Samochody z innej bajki | Proton

Pani od fizyki pewnie wam mówiła, że proton to cząstka elementarna, składnik pierwotnego promieniowania kosmicznego i główny element jądra atomowego. Ja nie jestem panią od fizyki, ale o Protonie też sporo wiem
Proton Proton Proton

Proton

Poznaj samochody z innej bajki:
Acura
Holden
DeTomaso
Spyker
Koenigsegg
Alpina
GMC
Lincoln
Daihatsu/Perodua
Scion
Buick
Morgan

Proton to pierwsza malezyjska firma motoryzacyjna. Powstała w 1985 roku z inicjatywy byłego premiera, o czym nie daje zapomnieć jej nazwa - akronim od Perusahaan Otomobil Nasional, co można przetłumaczyć jako narodowe przedsiębiorstwo samochodowe. Proton to największa motoryzacyjna duma Malezyjczyków, przynajmniej do 1993 roku, kiedy powstała Perodua, o której już pisaliśmy.

Wróćmy jednak do Protona, który od początku swojego istnienia był silnie związany z Mitsubishi. Współpraca wyglądała tak - japońska firma produkowała swoje modele bez żadnych zmian, a zamiast trzech diamentów naklejała im na chłodnicy logotyp z tygrysem i, voila, Proton gotowy! Z czasem Malezyjczycy stawali się coraz bardziej niezależni. Apogeum ich samodzielności to model Waja z 2000 roku, pierwszy 100-procentowy w swojej protonowatości model. Ostatnio jednak obie firmy ponownie zacieśniają współpracę. Dowód? Proton Inspira to Mitusbishi Lancer sedan, tyle tylko że bez trapezoidalnej chłodnicy.

Zanim jednak przejrzymy paletę modeli z innej, malezyjskiej bajki, trzeba powiedzieć, że Proton już od 15 lat jest właścicielem brytyjskiej firmy Lotus. Obecnie azjatyccy biznesmani mają w garści 100% akcji Lotusa i często z tego korzystają (o czym za chwilę). Powiązania między obiema firmami sprawiają, że Protony można kupić w Wielkiej Brytanii (kwestia lewostronnego ruchu w obu krajach też odgrywa ważną rolę). Gdzie jeszcze? Cóż, jeśli bardzo spodoba Wam się któryś z modeli malezyjskiej firmy, nie trzeba po niego lecieć ani do Anglii, ani nawet na Cypr, gdzie nasz dzisiejszy bohater też ma swoje przedstawicielstwo. Wystarczy wycieczka do Rumunii. Protony kuszą też klientów w Azji (m.in. Chiny, Nepal, Brunei, Tajlandia), na Bliskim Wschodzie (m.in. Katar, Irak, Bahrajn), w Afryce (m.in. Egipt i Mauritius) oraz w Australii i Turcji. A co ma w ofercie Proton?

ZOBACZ TAKŻE:

Lotus rezygnuje z diety

Autotrader.pl - bezpłatne ogłoszenia motoryzacyjne

Proton Savvy Proton Savvy Proton Savvy

Proton Savvy

Najmniejszy jest Savvy. Wygląda charakternie, zawadiacko, rasowo. Ma nierówną linię bocznych szyb, centralny wydech, żółte tarcze zegarów i zawieszenie skomponowane przez Lotusa. No i rozpędza się do 170 km/h, co w miejskim toczydełku jest prędkością wręcz niepojętą. Nagle te wszystkie europejskie auta, które są coraz większe, coraz poważniejsze i coraz bardziej pozbawione poczucia humoru i dystansu do siebie (kluczowe cechy małych aut!), wyglądają przy Protoniku emerycko i poważnie. A przecież małe auto nie może być emeryckie i poważne, nigdy!

Proton Satria Neo Proton Satria Neo Proton Satria Neo

Proton Satria Neo

Nieco większy jest model Satria Neo. Ten trzydrzwiowy hatchback ma nie tylko centralnie umieszczony wydech, ale również spojler rodem z aut WRC, poszerzone błotniki (fajne są widoczne śruby do mocowania) i brązowo-złote felgi! I co z tego, że ma tylko 125 KM? Auto skierowane jest do klientów, powiedzmy, szybkich i wściekłych, którzy nie dbają o walory praktyczne, ale chcą mieć namiastkę rasowego auta o zacięciu sportowym. Dla bardziej dojrzałych emocjonalnie jest model Gen-2.

Proton Gen-2 Proton Gen-2 Proton Gen-2

Proton Gen-2

Model Gen-2 to tak naprawdę Satria Neo, tyle tylko że mniej krzykliwy na zewnątrz (nowoczesne, miłe dla oka linie) i pojemniejszy wewnątrz (dodatkowa para drzwi, większy bagażnik). Zawieszenie tego auta, podobnie jak w przypadku jego niegrzecznej, trzydrzwiowej odmiany, też zostało zestrojone przez Lotusa. Ba, silnik pracujący pod maską (benzynowy, 1,6 l, 110 KM) to unikalna konstrukcja Protona i Lotusa. Zadebiutowała w tym kompaktowym hatchbacku i napędza także inne malezyjskie auta.

ZOBACZ TAKŻE:

Ryk nowych Lotusów - WIDEO

Lotus - ogłoszenia

Proton Persona Proton Persona Proton Persona

Proton Persona

Jeszcze elegantszą, racjonalniejszą, spokojniejszą i większą wersją modelu Satria Neo jest Persona, czyli kompaktowy sedan. Nie ma spojlerów, złotych felg i innych szaleństw. Zamiast tego jest eleganckie nadwozie, bogate wyposażenie i dodatkowe wyciszenie wnętrza. Można powiedzieć, że jak jesteś młody i szalony, kupujesz model Satria Neo. Jak trochę dojrzejesz, przesiadasz się do Gen-2, a jak już na nic ciekawego w życiu nie czekasz, zostaje ci Persona.

Proton Saga Proton Saga Proton Saga

Proton Saga

Miłośnicy małych sedanów docenią natomiast Sagę. To najpopularniejszy model Protona i pierwszy, którego nazwę wyłoniono w konkursie (ciekawostka - wygrała propozycja emerytowanego żołnierza). W przypadku tego modelu nie liczy się zawieszenie od Lotusa, ale duży bagażnik, niska cena i niewielkie koszty utrzymania. Obecnie w sprzedaży jest druga generacja Sagi. Pierwsza produkowana była od 1985 do 2008 roku, bazowała na Mitsubishi Lancerze czwartej generacji i przeszła niezliczone liftingi. Druga generacja bazuje na przedłużonej płycie modelu Savvy i jest, jak to bywa w przypadku małych limuzyn, trochę koślawa i raczej brzydka.

ZOBACZ TAKŻE:

Nowy mieszczuch Lotusa

Mitsubishi Lancer - ogłoszenia

Proton Waja Proton Waja Proton Waja

Proton Waja

Kolejny sedan w ofercie Protona to Waja (Impian w Europie). To pierwszy samodzielnie zaprojektowany model malezyjskiej firmy i pierwszy, który może mieć silnik V6. Brzmi poważnie, ale owe sześć cylindrów zamknięto w pojemności tylko 2 l i wyciśnięto z nich raptem 148 KM, więc o prawdziwej ekscytacji nie ma mowy. Waja jest popularnym autem wśród malezyjskich służb mundurowych i włodarzy. Ba, w 2005 roku, gdy w Malezji odbywał się szczyt państw z grupy ASEAN, polityków woziły przedłużone wersje modelu Waja.

Proton Perdana Proton Perdana Proton Perdana

Proton Perdana

Dziwne, że tego zaszczytu nie dostąpił flagowy model Protona - Perdana. Choć tak naprawdę nie ma się co dziwić. Auto jest spore (ponad 4,6 m długości) i dość reprezentacyjne (jak przymrużymy oczy i przekrzywimy głowę, to być może dojrzymy nieco tej reprezentacyjności), ale konstrukcyjnie wywodzi się z początku lat 90. Perdana to siódma generacja Mitsubishi Galanta (1994-1998), więc najlepsze czasy ten model ma już za sobą. Konstrukcja auta pewnie nie wytrzymałaby operacji przedłużenia, więc Proton musiał się pobawić z Wają.

ZOBACZ TAKŻE:

Których modeli w Polsce nie kupisz?

Mitsubishi Galant - ogłoszenia

Proton Exora Proton Exora Proton Exora

Proton Exora

Niektórzy doszukują się podobieństwa między Lotusem Evora a Protonem Exora, ale poza czterema literami w nazwie nic nie łączy obu aut. Evora to sportowe coupe, a Exora to kompaktowy, siedmioosobowy van. To także kolejny model, którego nazwę wyłoniono w konkursie - wygląda więc na to, że Proton ma problemy z wybraniem odpowiednich imion dla swoich modeli...

Lotus - ogłoszenia

Proton Arena
Proton Arena Proton Arena

Proton Arena

W przypadku modelu Arena (Jumbuck w Europie) nie było żadnego nazewniczego konkursu. Arena to pikap, który dostępny jest w wersjach lifestyle'owych (bogatsze wyposażenie, ładniejsze nadwozie) i utylitarnych (uboższe wyposażenie, brzydsze nadwozie). Ciekawsze jest jednak pochodzenie tego modelu. Arena bazuje na limuzynie Wira produkowanej od 1993 do 2007 roku. Wira to Lancer szóstej generacji (1991-1995) z przednimi reflektorami od Colta piątej generacji (1991-1996), tylnymi światłami od Galanta szóstej generacji (1987-1993) i zderzakami Mitsubishi Mirage czwartej generacji (1991-1996). Mix totalny!

Proton Jebat Proton Jebat Proton Jebat

Proton Jebat

A co Proton szykuje na najbliższe lata? Proton Jebat to hardcore'owa wersja modelu Inspira. Nie tak ekstremalna jak wersje Evo kompaktowego sedana Mitsubishi, ale na tyle szybka i mocna, że jak tylko wyjedzie na drogi, będzie (prawie) najszybszym Protonem na rynku (177 KM, 5,6 s do setki, maksymalnie 232 km/h).

ZOBACZ TAKŻE:

Lotus Evora na służbie

Mitsubishi - ogłoszenia

Proton Lekir Proton Lekir Proton Lekir

Proton Lekir

Najszybszym modelem będzie Lekir, czyli nielubiany i nieprodukowany już Lotus Europa po drobnym liftingu. Będzie on miał silnik 1,6 l turbo o mocy ponad 230 KM, więc najpewniej będzie najszybszym Protonem w historii (dawca organów miał 200 KM i osiągi niemalże identyczne z modelem Jebat). Lekir będzie także najbardziej lotusowym Protonem w historii.

Proton Leiku Proton Leiku Proton Leiku

Proton Leiku

Lekiu natomiast wprowadzi malezyjską markę w świat crossoverów, łącząc w sobie podwyższone zawieszenie z nadwoziem vana. Ot, takie BMW serii 5 GT z egzotycznego kraju.

ZOBACZ TAKŻE:

BMW 5 GT - TEST WIDEO

BMW 530 - ogłoszenia

Proton Tuah Proton Tuah Proton Tuah

Proton Tuah

Tuah zapowiada nie tylko nowy wygląd przyszłych modeli Protona, ale także daje pewne wskazówki na temat tego, jak wyglądać będzie sedan Persona. Mam nadzieję, że jego trzydrzwiowa wersja też będzie miała spojler z aut WRC, mocowane na śruby błotniki i felgi w szalonym kolorze.

Filip Otto

ZOBACZ TAKŻE:

Volkswagen Polo R WRC

Autotrader.pl - bezpłatne ogłoszenia motoryzacyjne