ALFA ROMEO MONTREAL:
Zaczynamy od modelu włoskiej marki Alfa Romeo, który paradoksalnie nie nosi nazwy miasta z Półwyspu Apenińskiego, a z odległej o tysiące kilometrów Kanady. To oczywiście Alfa Romeo Montreal. Nazwa nie jest jednak przypadkowa, ponieważ prezentacja konceptu miała miejsce właśnie na targach w Montrealu 1967 roku. Samochód wszedł do produkcji trzy lata później.
fot. Alfa Romeo
Zobacz czy możesz kupić Alfe Romeo
MONTREAL:
Montreal został założony w 1642 roku i pierwotnie nosił nazwę Mont Royal. Leży w prowincji Quebec i jest najbardziej znaczącym ośrodkiem gospodarczym i kulturalnym tego regionu. Miasto położne jest na obszarze 365,13 km i jest drugim największym miastem Kanady i największym portem morskim w tym kraju. Liczba mieszkańców wynosi około 1,6 miliona.
Montreal
Z Kanady przenosimy się do ciepłego miejsca, jakim jest Floryda w Stanach Zjednoczonych. Niespełna 300 mil na północ od Miami leży miejscowość Daytona Beach. Można powiedzieć, że to stolica amerykańskich wyścigów, bowiem tam właśnie narodziły się wyścigi serii NASCAR i od lat odbywa się legendarny wyścig Daytona 500. Było więc kwestią czasu kiedy jedn z amerykańskich producentów zapożycz nazwę miasta aby nazwać nią swój produkt. Tak stało się w 1969 roku, kiedy to na rynku pojawił się Dodge Charger Daytona.
DODGE CHARGER DAYTONA:
Daytona w przypadku Dodge'a Chargera stanowiła nazwę wersji modelu. Powstała ona po to, aby poprawić osiągi wyścigowego Chargera na torach NASCAR. I udało się, bo zmieniony Charger Daytona, pozwoliły Buddiemu Bakerowi, jako pierwszemu zawodnikowi w historii NASCAR przekroczyć barierę 200 mph podczas wyścigu Talladega w 1970 roku.
Zobacz czy stać cię na amerykańską legendę motoryzacji
Drogowych wersji Chargera Daytona powstało zaledwie 503 sztuki. Wyróżniały się oczywiście swoją stylistyką. Z przodu zamiast prostopadłego względem maski grilla pojawił się opływowy nos z otwieranymi lampami. Dodatkowo przepływ powietrza poprawił się po zamontowaniu niewielkich listewek. Z tyłu największą zmianę stanowił ogromny spoiler o wysokości prawie 60 cm. Właśnie dzięki tym dwóm modyfikacjom Charger Daytona i jego przyrodni brat Plymouth Superbird otrzymały przydomki "Winged Warriors".
Dodge Charger Daytona i Plymouth Superbird
Pod maską tego wyjątkowego amerykańskiego auta znalazła się jednostka V8 440 CID Magnum. Miała ona pojemność 7,2 litra i generowała 375 KM. 70 z 503 sztuk tego modelu zostało wyposażonych w silniki V8 426 HEMI, których pojemność była 0,2 litra mniejsza, ale moc dochodziła aż do 425 KM.
DAYTONA BEACH:
To miasto położone na Florydzie, położone nas samym Oceanem Atlantyckim. Zostało założone w 1876 roku i obecnie liczy około 61 tys. mieszkańców. Co roku odwiedza je jednak około 8 milionów turystów. Powody tak licznej rzeczy odwiedzających są dwa. Coroczny wyścig Daytona 500 oraz piękne plaże i część turystyczna miasta.
W historii marki Dodge, nazwa Daytona pojawiła się jeszcze kilkukrotnie. W 1984 roku do produkcji wszedł Dodge Daytona. Był to mały jak na amerykańskie warunku hatchbacka o sportowej linii nadwozia, która podobno była inspirowana kultowym Chargerem Daytona. Pod maską znalazły się rzędowe czterocylindrowe silniki 2.2 i 2.5 l oraz trzylitrowe V6. Moc jednostek wynosiła od 84 do 146 KM.
fot. Dodge
Nazwa Daytona pojawiła się także w gamie modelowej Dodge Ram. Przedstawiona w 2005 roku miała nawiązywać symboliką do słynnego Chargera. Producent wyposażył ją w kilka sportowych elementów oraz charakterystyczny spoiler i oklejenie.
fot. Dodge
W równie ciepłych rejonach miasta Maranello i prowincji Modena we Włoszech powstają wyjątkowe sportowe auta spod znaku Ferrari. Dwa z nich otrzymały przydomek pochodzący od ważnych dla marki miast.
FERRARI 550 MARANELLO:
Pierwszym z nich jest Ferrari 550 Maranello (następnie 575M). Długie, dwumiejscowe coupe zostało zaprojektowane na deskach kreślarskich Pininfariny, a włoscy inżynierowie wyposażali je w rasowe V12 o pojemności 5,5 litra, które generowało 492 KM i 568 Nm momentu obrotowego. Napęd z umieszczonego z przodu silnika trafiał oczywiście na tylne koła za pomocą 6-biegowej ręcznej skrzyni biegów. Auto było produkowane od 1996 do 2001 roku, kiedy po lekkich modyfikacjach nadwozia i silnika zastąpiło je 575 również dopiskiem Maranello. Napędzał je silnik o pojemności 5,7 litra, który generował dodatkowe 23 KM i 20 Nm. Nowością było również pojawienie się 6-biegowej elektrohydraulicznej skrzyni biegów. Produkcję 575M zakończono w 2006 roku.
Marzysz o własnym Ferrari? Sprawdź ceny!
fot. Ferrari
fot. Ferrari
MARANELLO:
Maranello nazywane jest potocznie domem Ferrari. Nie bez powodu, ponieważ od lat 40. właśnie tam znajduje się siedziba i fabryka aut ze skaczącym koniem w logo. Maranello leży w północnych Włoszech w regionie Emillia-Romania w prowincji Modena. Miejscowość tą zamieszkuje około 16 000 osób.
Maranello
FERRARI 360 MODENA:
Drugi model, w którego nazwie znalazło się włoskie miasto, to Ferrari 360 Modena. Kwintesencja sportowych modeli tej marki. "360-tka" miała centralnie umieszczony silnik V8 o pojemności 3,6 litra i mocy 400 KM. Podobnie jak w 575M, do dyspozycji były dwie 6-biegowe (ręczna lub elektrohydrauliczna) skrzynie biegów. Model ten został zaprezentowany w 1999 roku i na rynku była dostępna przez 6 lat. Dzięki temu, że była lżejsza od swojego poprzednika (F355) i miała więcej mocy, pierwsze 100 km/h pojawiało się na liczniku nie po 4,6 a po 4,3 sekundy. W sumie na ulice wyjechało 8 800 sztuk tego auta. (W międzyczasie na bazie Modeny powstała również wersja Spider, której sprzedano 7 565 sztuk).
Marzysz o własnym Ferrari? Sprawdź ceny!
fot. Ferrari
fot. Ferrari
MODENA:
Miasto Modena leży w pięknie położonej dolinie Padu w regjonie Emillia-Romania. Zamieszkałe jest przez około 180 tys. mieszkańców. Powstanie miasta szacuje się na około 218 r. p.n.e, kiedy to mieszkańcy Modeny poparli w czasie II wojny punickiej słynnego wodza Hannibala. Modena jest drugim po Bolonii ośrodkiem gospodarczym regionu oraz bardzo ważnym miastem uniwersyteckim. Poza Ferrari swoje siedziby i fabryki mają w tym mieście tacy producenci aut, jak: Maserati czy Pagani.
Modena
Samochody z nazwą miasta w swojej gamie ma także hiszpański Seat. Od lat 90. XX wieku firma w całości należy do Grupy Volkswagena. Pierwszym modelem stworzonym od początku do końca pod skrzydłami niemieckiego koncernu był Seat Toledo.
SEAT TOLEDO:
Pierwsza generacja Toledo powstała w 1991 roku, bazując na Golfie II generacji, ale z racji na trójbryłowe nadwozie przypominało bardziej model Jetta. W 1995 roku Toledo przeszło delikatny facelifting, aby w 1998 roku ustąpić miejsca swojemu następcy o tej samej nazwie. Stylistyką pierwszej, jak i drugiej generacji, zajęło się Giugiaro. Toledo MkII technicznie bazowało na Golfie IV i prezentowało znacznie bardziej opływowe linie nadwozia.
Tak wyglądają ceny Toledo w Polsce
Seat Toledo (fot. Seat)
fot. Seat
W 2004 roku Seat postanowił połączyć w Toledo dwa typy samochodów - sedana i minivana. Wyszedł z tego niezły misz-masz, który niespecjalnie przypadł do gustu klientom. Toledo wycofano z rynku po pięciu latach produkcji.
fot. Seat
W 2012 roku Toledo wróciło na rynek w nadwoziu sedna, jednak nie bazuje ono już na platformie Golfa a znacznie mniejszej płycie podłogowej Skody Rapid. Toledo jest więc autem segmentu B, a nie jak to było w przeszłości segmentu C.
fot. Seat
TOLEDO:
Toledo do oczywiście hiszpańskie miasto położone około 70 KM na południe od Madrytu. Zamieszkiwane jest przez około 80 tys mieszkańców. Toledo było początkowo osadą, którą założył lud Iberów. W 192 r. p. n. r. zostało zdobyte przez Rzymian. W swojej długiej historii Toledo było bardzo ważnym ośrodkiem rzemiosła i centrum religijnym.
Toledo
Z południa Europy wróćmy do Polski. W końcu rodzimy przemysł motoryzacyjny też wykorzystywał polskie miasta do nadawania nazw samochodów swojej produkcji. Wszystko zaczęło się od FSO i Warszawy.
FSO WARSZAWA:
Pierwsza Warszawa M-20 zjechała z taśmy produkcyjnej na warszawskim Żeraniu 6 listopada 1951 roku. Na początku auto składano z radzieckich części, gdyż popularna "garbuska" bazowała na aucie GAZ M-20 Pobieda. Pierwsza FSO Warszawa wyprodukowana z całkowicie polskich podzespołów powstała w 1954 roku. Pierwsze powojenne polskie samochody osobowe, wyposażone w dolnozaworowe silniki o pojemności 2,1 litra i mocy 50 KM oraz tylko trzybiegową skrzynię biegów, nie były wyjątkowym hitem sprzedaży. W ciągu 22 lat produkcji różnych wersji (w tym sedan, kombi i pickup) na polskie drogi wyjechało ponad 180 tys. tych aut, a kolejne 73 tys. zostały wyeksportowanych m.in. do Chin, Turcji, Bułgarii i na Węgry. FSO Warszawa jest jednak bardzo ważnym samochodem w polskiej historii, a obecnie jednym z najbardziej poszukiwanym przez kolekcjonerów polskim samochodem.
Kup sobie własną legendę polskich dróg! Oto ceny FSO
fot. FSO
fot. FSO
Warszawa: Leży na powierzchni 517,24 km2 na terenie województwa mazowieckiego i jest największym polskim miastem. Od 1596 roku Warszawa jest również stolicą Polski. Na terenie miasta mieszka około 2 milionów mieszkańców. Warszawa dzieli się na lewo i prawobrzeżną, gdyż przez miasto przepływa rzeka Wisła. Warszawa nabyła prawa miejsce w 1323 roku i od wieków jest ważnym ośrodkiem naukowym, gospodarczym i religijnym.
Fot. Dariusz Borowicz / Agencja Gazeta