Odwieczny dylemat co wybrać: kombi czy SUV-a?

Kiedyś kombi było definicją samochodu rodzinnego. Od kilku lat coraz bardziej popularne stają się jednak SUV-y. Oferują podobną przestrzeń, a są bardziej uniwersalne i poradzą sobie nawet poza utwardzonymi szlakami. To jakie auto najlepiej wybrać?

Jeśli dużo podróżujemy z rodziną, nieco większe auto prędzej czy później pojawi się w naszym garażu. Nie tylko podczas wakacyjnych wypraw, ale także w codziennym życiu przestronne wnętrze i duży bagażnik mogą nam znacznie ułatwić życie. Tylko co wybrać - klasyczne kombi, czy nowoczesnego SUV-a, skoro w wielu przypadkach mają podobne cechy?

Volkswagen TiguanVolkswagen Tiguan Volkswagen

Klasyka motoryzacji

Kiedy jeszcze 10 czy 15 lat temu nikt nie słyszał o SUV-ach, rodziny przemierzały świat na pokładzie samochodów typu kombi. Jeśli pociech było więcej niż trzy i nie mieściły się na tylnej kanapie, zostawała przesiadka do minivana. Dziś producenci mają dużo bardziej rozbudowane i uniwersalne portfolio modelowe. Gdy kombi przestaje być wystarczające, alternatywą pozostają SUV-y, które w niektórych konfiguracjach mogą zabrać na pokład nawet siedem osób.

Producentem, który ma bardzo szeroką ofertę aut rodzinnych jest Volkswagen. W gamie znajdziemy m.in. model Passat Variant, czyli praktyczne i pakowne kombi. Jeśli wolimy postawić na SUV-a, warto zainteresować się Tiguanem, który występuje także w siedmioosobowej odmianie Allspace. Jeśli szukamy złotego środka, rozwiązaniem może być Passat Alltrack, czyli uterenowione kombi. Nieco wyższy prześwit i napęd na cztery koła to idealne połączenie zalet SUV-a i wygodnej limuzyny.

Volkswagen Passat AlltrackVolkswagen Passat Alltrack Volkswagen

Po drogach czy w terenie?

Stając przed wyborem pomiędzy kombi a SUV-em, przede wszystkim trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, gdzie planujemy jeździć. Jeśli często opuszczamy utwardzone szlaki, np. podczas dojazdu na działkę, SUV będzie lepszym wyborem. Zwiększony prześwit i napęd na cztery koła to sprzymierzeńcy wypraw w nieznane. I tu idealnie sprawdzi się Volkswagen Tiguan. Bardzo szeroka oferta silnikowa pozwala dopasować auto do własnych potrzeb. W gamie mamy zarówno ekonomiczne silniki 1.5 TSI EVO o mocy 130 KM, jak również potężny 2.0 TDI o mocy 240 KM które trafiają na cztery koła za pośrednictwem napędu 4Motion i dwusprzęgłowej skrzyni biegów DSG. Takie auto nie uznaje kompromisów - idealnie sprawdzi się nie tylko w mieście, gdzie potrafi być ekonomiczne, w trasie, gdzie wyprzedzanie nie będzie stanowiło żadnego problemu, ale nawet w terenie, gdzie pomocny okaże się też prześwit wynoszący ponad 19 centymetrów. Dodatkowo bagażnik pomieści 615 litrów, co pozwoli spakować bagaże nawet na długi wyjazd.

Volkswagen TiguanVolkswagen Tiguan Volkswagen

Jeśli przez większość czasu trzymamy się utwardzonych dróg i z jakiegoś powodu nie chcemy kupować SUV-a, rozwiązaniem będzie klasyczne kombi. Co ciekawe, Volkswagen Passat Variant ma większy bagażnik od Tiguana - na jego pokład zapakujemy 650 litrów bagaży. Równie przestronna tylna kanapa zapewni odpowiednią ilość miejsca nawet dla wysokich pasażerów. Również oferta silnikowa w Passacie jest bardzo szeroka - tak jak w Tiguanie każdy znajdzie coś dla siebie. Mamy do wyboru jednostki benzynowe i wysokoprężne, skrzynie manualne lub automatyczne dwusprzęgłowe, a także opcjonalny napęd na cztery koła 4Motion.

Do zadań specjalnych

Tiguan i Passat to dwa flagowe i - obok Golfa - najbardziej popularne modele Volkswagena. Są uniwersalne, praktyczne i skuteczne w każdych warunkach. Jeśli mamy jednak bardziej wygórowane oczekiwania, nie zostaniemy z pustymi rękoma.

Volkswagen Tiguan Allspace to SUV w rozmiarze XXL. Jest 215 mm dłuższy od standardowego Tiguana, a w bagażniku znajdziemy dwa dodatkowe fotele, dzięki którym na pokład zabierzemy nawet siedem osób. To doskonała alternatywa dla minivanów, które w ostatnich latach mocno tracą na popularności.

Volkswagen Tiguan AllspaceVolkswagen Tiguan Allspace fot. VW

Ciekawą kombinacją jest także Passat Alltrack. Za sprawą zwiększonego o 27,5 mm prześwitu (w zależności od felg) ma całkiem spore zdolności terenowe. Prześwit wynosi nawet 174 mm, co pozwoli nam wjechać w lekki teren i bez problemu poradzimy sobie z szutrową czy polną drogą. Wersja Alltrack oferuje tylko dwie najmocniejsze wersje silnikowe - 2.0 TSI o mocy 272 KM i 2.0 TSI o mocy 190 KM. Obie jednostki współpracują z siedmiobiegową skrzynią DSG i mają napęd na cztery koła. Passat Alltrack to SUV w ciele dyskretnego kombi.

W motoryzacji nie zawsze chcemy iść na kompromisy. Decyzja o zakupie auta jest poważna i normalne jest, że chcemy, by auto jak najlepiej odpowiadało naszym potrzebom. Na szczęście szeroka gama modelowa pozwala dobrać auto niemal szyte na miarę. Obydwa modele, i Tiguan, i Passat Variant, oferowane są teraz w wyjątkowo korzystnej ofercie. Rabaty mogą nawet przekroczyć 10 000 zł, a producent przygotował także ciekawe pakiety wyposażenia dodatkowego w promocyjnych cenach.