Skrzynie automatyczne różnego rodzaju to duża wygoda użytkowania, niestety czasami zdarzają się wśród nich konstrukcje kłopotliwe, a na dodatek bardzo drogie w naprawie. Od strony konstrukcyjnej nie ma wyjątków, w zestawieniu znalazły się klasyczne automaty, skrzynie dwusprzęgłowe i bezstopniowe.
Awaryjność w dużym stopniu zależy od stylu jazdy. Po pierwsze jeżdżąc samochodem wyposażonym w skrzynię automatyczną musimy przestrzegać pewnych zasad, jak delikatne obchodzenie się ze zmianą trybów jazdy. Dobrze jest też poszukać opinii na temat konkretnej konstrukcji, okazuje się bowiem, że niekiedy warto wymieniać olej co pewien czas nawet, jeśli producent nie przewidział takiej czynności serwisowej.
Nawet doświadczeni kierowcy obeznani z użytkowaniem automatów mogą trafić na problematyczne konstrukcje. Powodem usterek są najczęściej błędy konstrukcyjne, a także uszkodzenia modułów sterujących. Informacje na temat usterkowości możemy uzyskać przede wszystkim w warsztatach zajmujących się naprawą skrzyń automatycznych, w serwisach ASO oraz na forach dyskusyjnych, gdzie użytkownicy dzielą się problemami występującymi w ich samochodach.
Co zrobić w razie awarii?
Jeśli samochód jest już po okresie gwarancji, warto oddać go do polecanego warsztatu specjalistycznego zajmującego się naprawami skrzyń automatycznych. Skorzystanie z pomocy ASO może oznaczać, że samochód i tak zostanie oddany do naprawy do warsztatu specjalistycznego, a ASO zainkasuje jedynie prowizję. Wielu importerów nie organizuje szkoleń w zakresie napraw skrzyń automatycznych dla swoich mechaników ze względu na wysokie koszty w stosunku do małej ilości samochodów wyposażonych w skrzynie automatyczne.
ZOBACZ TAKŻE:
Ta 5 biegowa, automatyczna skrzynia biegów produkcji japońskiej (Aisin AW55-50) montowana jest w wielu popularnych modelach. Występuje w Oplu Vectra C czy wielu modelach Volvo. Usterki skrzyni biegów występują dosyć często. Przeważnie są to awarie elektrozaworów w sterowniku skrzyni biegów. Szczególnie w Oplach i Saabach pojawiają się też wycieki z chłodnicy skrzyni. Koszt napraw waha się najczęściej w okolicach 6000 zł.
Montowana w:
Lancia: Thesis (2002-2008)
Opel: Vectra C, Signum (2002-2008)
Renault: Laguna V6 (2001-2007)
Saab: 9-3 (2003-2007)
Volvo: XC90 (2003-2005), S80 (2004), C30 (od 2006), S40 (2006), S60 (2001-2005), V50 (2006), V70 (2000)
Volvo S60
Saab 9-3
7-biegowy S-tronic (Audi DL501) to dwusprzęgłowa skrzynia montowana w popularnych modelach Audi - A4, A5 i Q5. Awarii najczęściej ulegają zespoły mechatroniki, które uszkadzają pakiety sprzęgowe. Eksperci o dziwo zalecają regenerację zamiast wymiany, po której problem często powraca.
Sprawdź ceny używanych Audi Q5
Montowana w:
Audi: A4, A5, Q5
Audi Q5
Hydra-Matic to automatyczna, 6-biegowa skrzynia. Jej największą bolączką są pęknięcia falistego pierścienia zespołu sprzęgieł, którego odłamki uszkadzają resztę skrzyni. Na regenerację przeznaczyć trzeba około 6000 złotych.
Ile kosztuje używany Chevrolet Cruz
Montowana w:
Cadillac: SRX
Chevrolet: Cruze, Malibu, Captiva
Chevrolet Cruze
W zależności od tego gdzie ta skrzynia jest montowana nosi nazwę Steptronic lub Tiptronic (ZF 6HP). Był to pierwszy 6-biegowy automat montowany w popularnych modelach BMW (seria 3). Skrzynia miała swój debiut w 2002 roku w BMW serii 7. To dobra przekładna (szybko zmienia biegi, ma niewielki wpływ na zużycie paliwa), ale należy się jej unikać w mocniejszych modelach. Często pęka koszyk wałka wejściowego co stwarza problemy z biegami 4, 5 i 6. Awarii ulegają też sterowniki skrzyni. Koszt naprawy - około 6000 złotych.
Montowana w:
Audi: A8
BMW: seria 3 (E90/E60), seria 7 (E65)
Jaguar: XJ, XF
BMW serii 7 (E65)
Multitronic to kolejna bezstopniowa skrzynia w naszym zestawieniu. Niestety również przekładnia montowana w kilku modelach Audi (LUK 01J) słynie ze swojej awaryjności. Kłopoty często już przy przebiegu nieco powyżej 100 tysięcy km. Pierwszym objawem jest szarpanie przy małej prędkości czy gaśnięcie silnika po wrzuceniu pozycji D. Skrzynia podatna jest na uszkodzenia mechaniczne. Czasami wystarczy niewielka stłuczka, która może doprowadzić do uszkodzenia przekładni. Naprawa skrzyni jest bardzo skomplikowana i kosztowna. Ceny mogą się wahać od 6000 do nawet 22 000 złotych. Nasza rada: wystrzegajcie się używanych Audi z Multitronikiem.
Montowana w:
Audi: A4 (B4, B6, B8), A5, A6 (C5, C6, C7), A7, A8 (D2, D3)
Multitronic Audi
Audi A8 (D2)
Zwróćcie szczególną uwagę na modele Nissana, Mitsubishi, Renault i Jeepa z bezstopniową przekładnią CVT (JATCO JF011E). Najczęściej zużywają się stalowe paski przenoszące napęd pomiędzy kołami stożkowymi. Awarii ulegają też moduły sterowania. Koszt naprawy takich skrzyni biegów typu CVT jest bardzo wysoki i może wynieść nawet 10 tysięcy złotych.
Używany Nissan Qashqai. Sprawdź ceny
Montowana w:
Dodge: Caliber
Jeep: Compass, Patriot
Mitsubishi: Outlander
Nissan: Qashqai, X-Trail
Renault: Koleos
Suzuki: Kizashi
Jatco JF011E
Nissan Qashqai - wnętrze
Renault Koleos - wnętrze
Na szczęście tej bezstopniowej przekładni (Mercedes 722.8) nie spotkamy zbyt często. Oferowana jest w modelach Klasy A i Klasy B. Problemy występują głównie w większym Mercedesie Klasy B gdzie następuje do mikropęknięć w korpusie mechatroniki. Koszt naprawy jest spory. Trzeba się liczyć z wydatkiem co najmniej 8-9 tysięcy złotych. Wystrzegać trzeba się modeli Klasy A z lat 2004 - 2012 i Klasy B z lat 2005 - 2011 z bezstopniową przekładnią Autotronic z mocniejszymi silnikami.
Ile trzeba zapłacić za używanego Mercedesa klasy A?
Montowana w:
Mercedes: Klasa A (W169), Klasa B (W245)
Mercedes Klasy B
Mercedes Klasy A
Skrót DSG używany przez Volkswagena oznacza Direct Shift Gearbox. Jest to mechaniczna, zautomatyzowana skrzynia dwusprzęgłowa. Niestety w dwóch konstrukcjach, sześciobiegowej (DQ250) i siedmiobiegowej (DQ200), stosowanych w modelach z niedużymi silnikami pojawiają się poważne problemy. Należy zaznaczyć, że występują one w dużej mierze w modelach z suchym sprzęgłem.
Objawy awarii mogą się pojawić już po 60 tys. km, a trwałość szacuje się jedynie na 150 tys. km. Szwankuje sterowanie pracą sprzęgieł (naprawa to ok. 7-8 tys. zł), co objawia się szarpaniem przy zmianie biegów. Jeśli dochodzą do tego stuki i zwłoka podczas zmiany biegów, winne mogą być sprzęgła (do 6 tys. zł). Oprócz tego występują kłopoty z łożyskami, co można poznać po hałasie dochodzącym ze skrzyni biegów (koszt naprawy ok. 3 yts. zł). Koszt nowej skrzyni wraz z wymianą może dojść do 30 tys. zł.
Zakup używanego samochodu z Grupy Volkswagena ze skrzynią DSG (DQ250 lub DQ200) z suchymi sprzęgłami to spore ryzyko. Jeśli mimo to chcemy zdecydować się na zakup takiego samochodu, lepiej poszukać wersji z mokrymi sprzęgłami (niższa awaryjność, większa trwałość) i udokumentowaną historią serwisową.
Używany kompakt w luksusowym wydaniu - Audi A3 - ogłoszenia
Montowane w:
Audi: A1, A3, TT
Skoda: Fabia, Roomster, Rapid, Yeti, Octavia, Superb
Seat: Ibiza, Leon, Altea, Toledo, Alhambra
Volkswagen: Polo, Scirocco, Golf, Jetta, New Beetle, Eos, Caddy, Touran, Tiguan, Passat, Passat CC, CC, Sharan
Volkswagen Passat (B6)
Skoda Fabia II