Pierwszym w pełni przygotowanym samochodem przez sportowy dział Seata był model 124. Zarówno zespół jak i auto zadebiutowali w rajdzie Luis de Baviera Criterium w 1972 roku. Kolejny sukces Seata 124 w wersji 1600-TC było zwycięstwo Salvadora Cañellasa w RACE Rally zaliczanym do Rajdowych Mistrzostw Europy. Od tego czasu, w trakcie sportowej historii modelu 124, Antonio Zanini, Salvador Cañellas i wielu innych kierowców zdobyło w okresie 1972 - 1983 kilkanaście tytułów za równo w regionalnych jak i międzynarodowych mistrzostwach. W latach 1973 - 1979 Seat był niepokonany w Rajdowych Mistrzostwach Hiszpanii. Za największy sukces modelu 124 uważa się trzecie miejsce Zaniniego i czwarte miejsce Cañellasa w morderczym Rajdzie Monte Carlo w 1977 roku, które zapewniły hiszpańskiej marce zwycięstwo w klasie producentów. Zanini został w tym roku także vice-mistrzem Europy.
fot. Seat Sport
Od 1980 roku Seat borykał się z problemami finansowymi. Przez pięć długich lat tak w dziale sportu nie działo się nic. W 1985 roku oficjalnie utworzono Seat Sport a na rajdowych trasach pojawił się mały Seat Marbella, który rywalizował w regionalnych mistrzostwach. W trakcie powstał też projekt Marbelli Proto, który do lat 90-tych był jednym głównym narzędziem rywalizacji Seat Sport. W międzyczasie powstał także projekt Ibizy Twin Engine, z dwoma silnikami 1,5 8V o łącznej mocy 125 KM. Dzięki umieszczeniu jednego silnika z przodu a drugiego z tyłu samochód miał napęd na cztery koła i mógł rywalizować w hiszpańskich mistrzostwach samochodów czteronapędowych.
fot. Seat Sport
fot. Seat Sport
W 1992 roku po latach przygotowań powstał pierwszy tak zaawansowany samochód rajdowy Seat Sport - Toledo Marathon, przygotowany do zmagań w terenie. Zadebiutował w 1993 roku podczas Baja Portugal. Rok później zespół przystąpił z terenowym Toledo do zmagań w Off Track World Rally Cup. Dwaj kierowcy fabryczni - Webber i Servia kilkukrotnie stawali na podium takich rajdów jak Baja Portugal czy Baja Espana.
fot. Seat Sport
Po latach przerwy Seat powrócił w wielkim stylu do Rajdowych Mistrzostw Świata. W 1995 roku w ramach mistrzostw odbył się puchar Ibizy 1.8 16V. Na kolejny sezon Seat Sport przygotował Ibizę w wersji Kit-Car, które były w tym okresie najmocniejszymi przednionapędowymi samochodami rajdowymi. Z dwulitrowego wolnossącego silnika uzyskano 280 KM a samochód bez załogi ważył około 1000 kg. Podczas kończącego sezon 1996, Rajdu Wielkiej Brytanii, Harri Rovanperä zapewnił Seatowi tytuł mistrzowski. Kolejne trzy lata w klasie F2 należały do Seata. W międzyczasie Seat wprowadził poprawioną wersję EVO II i przygotowywał się do wejścia do królewskiej kategorii WRC. W trakcie trzyletniej historii Ibizy Kit-Car za jej kierownicą zasiadali tacy kierowcy jak wspomniany Harri Rovanperä, Oriol Gomez czy Toni Gardemaister. W Polsce w takim aucie w sezonie 1998 i 1999 można było oglądać Mariusza Ficonia.
1999 roku na oesy wyjechało pierwsze hiszpańskie auto kategorii WRC - Seat Cordoba. W bardzo silnej stawce fabrycznych zespołów rywalizujących wówczas w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata, Seat nie stanowił czołówki, ale Toni Gardemaister, Harri Rovanperä i Piero Liatti zapewnili Seatowi zarówno zwycięstwa na odcinkach jak i miejsca na podium. Cordoby WRC rywalizowały także w lokalnych mistrzostwach. W Hiszpanii zespół nie miał sobie równych. W Polsce Cordobą WRC regularnie w 2001 roku startował Łukasz Sztuka reprezentując barwy Seat Sport Polska. Okazjonalne starty w naszych mistrzostwach mieli za sobą także nieodżałowany Janusz Kulig czy nadal jeden z najlepszych polskich kierowców rajdowych, Krzysztof Hołowczyc. Cordoba WRC osiągała z dwulitrowego turbodoładowanego silnika moc około 300 KM i dzięki elektronicznie sterowanym dyferencjałom fantastycznie radziła sobie z każdymi warunkami na oesie.
fot. Seat Sport
W 2002 roku Seat Sport zakończył program WRC i podjęto decyzję o zmianie dyscypliny motorsportu z rajdów na wyścigi. Samochodem, który otworzył nową erę Seat Sport był Leon Supercopa, przeznaczony do nowo utworzonego pucharu wyścigowego o tej samej nazwie. Bazą do stworzenia wersji Supercopa był najmocniejszy dostępny na rynku Leon Cupra R. W 2003 roku Seat dodatkowo zaangażował się w cykl Mistrzostw Europy Samochodów Turystycznych, czyli słynne ETCC. Do tej rywalizacji przygotowano Toledo Cupra, które mechanicznie bazowało na Leonie Supercopa. Dwulitorwe silniki generowały moc 250 KM.
fot. Seat Sport
W 2006 roku Seat Sport w WTCC wystawił nową generację Leona. Odnosząc trzy zwycięstwa w sezonie Seat budował swoją silną pozycję. Dla marki jak i całego cyklu WTCC rewolucyjny okazał się kolejny rok. Seat Leon TDI z silnikiem diesla, dzięki świetnej jeździe Yvan Mullera, zwyciężył w wyścigu na niemieckim torze Oscherslaben. Było to historyczne, pierwsze zwycięstwo samochodu z silnikiem wysokoprężnym w WTCC. W 2008 i 2009 roku Seat zdobył tytuły mistrzowskie zarówno w kategorii kierowców jak i producentów. Mimo tego, że Seat oficjalnie wycofał się z WTCC w 2010 roku, dział sportu wspiera prywatne zespoły, które za sprawą Leona TDI jak i nowego Leona S2000 z silnikiem 1.6 turbo odnoszą kolejne zwycięstwa na wyścigowych trasach.
fot. Seat sport
Być może nowym rozdziałem w historii Seat Sport będzie pokazany na festiwalu Wörthersee, Seat Leon Cup Racer. Auto dysponuje dwulitrowym turbodoładowanym silnikiem benzynowym o mocy 330 KM i 350 Nm momentu obrotowego. Czas pokaże do czego w sportach samochodowych zaprowadzi Seata nowe hasło - Enjoyneering.
fot. Seat Sport