Fiat 500X | Prezentacja modelu

Choć wielu obawiało się, że Fiat 500X będzie tylko napompowaną "pięćsetką", to okazało się, że Włosi przyszykowali jednego z najciekawszych crossoverów na rynku

Fiat 500X

Nowy Fiat 500 okazał się prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Włosi zdecydowali się więc kuć żelazo póki gorące i do klasycznej, miejskiej "pięćsetki" i napompowanego modelu 500L (w różnych odmianach), dołączył ostatnio zupełnie nowy model. Fiat 500X to przedstawiciel bardzo popularnego w naszych czasach segmentu małych crossoverów.

Na rynku 500X celuje w rywali pokroju Citroena C4 Cactus czy Renault Captura. Wymiary crossovera Fiata to: 425 cm długości, 180 cm szerokości, 160 cm wysokości. Fiat chwali się także prześwitem, który wynosi 162 mm i 179 mm w wersjach z napędem na wszystkie cztery koła.

Ameryki nie odkryjemy, kiedy napiszemy, że stylistycznie Fiat 500X bazuje na Fiacie 500. Za to technologicznie najbliżej mu do Jeepa Renegade. Nie licząc wyglądu, obydwa auta można spokojnie nazywać bliźniakami.

Fiat przyszykował dwie odmiany 500X. W podstawowej "City Look" Fiat 500X jest klasycznym, miejskim crossoverem. Za to w "Off-Road Look" autko Fiata ambitnie ogłasza światu swoje aspiracje terenowe.

Fiat 500X fot. Michał Dek

Fiat 500X fot. Michał Dek

Fiat 500X fot. Michał Dek

Fiat 500X fot, Michał Dek

Fiat 500X | Stylistyka

Fiat 500 inny niż klasyczna "pięćsetka"? Mając w pamięci dziwacznego Fiata 500L, wielu na pewno w tym momencie poczuje dreszcze. Umówmy się, napompowany i wydłużony 500L na pewno nie zdobędzie tytułu najładniejszego Fiata ostatnich lat. Dlatego słysząc, że nowy crossover włoskiej marki będzie się nazywał Fiat 500 i zostanie do niego dopisana literka "X" mogliśmy mieć poważne wątpliwości...

Na szczęście Fiat stworzył naprawdę bardzo dobrze wyglądające auto. Najwyraźniej projektanci z Włoch zaniechali pomysłu pompowania "pięćsetki" na siłę. Fiat 500X wygląda jakby został zaprojektowany w znacznej mierze od nowa.

Oczywiście styliści czerpali z innych aut z rodziny 500 pełnymi garściami - znajomy jest choćby układ przednich świateł, a charakterystyczny grill rozpoznamy już na pierwszy rzut oka, ale auto jest świeże i prezentuje się dobrze. W swoim segmencie i półce cenowej, Fiat 500X to bardzo interesująca propozycja. Możemy się spodziewać, że auto odniesie duży międzynarodowy sukces. Wygląd to na pewno duży atut crossovera Fiata.

Nowy crossover na pewno będzie przyciągał klientów ciekawym wyglądem i niepowtarzalnym, włoskim stylem. A co Wy o nim myślicie?

Fiat 500X fot, Michał Dek

Fiat 500X fot, Michał Dek

Fiat 500X fot. Michał Dek

Fiat 500X fot. Michał Dek

Fiat 500X fot, Michał Dek

Fiat 500X fot. Michał Dek

Fiat 500Xfot. Fiat

Fiat 500X fot. Michał Dek

Fiat 500Xfot. Fiat

Fiat 500Xfot. Fiat

Fiat 500Xfot. Fiat

Fiat 500Xfot. Fiat

Fiat 500X | Wnętrze

Jeżeli znamy inne modele Fiata, to nie będziemy zaskoczeni projektem wnętrza Fiata 500X. Rewolucji nie ma, ale to nie znaczy, że ktokolwiek zarzuci Włochom, że środek jest nudny. Wręcz przeciwnie, projektanci z Italii postawili na bardzo nowoczesne wzornictwo. Wszystko jest przejrzyste i dobrze rozplanowane. Nikt nie powinien czuć się zagubiony.

Pozytywne wrażenie robi gruba kierownica, która dobrze leży w dłoniach. Materiały wykorzystane do wykończenia wnętrza są miękkie i przyjemne w dotyku. Według wielu, to jeden z najlepiej wykonanych Fiatów od dłuższego czasu - kierowcy chwalą jakość materiałów i ich spasowanie.

Z innych zalet wnętrza Fiata 500X we wrażeniach z pierwszej jazdy wymieniliśmy jeszcze m.in. pozycję za kierownicą, całkiem dużo miejsca w środku oraz świetne wyciszenie kabiny. Crossover Fiata oferuje 350-litrowy bagażnik, który można powiększyć do 1000 litrów, kiedy złożymy tylną kanapę.

Fiat 500XFot. Fiat

Fiat 500Xfot. Fiat

Fiat 500Xfot. Fiat

Fiat 500Xfot. Fiat

Fiat 500Xfot. Fiat

Fiat 500Xfot. Fiat

Fiat 500Xfot. Fiat

Fiat 500Xfot. Fiat

Fiat 500Xfot. Fiat

Fiat 500X fot. Michał Dek

Fiat 500X fot. Michał Dek

Fiat 500X fot. Michał Dek

Fiat 500X | Cennik

Ceny Fiata 500X startują z poziomu 59 900 złotych. Za niecałe 60 tysięcy dostajemy crossovera z podstawowym wyposażeniem Pop oraz benzynowym silnikiem 1,6 E-Torq. W tym miejscu warto zaznaczyć, że Fiat jest o 10 tysięcy tańszy od swojego brata bliźniaka, Jeepa Renegade.

Tak wygląda oficjalny polski cennik:

Fiat 500X City Look

- 1.6 E-Torq 16v 4x2 POP - 59 900 zł
- 1.6 E-Torq 16v 4x2 POP STAR - 64 900 zł
- 1.4 MultiAir II 16v 4x2 POP STAR - 72 900 zł
- 1.6 Multijet II 16v 4x2 POP STAR - 78 400 zł
- 1.6 E-Torq 16v 4x2 LOUNGE - 72 500 zł
- 1.4 MultiAir II 16v 4x2 LOUNGE - 80 500 zł
- 1.6 MultiJet II 16v 4x2 LOUNGE - 86 100 zł

Fiat 500X Off-Road Look

- 1.4 MultiAir II 16v 4x2 CROSS - 75 900 zł
- 1.6 MultiJet II 16v 4x2 CROSS - 81 600 zł
- 2.0 MultiJet II 16v 4x4 CROSS - 86 900 zł.
- 2.0 MultiJet II 16v 4x4 AT9 CROSS - 97 600 zł
- 2.0 MultiJet II 16v 4x4 CROSS PLUS - 96 600 zł
- 2.0 MultiJet II 16v 4x4 AT9 CROSS PLUS - 105 600 zł

Fiat 500Xfot. Fiat

Fiat 500Xfot. Fiat

Fiat 500X | Silniki i skrzynie biegów

Rolę podstawowej jednostki pełni benzyniak 1.6 E-Torq o mocy 110 KM i 152 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Silnik współpracuje z 5-biegowym automatem, a moc trafia na przednie koła. Osiągi? 11,5 sekundy do pierwszej "setki" i 180 km/h prędkości maksymalnej. Spalanie w cyklu mieszanym według Fiata wynosi 6,4 litra na 100 km.

Druga jednostka benzynowa to 1.4 MultiAir II. W podstawowym wariancie dzięki turbo Włosi wycisnęli z 1368 cm3 140 KM mocy. MultiAir II może współpracować z 6-biegową ręczną skrzynią albo automatem o tej samej liczbie przełożeń. W zależności od skrzyni spalanie w cyklu mieszanym powinno wynosić 6,0 lub 5,7 litra benzyny na 100 km. Napęd 4x2.

Zdecydowanie najmocniejszym silnikiem w 500X jest topowa odmiana 1.4 MultiAir II. Mowa tu o 170 KM i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Podrasowany MultiAir II został zestrojony z 9-biegowym automatem, który przenosi moc na wszystkie cztery koła. Przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 8,6 sekundy, a prędkość maksymalna 200 km/h.

Pierwsza jednostka wysokoprężna to 1.6 MultiJet II o mocy 120 KM i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego, którą zestrojono z 6-biegowym manualem. Fiat zapewnia, że 500X z tym silnikiem potrzebuje tylko 4,1 litra paliwa na 100 km.

Jeżeli chcemy mieć pod maską Diesla oraz napęd 4x4 to trzeba wybrać większego Diesla - 2.0 MultiJet II. Moc to 140 KM, a moment 350 Nm. Do wyboru są dwie skrzynie - 6-biegowa ręczna oraz 9-biegowy automat. Spalanie w zależności od skrzyni w cyklu mieszanym: 4,9 litra z ręczną i 5,5 z automatem.

Wszystkie silniki spełniają restrykcyjne normy emisji Euro 6 i mają wbudowany system Start&Stop (oprócz 1.6 E-Torq, w nim jest to jedna z opcji). Wymieniona przez nas silniki to te dostępne aktualnie w polskich salonach.  Najciekawszymi premierami w przyszłości mogą być oszczędny 1.3 MultiJet II o mocy 95 KM i mocny Tigershark MultiAir2 o pojemności 2,4 litra (187 KM).

Fiat 500X fot. Michał Dek

Fiat 500X fot, Michał Dek

Fiat 500X | Wersje wyposażenia

Fiat przyszykował aż 5 wersji wyposażenia 500X. Trzy powstały z myślą o 500X City Look - Pop, Pop Star oraz Lounge. Klienci, którzy zdecydują się na bardziej terenowy wariant (Off-Road Look) mogą wybierać pomiędzy Cross i Cross Plus.

Cennik Fiata 500X otwiera wersja wyposażenia Pop. W wyposażeniu standardowym znajdziemy się m.in. sześć poduszek powietrznych, centralny zamek z pilotem w kluczyku, elektrycznie sterowane lusterka i przednie i tylne szyby, elektryczny hamulec postojowy, elektryczne progresywne wspomaganie kierownicy oraz system ESC (Electronic Stability Control) zawierający układy: DST - Dynamic Steering Torque, EBD - Electronic Brake Differential, ERM - Electronic Roll Mitigation, EBP - Electronic Brake Prefill, HSA - Hill Start Assist oraz PBA - Panic Brake Assist.

Kolejna pozycja to Pop Star. W niej dostajemy jeszcze: klimatyzację, światła przeciwmgielne z funkcją doświetlania zakrętów, felgi ze stopów lekkich w rozmiarze 17 cali, selektor trybu jazdy - Drive Mood Selector czy radio UConnect z 5-calowym ekranem dotykowym, 6 głośnikami i systemem Bluetooth, przyciskami do sterowania radiem z koła kierownicy oraz portami USB i AUX.

Najdroższy 500X City Look to Longue. Wyposażenie Pop Star zostaje powiększone o system Keyless Entry&Go - bezkluczykowe uruchamianie silnika oraz dostęp do samochodu, klimatyzację automatyczną dwustrefową, reflektory biksenonowe, system nawigacji UConnect Nav z 5" dotykowym ekranem, systemem Bluetooth i 3,5-calowym kolorowym ekranem TFT pomiędzy zegarami.

Wersja Cross dla uterenowionego 500X to po prostu Pop Star wzbogacony o relingi dachowe, terenowo stylizowane zderzaki, system trakcji przedniej osi Traction+ oraz przyciemniane szyby boczne i tylną.

W topowej Cross Plus kierowca dostaje jeszcze system bezkluczykowy, klimatyzację automatyczną dwustrefową, reflektory bi-ksenonowe, system nawigacji UConnect Nav z 5-calowym dotykowym ekranem i systemem Bluetooth, 3,5-calowy kolorowy ekran TFT pomiędzy zegarami, 18-calowe obręcze kół ze stopów lekkich i tylne czujniki parkowania.

Fiat 500Xfot. Fiat

Fiat 500X | Kolory

Fiat umożliwia bardzo szeroką personalizację 500X. Kierowca może wybrać z ponad 10 różnych lakierów, ośmiu wzorów tapicerek i felg od standardowych szesnastek po znacznie większe osiemnastki. Oto pozycje, które znajdziemy w oficjalnym katalogu modelu:

Kolory lakierów:

Fiat 500X lakieryFiat 500X lakiery

Fiat 500X felgi:

Fiat 500X FelgiFiat 500X Felgi

Wzory tapicerek:

Fiat 500X tapicerkiFiat 500X tapicerki

Fiat 500X tapicerkiFiat 500X tapicerki

 

Fiat 500Xfot. Fiat

Fiat 500X | Wideo

Jak prezentuje się Fiat 500X w akcji? Możemy to zobaczyć na jednej z żartobliwych reklam Fiata, w której przy okazji Włosi wyjaśniają, jak 500X powstał...

 

 

Fiat 500Xfot. Fiat

Fiat 500X | Będzie Abarth?

To pytanie, które musiało się pojawić prędzej czy później.

Z odpowiedzią na nie pośrednio pospieszył Alfredo Altavilli, jedna z najważniejszych osób w koncernie Fiata. Altavilli potwierdził, że w ofercie pojawi się zupełnie nowy model Abartha. Ma dołączyć do 500 i Fiata 124 Spider (na niego jeszcze czekamy). Dopytany o co może chodzić, dodał, że "500X Abarth to jedna z poważniejszych opcji, które bierzemy pod uwagę".

W spekulacjach najczęściej wymienia się turbodoładowany 1,75-litrowy silnik R4 Alfy Romeo (znany z pięknego modelu 4C), którego moc oscylowałaby wokół 200 KM. Przypomnijmy, że Alfredo Altavilla podkreślał ostatnio, że w Abarthach liczą się przede wszystkim osiągi, a marka nigdy nie ograniczy się tylko do nowych felg, agresywniejszych zderzaków i bojowych, sportowych naklejek.

Czekamy więc na pierwsze oficjalne informacje!

Fiat 500Xfot. Fiat

Więcej o: