc ładowania ma wynieść 350 kW. Możliwe więc, że EQS podobnie jak Taycan został zaprojektowany z myślą o instalacjach 800-woltowych. A to oznacza superszybkie ładowanie. Mowa nawet o 230 km zasięgu w 10 minut.
Poniżej kilka naszych zdjęć futurystycznego Vision EQS. Już niedługo dowiemy się, jak będzie wyglądać produkcyjna wersja.
Mercedes we Frankfurcie 2019 fot. Filip Trusz
Mercedes we Frankfurcie 2019 fot. Filip Trusz
Mercedes we Frankfurcie 2019 fot. Filip Trusz
Mercedes we Frankfurcie 2019 fot. Filip Trusz
Mercedes we Frankfurcie 2019 fot. Filip Trusz
Mercedes we Frankfurcie 2019 fot. Filip Trusz