Mazda 2 to najmniejszy samochód, jaki ma w swojej ofercie Mazda. To typowe miejskie auto, reprezentant segmentu B. Na rynku konkuruje m.in. z Volkswagenem Polo, Oplem Corsą, Toyotą Yaris czy Fordem Focusem. Dwójka (znana też na niektórych rynkach jako Demio) debiutowała w 1996 roku, a ostatnio w 2014 roku, podczas Targów Motoryzacyjnych w Genewie Mazda pochwaliła się czwartą już generacją modelu.
Używana Mazda 2 - sprawdź ogłoszenia
Fot. Mazda
Fot. Mazda
Fot. Mazda
fot. Mazda
![]() |
![]() |
![]() |
Continental ContiWintCont T... | Nankang Snow SL-6 215/75/R1... | Pirelli Winter 240 SottoZer... |
Sprawdź ceny | Porównaj ceny | Sprawdź ceny |
Najmniejsza Mazda podąża tą samą stylistyczną ścieżką, co reszta współczesnych modeli japońskiego producenta. Najnowsze Mazdy powstają w myśl filozofii KODO. Słowo Kodo - oznacza duszę ruchu. Nowa stylistyka Mazdy ma wyrażać witalność, emocje i aktywność. Nawet w małym mieszczuchu, na pierwszym miejscu jest ruch i dynamika. Przy tworzeniu nowego języka stylistycznego marki Japończycy czerpali inspiracje z gepardów. Tak twierdzi producent. Co wynika z tych zawiłych słów marketingowców?
Że Mazda 2 może się podobać! Bez wątpienia, nowe Mazdy są teraz jednymi z najciekawszych samochodów na rynku, a klientów przyciągają do siebie właśnie pięknym, ciekawym wyglądem. Nie inaczej jest z modelem 2. Miejska Mazda na tle konkurencji wyróżnia się atrakcyjną i dynamiczną stylizacją i ostrymi, nowoczesnymi liniami. Naszym zdaniem, pod względem wyglądu, to jeden z fajniejszych maluchów na rynku.
Fot. Mazda
Fot. Mazda
Fot. Mazda
Fot. Mazda
Fot. Mazda
Fot. Mazda
Fot. Mazda
Fot. Mazda
Fot. Mazda
Równie przyjemnie prezentuje się wnętrze małej Mazdy. Jest przyjemnie i nowocześnie. Kabina nie jest przeładowana mnóstwem przycisków i przełączników, a wszystko rozplanowano bardzo rozsądnie, nikt nie powinien mieć problemów z odnalezieniem się we wnętrzu dwójki. Pozycja za kierownicą jest wygodna, a auto bardzo dobrze wyciszone.
Przy pierwszym kontakcie z Mazdą w oczy rzucają się od razu bardzo ciekawie zaprojektowane, okrągłe nawiewy, nowoczesny ekran dotykowy, pełniący funkcję centrum dowodzenia i wielofunkcyjna kierownica. Z nowinek technicznych na pokładzie znajdziemy przezierny wyświetlacz Active Driving System.
Mazda 2 to małe miejskie auto z segmentu B, ale nie powinniśmy narzekać na brak miejsca w środku. Kabina jest bardzo przestronna, zwłaszcza z przodu, gdzie znajdziemy też parę schowków i uchwytów na napoje. Na tylnej kanapie bez problemu można przewozić dorosłych pasażerów i nie martwić się o stan ich kolan i nóg. Bagażnik w "dwójce" ma 280 litrów pojemności. Oczywiście można go łatwo powiększyć poprzez złożenie tylnej kanapy.
Fot. Mazda
Fot. Mazda
Fot. Mazda
Fot. Mazda
Fot. Mazda
Fot. Mazda
Fot. Mazda
fot. Rene Pieters
fot. Rene Pieters
fot. Mazda
fot. Mazda
fot. Mazda
Sercem najmniejszej Mazdy jest 4-cylindrowy silnik benzynowy 1.5 Skyactive-G o pojemności 1,5 litra. Mazda to jedna z niewielu firm, która odrzuca downsizing i stawia na "rightsizing". Nie ma więc w przypadku jednostek napędowych Japończyków mowy o turbodoładowaniu - to klasyczny, wolnossący motor. 1.5 Skyactiv-G występuje w trzech wariantach mocowych: 75 KM, 90 KM oraz 115 KM.
Spalanie? W zależności od wariantu silnika i skrzyni biegów w cyklu mieszanym waha się od 4,5 do 4,9 litra na 100 km. W swoim naturalnym, miejskim środowisku apetyt "dwójki" na benzynę to według Mazdy od 5,9 do 6,4 litra na 100 km.
Moc przenoszona jest na przednie koła przez ręczną skrzynię biegów (5 albo 6 biegów, w zależności od mocy silnika) albo sześciobiegową skrzynię automatyczną Skyactiv-Drive.
Na wybranych rynkach Mazda oferuje jeszcze wysokoprężną jednostkę 1.5 Skyactiv-D o mocy 105 KM i 220 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Niestety, musimy zmartwić wszystkich miłośników silników Diesla, w polskich salonach Mazda 2 dostępna jest tylko z jednostkami benzynowymi. Jak na razie, pojawienie się w ofercie silnika Diesla na naszym rynku znajduje się "w planach".
Fot. Mazda
fot. Rene Pieters
Za kierownicą Mazdy 2 od razu wiadomo, że prowadzimy auto z Japonii. Testowana przez nas wersja miała 90 KM i była wyposażona w automatyczną skrzynię biegów. Takie zestawienie wydaje się być idealne dla miejskiego auta. W ruchu ulicznym automat bardzo się przyda, a 90 KM i 148 Nm momentu obrotowego dobrze radzą sobie z ważącym nieco ponad 1000 kg autem. 100 km/h na liczniku pojawia się po 12 sekundach, a średnie spalanie oscyluje w okolicach 6 litrów.
Najmniejszą z Mazd jeździ się bardzo przyjemnie, nie tylko z uwagi na osiągi i charakterystykę jednostki napędowej, która łatwo wchodzi na wyższe obroty (co wynika z m.in. niskich oporów mechanicznych nowych silników Mazdy z rodziny Skyactiv), ale także ze względu na bardzo bezpieczne, stabilne zachowanie auta na zakrętach. Zawieszenie Mazdy 2, całkowicie przekonstruowane w porównaniu z zawieszeniem poprzedniczki, charakteryzuje się teraz większym kątem odchylenia od pionu kolumn McPhersona. Ponadto, jeszcze bardziej do tyłu przesunięto punkty mocowania belki skrętnej. Układ jezdny "dwójki" sprawia, że małą Mazdę prowadzi się tak pewnie, jak samochody o klasę większe. Na podobnym poziomie są również komfort resorowania i poziom hałasu wewnątrz. Ani praca zawieszenia, ani powietrze opływające karoserię nie zakłócają spokoju w kabinie.
fot. Michał Dek
fot. Michał Dek
fot. Michał Dek
fot. Michał Dek
fot. Michał Dek
fot. Michał Dek
Cennik Mazdy 2 otwiera kwota 53 400 złotych. W tej cenie dostaniemy miejskie auto w podstawowej wersji wyposażenia SkyGO, z 1.5-litrowym, wolnossącym benzyniakiem o mocy 75 KM. Na tle konkurencji, nie jest tanio, ale Mazda podkreśla, że już w standardzie dostajemy naprawdę dobrze wyposażone auto.
Czy tak jest naprawdę? Do dokładnego wyposażenia zaraz przejdziemy, a teraz czas jeszcze na oficjalny polski cennik. Trzeba pamiętać, że cenę można jeszcze podbić różnymi dodatkowymi opcjami i zestawami.
Oficjalny polski cennik Mazdy 2:
Oficjalny polski cennik Mazdy 2
Fot. Mazda
Mazdę 2 można wybrać w czterech różnych wersjach wyposażenia. Przyjrzymy się teraz najważniejszym rzeczom, które oferuje każda z nich.
Najtańsza i podstawowa wersja to SkyGO. Na wyposażeniu znajdziemy m.in.: zestaw poduszek i kurtyn powietrznych; ABS; system dynamicznej stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji; system monitorowania ciśnienia w ogumieniu; system wspomagania ruszania na wzniesieniu; system automatycznego wyłączania silnika w trakcie postoju; elektrycznie sterowane lusterka boczne; elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne; regulowaną wysokość fotela kierowcy; centralny zamek ze zdalnym sterowaniem; przycisk uruchamiania silnika; radio AM/FM z RDS z odtwarzaniem plików MP3 (4 głośniki); przyciski sterowania radiem na kierownicy; gniazdo AUX oraz port USB; klimatyzację manualną; komputer pokładowy; materiałową tapicerkę, półkę bagażnika, składaną tylną kanapę oraz gniazdko 12V w konsoli środkowej.
Półka wyżej to wersja SkyMOTION. W tej wersji klient dostaje jeszcze: podgrzewane lusterka boczne; zestaw głośnomówiący Bluetooth ze sterowaniem przyciskami na kierownicy; układ utrzymywania stałej prędkości (tempomat) z regulowanym ogranicznikiem; tapicerkę materiałową Medium (Black Navy) i lakierowane elementy wnętrza Piano Black; skórzaną kierownicę; skórzaną gałkę dźwigni zmiany biegów; skórzaną dźwignię hamulca ręcznego; oparcie tylnej kanapy dzielone w proporcji 60:40; niezależne oświetlenie sufitowe dla kierowcy i pasażera.
W SkyENERGY pojawiają się: system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDW); przednie światła przeciwmgielne; czujnik deszczu (inteligentne wycieraczki); czujnik zmierzchu (automatyczne światła mijania); podgrzewane fotele przednie; wyświetlacz centralny 7" ze sterowaniem dotykowym (dostępnym w trakcie postoju); multimedialny system rozrywki i łączności MZD Connect2; ergonomiczny system sterowania HMI (pokrętło wielofunkcyjne); dodatkowy port USB; dodatkowe 2 głośniki; odtwarzacz CD oraz czujniki parkowania z tyłu. Z zewnątrz SkyENERGY rozpoznamy po 15-calowych aluminiowych felgach oraz przyciemnianych tylnych szybach.
Najwięcej przyjdzie zapłacić za SkyPASSION. Stylistyka malucha zostaje wzbogacona o ozdobną końcówkę rury wydechowej, 16-calowe alufelgi oraz grill z lakierowanym wykończeniem Piano Black oraz listwą w kolorze nadwozia. Co znajdziemy na pokładzie SkyPASSION? M.in. tapicerkę materiałową Premium (Black z czerwonym przeszyciem) i skórzane elementy wnętrza; elektrycznie składane lusterka boczne; klimatyzację automatyczną; łopatki zmiany biegów przy kierownicy (dla automatycznej skrzyni biegów); system wspomagający hamowanie i zmniejszający ryzyko kolizji przy małej prędkości (SCBS); przednie reflektory diodowe (LED) z autopoziomowaniem; diodowe światła do jazdy dziennej (LED).
fot. Mazda
fot. Mazda
Jak przystało na modne, miejskie auto, Mazda oferuje dość szerokie możliwości personalizacji Mazdy 2. Klienci mogą wybrać z 9 różnych kolorów lakieru i sześciu wzorów felg (najdroższe 16-stki występują w dwóch wariantach).
Kolory nadwozia:
Mazda 2 | Kolory
Wzory felg:
Mazda 2 | Wzory felg
Fot. Mazda
Nowoczesne technologie i systemy, w jakie wyposażono Mazdę 2 to:
MZD Connect - multimedialny system rozrywki i łączności. Można do niego podłączyć telefon za pomocą łącza Bluetooth.
System sterowania HMI - specjalne pokrętło, dzięki któremu można wygodnie sterować multimediami, takimi jak system audio, zestaw głośnomówiący oraz system nawigacji. Stanowi ciekawe dopełnienie dla dotykowego ekranu.
Skyactiv - obok stylistycznej filozofii KODO słowo klucz w najnowszych Mazdach. To cała filozofia konstruowania samochodów, w której pierwsze skrzypce odgrywają wydajne silniki o niskim spalaniu, lekkie i bezpieczne nadwozie oraz zawieszenie, zapewniające radość z jazdy. Jeżeli KODO to wygląd Mazdy, to Skyactiv to cała strona techniczna pojazdu.
System bezpieczeństwa i-ACTIVSENSE - cały szereg nowoczesnych systemów i rozwiązań konstrukcyjnych, opracowanych z myślą o bezpieczeństwie.
fot. Mazda
Przednie reflektory diodowe LED - Mazda zachwala swoje nowoczesne reflektory, podkreślając, że LED daje znacznie lepszą widoczność i poprawia bezpieczeństwo w porównaniu z tradycyjnymi żarówkami.
LDW - system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu.
BSM - system monitorowania martwego pola.
RCTA - system monitorowania ruchu poprzecznego przy cofaniu.
HBC - system automatycznie przełączający światła drogowe na mijania.
SCBS - system wspomagający hamowanie i zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach.
Bezawaryjność - Mazda chwali się tym na każdym kroku. Mazda 2 jest najmniej awaryjnym samochodem w swoim segmencie. Zdobyła nawe tytuł najmniej usterkowego samochodu w kategorii "Auta małe" w niemieckim rankingu TUV 2015.
fot. Mazda
Na sam koniec mamy dwa oficjalne filmy z mieszczuchem Mazdy w głównej roli.
Mazda 2: Na pierwszy rzut oka
Mazda 2: Prezentacja modelu
Fot. Mazda