W116 to pierwszy model limuzyny ze Stuttgartu oficjalnie nazwany klasą S. Auto pojawiło się na rynku we wrześniu 1972 roku. Początkowo zaprezentowano modele 280 S, 280 SE und 350 SE. W marcu 1973 roku do oferty dołączyły jednostki ośmiocylindrowe 450 SE i 450 SEL. Litera L oznaczała przedłużony rozstaw osi.
We wrześniu 1975 roku wprowadzono flagowy model 450 SEL 6.9. Limuzyna miała 286 KM mocy i aż 549 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To pozwalało na prędkość maksymalną 225 km/h i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie ośmiu sekund. Topowy model wyposażony był seryjnie w hydropneumatyczne zawieszenie. Przez niecałe pięć lat wyprodukowano 7380 egzemplarzy modelu 450 SEL 6.9.
Inna ważna data modelu W116 to maj 1978 roku. Powstała wtedy specjalna wersja przeznaczona głównie na eksport i rynek amerykański. Po raz pierwszy do luksusowej limuzyny zawitał silnik diesla. 300 SD był pierwszym produkowanym seryjnie samochodem z turbodieslem. Mercedes potrzebował tego modelu żeby obniżyć w USA tzw. spalanie flotowe, były to nowe normy dla firm, wprowadzone przez prezydenta Jimmy Cartera.
W116 śmiało był w swoich czasach nazywany, szczególnie przez fachową prasę motoryzacyjną najlepszym samochodem na świecie. Niósł z sobą wiele innowacyjnych rozwiązań. Jako pierwszy model w historii miał odporny na wypadki zbiornik paliwa, wspomniany już silnik wysokoprężny (w klasie aut luksusowych) i turbodiesla (w ogóle na rynku), ABS, tempomat, samopoziomujące się tylne zawieszenie i charakterystyczne, żebrowane światła, które nie ulegały łatwo zabrudzeniu, bezpieczną, łamaną kolumnę kierownicy oraz hydropneumatyczne zawieszenie tylnej osi. Model W116 wyprodukowano w ilości 473 035 egzemplarzy.
Deska rozdzielcza pierwszej S-klasy
Obrotomierz był montowany seryjnie tylko w topowym modelu 6.9
Mercedes-Benz W116 produkowany był w latach 1972 - 1980
Mercedes-Benz W116
Mercedes-Benz W116
Pasy bezpieczeństwa początkowo dostępne były za dopłata 266 marek niemieckich
Mercedes-Benz W116
Klimatyzacja wymagała dopłaty aż 2203 marek
Mercedes-Benz W116
Mercedes 300 SD rozpędzał się maksymalnie do 170 km/h
Amerykańska wersja W116 różniła się od europejskiej wyglądem świateł i zderzaków
Topowy model 450 SEL 6.9 - V8, 286 KM, V-max 225 km/h, 550 Nm
Mercedes-Benz W116
Najpiękniejsza klasa S jaka kiedykolwiek powstała zaprezentowana została we wrześniu 1979 roku w wersji z krótkim i długim rozstawem osi. Odpowiedzialny za ten projekt i jego rozwój był urodzony we Włoszech projektant Bruno Sacco.
Nowy Mercedes był od swojego poprzednika lżejszy (w zależności od modelu do 60 kg), miał lepszą aerodynamikę (Cx 0,36 zamiast Cx 0,41), a co za tym idzie był bardziej ekonomiczny. Zrezygnowano z modelu 450 SEL 6,9 i zastąpiono go wersją 500 SEL, która miała mniej mocy (241 KM), ale dzięki konstrukcyjnym przywilejom dysponowała identycznymi osiągami.
Również seria W126 niosła w sobie wiele innowacji. Było to pierwsze auto z montowanym airbagiem kierowcy. Opcjonalnie montowana poduszka powietrzna kosztowała 1525 marek i dostępna była od 1981 roku. Airbag dla pasażera oferowany był opcjonalnie od końca 1987 roku. Od 1990 roku S klasa posiadała system kontroli trakcji ASR.
W126 był w latach 80-tych ulubioną limuzyną używaną przez głowy państw, dyplomację i prezesów firm na całym świecie. Co ciekawe uwielbiali go również kierowcy Formuły 1. W 1983 roku 20 z pośród 35 kierowców posiadało prywatnie Mercedesa klasy S. Byli wśród nich Keke Rosberg, Niki Lauda i Nigel Mansell. Nawet Nelson Piquet i Riccardo Patrese, którzy otrzymali od teamu konkurencyjny produkt BMW prywatnie jeździli Mercedesami 560 SEL.
W październiku 1981 roku zaprezentowano coupe bazujące na modelu W126 (C126), które otrzymało oznaczenie SEC. Ta wersja wyposażona była wyłącznie w silniki 8 cylindrowe.
Produkcja W126 zakończyła się w październiku 1991 roku. Była to najlepiej sprzedawana limuzyna segmentu luksusowego jaka kiedykolwiek powstała. Wyprodukowano 818 063 egzemplarze sedana i 74 060 sztuk coupe.
Mercedes W126
Perfekcyjna jakość wykończenia Mercedesa w latach 80-tych
Mercedes W126
W Mercedesie W126 za obrotomierz dopłacić trzeba było tylko w najsłabszej wersji silnikowej 280 S
Mercedes W126
Nowością w W126 było prawe, dostępne w opcji regulowane elektrycznie lusterko
Radio Becker i automatyczna klimatyzacja
W126 w wersji na rynek USA
Od 1985 roku w modelach z silnikami V8 system ABS był montowany seryjnie
Komputer pokładowy montowany był za dopłatą
Coupe (C126) nosiło rynkowe oznaczenie SEC
Mercedes W126
Model W140 zadebiutował na salonie w Genewie w marcu 1991 roku. Nowa, zwalista sylwetka (ponad 5,1 m długości, masa własna od 1,9 do 2,2 tony) nie wszystkim przypadła do gustu. Mimo, że auto było większe od poprzednika miało dużo mniejszy współczynnik oporu powietrza Cx 0,30.
W140 jako pierwszy luksusowy Mercedes miał silnik V12, podwójne szyby, system ESP i BAS, który wspomagał hamowanie. Parkowanie tego kolosa ułatwiały specjalne, wysuwane z tyłu antenki. Wszystkie drzwi, łącznie z klapą bagażnika same się domykały. Poza tym W140 posiadał wspomaganie kierownicy zależne od prędkości, boczne poduszki, adaptacyjne zawieszenie, nawigację, system Parktronic, sterowanie głosem Linguatronic i światła ksenonowe. Większość tych rzeczy dostępna była w opcji. W marcu 1994 roku limuzyna doczekała się modernizacji.
Jak w przypadku poprzednika również i tym razem zaprezentowano wersję coupe (C140), która pojawiła się na rynku w styczniu 1992 roku. W zależności od roku produkcji model sprzedawany był aż pod trzema różnymi nazwami: SEC (1992-1993), S-Klassa Coupé (1993-1996) i CL-Klasa (1996-1998). facelifting tego modelu miał miejsce w styczniu 1996 roku.
Limuzyna oferowana była od lipca 1991 roku do października 1998 roku. Wyprodukowano 406 717 egzemplarzy limuzyny i 26 025 sztuk coupe. W 1997 roku jeden egzemplarz W140 S 500 L Landaulet został specjalnie zbudowany dla Jana Pawła II.
Mercedes W140 oferowany od 1991 roku
S350 Turbodiesel miał 6 cylindrowy silnik o mocy 150 KM
Po raz pierwszy z V12 - 600SE/SEL
W środku było znacznie więcej miejsca niż w poprzedniku
Dłuższą wersję Long można było wykorzystywać jako mobilne biuro
Opcjonalnie można było z tyłu zamontować klimatyzację
Tak wyglądało sterowanie automatyczną klimatyzacją w latach 90-tych
Specjalnie przygotowany system nagłośnieniowy kosztował aż 5000 marek ekstra
Dla polityków i biznesmenów - fax w podłokietniku tylnej kanapy
Pierwsza nawigacja montowana przez Mercedesa
Mercedes W140
Wersja W140 dla Jana Pawła II
W140 w wersji AMG miał 12 cylindrowy silnik o pojemności 7 lub 7,1 litra
W140 AMG - moc 509 KM, V-max 290 km/h, 0-100 km/h - 5,0 sekundy
Modelu C140 powstało 26 025 sztuk
Bardziej powściągliwy W220 pojawił się na rynku w 1998 roku. Kanciatą stylizację zmieniono na opływową. Zmniejszono również bardzo znacznie masę własną z 1910 kg do 1695 kg i poprawiono aerodynamikę (Cx 0,27). Wszystkie wersje mają pneumatyczne zawieszenie. Jedynymi wyjątkami są modele S 600 L i AMG, które otrzymały zawieszenie nazwane Active Body Control. Jest to pierwsze niemieckie auto wyposażone w aktywne, regulowane zawieszenie. Modele z 12 cylindrowymi silnikami dostępne były tylko z długim rozstawem osi. Jednostki napędowe wersji S 500 i S 600 L miały wbudowaną funkcję wyłączania czterech lub sześciu cylindrów. Po modernizacji w 2002 roku ta funkcja zniknęła z wyposażenia można za to było wyposażyć S klasę w napęd na cztery koła - 4MATIC dla wersji S 350, S 430 i S 500.
Modele AMG pojawiły się w sprzedaży w 1999 roku. Początkowo S 55 AMG miał niemal tyle samo mocy co wersja V12 (360 KM / 367 KM). W 2002 roku wyprodukowano krótką serię modelu S 63 AMG L (500 KM). Najmocniejszą wersją AMG W220 był oferowany w dwóch ostatnich latach produkcji S 65 AMG L z silnikiem V12 biturbo o mocy 612 KM.
W220 miał ponad 340 patentów na pokładzie i ponad 30 różnych nowinek. Obok wspomnianego pneumatycznego, adaptacyjnego zawieszenia z systemem niwelującym przechyły nadwozia w zakrętach, był to system Pre-Safe, wentylowane fotele, kurtyny powietrzne, tylne boczne airbagi, system bezkluczykowy, napęd 4x4, inteligentny tempomat utrzymujący bezpieczną odległość od poprzedzającego auta czy choćby wyżej opisany system wyłączający połowę cylindrów, gdy akurat nie były potrzebne.
Coupe C115 zaprezentowano w marcu 1999 roku. Początkowo oferowany był wyłącznie model CL 500. Rok później dołączyła do niego wersja CL 600 z 12 cylindrowym silnikiem. Seryjne wyposażenie obejmowało m.in bi-ksenonowe światła, system Parktronic, wielofunkcyjną kierownicę. W 1999 roku wyprodukowano limitowaną w ilości 55 sztuk wersję CL 55 AMG F1 Limited Edition. Był to pierwszy Mercedes oferowany seryjnie z ceramicznymi hamulcami.
W220 wyprodukowano w ilości 220 485 sztuk. Po raz pierwszy najbardziej popularnym modelem była wersja z silnikiem diesla - S 320 CDI. Coupe sprzedawało się bardzo dobrze. Z fabryki wyjechało 46 800 egzemplarzy tego modelu.
Mercedes W220 posiadał z każdej strony aż cztery boczne poduszki powietrzne
Mercedes W220
Nowość w W220 - Distronic czyli tempomat kontrolujący odstęp
Pierwszy system Comand miał 12 cm przekątnej
AMG S 55 - początkowo miał 360 KM, a później dzięki kompresorowi 500 KM mocy
Mercedes W220 - system nawigacji
Mercedes W220 - S 320 CDI była najchętniej kupowaną S klasą
W220 była dostępna z napędem na cztery koła
Topowa wersja S 65 AMG miała aż 612 KM mocy. Zapewniało to przyspieszenie do 100 km/h w czasie 4,4 sekundy
Mercedes W220 - dobrze czytelne ciekłokrystaliczne zegary
Mercedes W220
Tylko 55 egzemplarzy - limitowana wersja CL 55 AMG F1
Zaprezentowane jesienią 2005 roku W221 wygląda na zdecydowanie większą limuzynę od swojego poprzednika. I tym razem pojawiło się dużo nowości - aktywny tempomat z systemem samodzielnie hamującym w przypadku niebezpieczeństwa, używana w nocy kamera na podczerwień, asystent martwego pola i kolejny, który utrzymuje auto na pasie ruchu. Dodatkowo gadżety typu dźwięk w jakości dolby surround, zestaw DVD czy telewizja cyfrowa, które dzisiaj nie robią większego wrażenia jednak w dniu debiutu S klasy były absolutnie wyjątkowe.Po raz pierwszy Mercedes zaoferował w S klasie napęd hybrydowy - silnik spalinowy połączony z litowo-jonowymi bateriami. Topowa wersja S 65 AMG była wyposażona w 6 litrowy silnik V12 o mocy 612 KM. Osiągi były identyczne jak w poprzedniku. Do 100 km/h limuzyna rozpędzała się w czasie 4,4 sekundy.
Coupe C216 po jawiło się we wrześniu 2006 roku pod nazwą CL. Modernizacja miała miejsce w połowie 2010 roku. Coupe po raz pierwszy dostępne jest również z napędem na cztery koła.
Model W221 przeszedł facelifting w maju 2009 roku. Pordukcję zakończono w lipcu 2013 roku. Łącznie wyprodukowano około 515 997 sztuk limuzyny. Wersja coupe nadal jest produkowana.
Silniki diesla zadomowiły się na dobre w klasie S - na zdjęciu S 350 CDI
Nowe zegary, większy ekran nawigacji - W221
Lewarek zmiany biegów trafił na kolumnę kierownicy
Funkcją masażu steruje się poprzez system COMAND
W221 w wersji na rynek amerykański
S 63 AMG produkowany był w dwóch odmianach. Z silnikiem V8 o pojemności 6,2 l i mocy 525 KM i 5,5 litra 544 KM
Jak niemal wszystkie S klasy również W221 dostępny był z krótkim i długim rozstawem osi
Topowa wersja S klasy to S 65 AMG z silnikiem V12,bi-turbo, 5980 cm3, 612 KM
S 65 AMG - 0-100 km/h 4,4 sekundy, V-max 250 km/h elektronicznie zablokowana
W W221 po raz pierwszy zaoferowano wersję hybrydową
Wersja CL nadal jest produkowana
Premiera W222 właśnie się odbywa. Co potrafi nowa klasa S? to pierwszy na świecie samochód zdolny z wyprzedzeniem wykrywać niedoskonałości nawierzchni. Jeśli system Road Surface Scan "zauważy" nierówności, Magic Body Control natychmiast dobierze ustawienia tłumienia do sytuacji na drodze. Innowacyjny system zawieszenia dostępny jest jako opcja dla modeli z jednostkami 8-cylindrowymi. Standardowe wyposażenie nowej Klasy S obejmuje układ aktywnego tłumienia Adaptive Damping System ADS PLUS oraz udoskonaloną wersję w pełni pneumatycznego zawieszenia AIRMATIC.
Po raz pierwszy w historii Klasy S projektanci położyli główny nacisk na rozwój wersji z długim rozstawem osi. W przeciwieństwie do poprzednich generacji, to na niej bazuje krótszy wariant. Skąd ta zmiana? Na dużych rynkach pozaeuropejskich - takich jak USA, Chiny czy Japonia - Klasa S nie ma dość silnej pozycji jako luksusowa limuzyna. Podczas gdy w Europie i Ameryce Północnej właściciele modelu prowadzą swój samochód samodzielnie, w Azji najczęściej jeżdżą z szoferem. Zrozumiałą tego konsekwencją jest wprowadzenie nowych elementów zwiększających komfort i bezpieczeństwo na tylnej kanapie.
Po raz pierwszy na świecie dostępna jest funkcja masażu energetyzującego ENERGIZING z efektem wykorzystania gorących kamieni. Specjaliści Mercedes-Benz opracowali unikalne programy masażu z wykorzystaniem 14 osobno sterowanych poduszek w oparciach oraz zintegrowanej funkcji podgrzewania. Do wyboru jest sześć programów masażu, w tym dwa z funkcją podgrzewania. Mogą z nich korzystać także pasażerowie tylnych siedzeń.
Pierwsza na świecie wentylacja foteli z odwróconym ciągiem pozwala uniknąć przeciągów i zwiększa komfort - po czterech minutach od uruchomienia kierunek przepływu powietrza zmienia się automatycznie. W porównaniu z rozwiązaniami stosowanymi dotychczas znacznie przyspiesza to ochłodzenie tapicerki.
ajnowsza Klasa S jako pierwsza limuzyna jest także standardowo wyposażona w system Frontbass - zabudowane w ścianie grodziowej nadwozia głośniki niskotonowe wykorzystują blisko 40 l przestrzeni w belce poprzecznej i podłużnicach jako komorę rezonansową. W efekcie konwencjonalne głośniki niskotonowe w drzwiach są zbędne, a głośniki średniotonowe można było zainstalować wyżej. Poza lepszym brzmieniem umożliwiło to wygospodarowanie dodatkowych schowków.
Początkowo W222 oferowany będzie z czterema jednostkami napędowymi
Pierwsza oficjalna premiera odbyła się 15. Maja 2013 roku w Hamburgu
Za najtańszą odmianę modelu S klasy trzeba zapłacić 360 tysięcy złotych
Cała karoseria W222 wykonana została z aluminium
Świat jeszcze nie widział tak dużego ekranu w samochodzie
Jak na klasę S przystało - duża dbałość o detale
Sprzedaż rozpocznie się w sierpniu 2013 roku. Na rok 2014 planowany jest debiut wersji AMG