Fabryczni tunerzy | OPC

Opel Performance Center, w skrócie OPC, to sportowa, wyścigowa, szalona i niebieska strona osobowości Opla, a przy okazji jeden z najbardziej niepokornych tunerów na rynku
Opel Astra XTreme OPC Opel Astra XTreme OPC Fot. Opel | Opel Astra XTreme OPC

OPC

OPC działa od 1997 roku i postawiono mu za cel przyprawianie seryjnych Opli na sportowo. Przy okazji oplowski tuner ma się również udzielać w sporcie motorowym. Pewnie się udziela, ale to nas nie interesuje, bo ciekawsze są modele seryjne z błyskawicą na masce, które po wizycie w warsztacie OPC stają się charakterystycznie niebieskie (barwa Arden Blue), dostają wielkie koła i mocne silniki, po czym z piskiem opon parkują w salonach sprzedaży, przy okazji przewracając do góry nogami nasze wyobrażenia o sportowym wozie i ustanawiając kilka niepotrzebnych, ale fascynujących rekordów.

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | AMG

Fabryczni tunerzy | BMW M

Samochody: ogłoszenia

Opel Astra OPC Opel Astra OPC Fot. Opel | Opel Astra OPC

Pierwsza była Astra

Pierwszym podkręconym przez OPC Oplem była Astra z 1999 roku. Początkowo miała 160 KM (powstało tylko 3000 sztuk, sprzedały się w 4 miesiące), ale potem, dzięki turbosprężarce, wydobyto z jej silnika 2,0 l dodatkowe 40 KM. Oprócz stada rumaków Astra miała również wielki spojler i jedyny słuszny dla szybkich Opli niebieski kolor. Słabsza wersja (8,2 s, maks. 220 km/h) dostępna była tylko jako trzydrzwiowy hatchback, a mocniejsza (7,2 s o setki, maks. 240 km/h) również jako kombi (była ciut wolniejsza, ale też ciut praktyczniejsza). Ale czy to ważne w świetle wersji V8?

Tak, powstała taka Astra 11 lat temu. Nazywała się XTreme (słusznie!), bazowała na modelu biorącym udział w wyścigach DTM i miała silnik V8 o mocy 444 KM. Do tego podnoszone drzwi, mnóstwo botoksu w nadwoziu i namiętnie czerwony kolor. W momencie premiery mówiono, że to najbardziej ekstremalny samochód Opla w historii. To nieprawda.

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | AMG

Fabryczni tunerzy | BMW M

Samochody: ogłoszenia

Opel Zaifra A OPC Opel Zaifra A OPC Fot. Opel | Opel Zaifra A OPC

Nadszedł czas na Zafirę

Owszem, Zafira z 2001 roku ma zwykłe drzwi i jest pudełkowatym vanem, ale w wersji OPC ma silnik 2,0 l Turbo o mocy 200 KM, co wystarczy, by rozpędzić rodzinę do setki w 8,2 s i maksymalnie do 220 km/h. Wtedy był to najszybszy kompaktowy van w historii. To było również najbardziej szalone auto na rynku (po co światu van o takiej mocy?!) i jasny znak, że specjaliści z OPC mają nierówno pod sufitem. Pierwsze symptomy pojawiły się już w przypadku Astry kombi OPC (po co światu kombi o takiej mocy?!) ale przy Zafirze już chyba nikt nie miał co do tego wątpliwości.

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | AMG

Fabryczni tunerzy | BMW M

Samochody: ogłoszenia

Opel Astra OPC Opel Astra OPC Fot. Opel | Opel Astra OPC

I znowu Astra

W 2005 roku wyjechała na drogi kolejna Astra OPC. Miała silnik 2,0 l wzmocniony turbosprężarką, ale tym razem o mocy 240 KM, przez co była jednym z najmocniejszych i najszybszych kompaktów na rynku. Golfa GTI i Megane RS zjadała na śniadanie, ziewając i za bardzo się nie starając. Setkę osiągała w 6,4 s, a kres swoich możliwości przy 244 km/h. Wyglądała szałowo (bazowała na seksownej wersji GTC) i słynęła z komicznej wręcz podsterowności. Była nieokrzesana i bezczelna, ale przez to właśnie tak fascynująca!

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | AMG

Fabryczni tunerzy | BMW M

Samochody: ogłoszenia

Opel Zaifra B OPC Opel Zaifra B OPC Fot. Opel | Opel Zaifra B OPC

I znowu Zafira

Po Astrze przyszedł czas na drugą generację Zafiry OPC. Tym razem też wyglądała jak autobus, też brała siedem osób na pokład i też była bezkonkurencyjna ? żaden inny producent nie ośmielił się włożyć tylu koni pod maskę rodzinnego transportera. Tylu, czyli ilu? Aż 240 KM, które pozwalały szybko dojechać na wakacje (7,8 s do setki, maks. 231 km/h), a jeśli droga wiodła przez tor Nurburgring, wówczas można było go przejechać w niecałe 9 minut. Domyślacie się chyba, że Zafira OPC to najszybszy van na tym torze, prawda?

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | AMG

Fabryczni tunerzy | BMW M

Samochody: ogłoszenia

Opel Vectra OPC Opel Vectra OPC Fot. Opel | Opel Vectra OPC

Vectra

Kiedy już myśleliście, że po sportowym kombi i najszybszym vanie na torze wyścigowym tuner OPC niczym nie zaskoczy, wtedy przyszedł czas na poprzednią Vectrę OPC w wersji liftback i kombi. Miała silnik 3,2 l V6 o mocy najpierw 255, a potem 280 KM. To oczywiste, że wraz ze wzrostem mocy poprawiło się przyspieszenie do setki (najpierw 6,7, potem 6,3 s), ale, to już nieoczywiste, spadła prędkość maksymalna z 260 do 250 km/h. To oznacza, że wersja przed liftingiem, ta słabsza, była szybsza niż każdy Mercedes AMG czy BMW z serii M (wszystkie z blokadami przy 250 km/h), podczas gdy odmiana po liftingu, nieco mocniejsza, ale z kagańcem, była tak samo ?wolna? jak inne sportowe bryki z Niemiec. I gdzie tu logika?!

Warta uwagi jest także studyjna wersja Vectry OPC z silnikiem wysokoprężnym 1,9 l o mocy 212 KM, który, spalając średnio 6 l/100 km, pozwala przekroczyć barierę 100 km/h w 6,5 s po starcie. Bariera 250 km/h jest nieprzekraczalna ze względu na elektroniczny kaganiec. Co ciekawe, ta sportowo wysokoprężna Vectra ma więcej koni w przeliczeniu na litr (111,5 KM/l) niż Ferrari Enzo (110 KM/l).

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | AMG

Fabryczni tunerzy | BMW M

Samochody: ogłoszenia

Opel Vivaro VPC Opel Vivaro VPC Fot. Opel | Opel Vivaro VPC

Vivaro

A czy wiecie, że OPC ma też na swoim koncie vana? Mowa o Vivaro VPC przygotowanym przez holenderski oddział Opla. Jest niebieski, ma kubełkowe fotele i turbodiesla o mocy 146 KM. To niby wersja dostawcza, na dodatek z przedłużonym rozstawem osi, ale przestrzeń bagażowa jest wykończona stylowym drewnem, więc raczej nikt tam nie będzie woził tego, co się w vanach zazwyczaj wozi. Powstało tylko 100 sztuk dostawczego prawie-OPC.

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | AMG

Fabryczni tunerzy | BMW M

Samochody: ogłoszenia

Opel Meriva OPC Opel Meriva OPC Fot. Opel | Opel Meriva OPC

Meriva

Tak jak Zafira OPC nie doczekała się konkurenta w ekspresowym transportowaniu rodziny po Nurburgringu, tak i Meriva OPC pozostała jedynym w swoim rodzaju małym, mocnym vanem. Model wyposażony w silnik 1,6 l Turbo osiąga 180 KM, co daje mu tytuł najmocniejszego i najszybszego (8,2 s do setki, maks. 222 km/h) małego vana na rynku. Cóż za prestiżowy tytuł!

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | AMG

Fabryczni tunerzy | BMW M

Samochody: ogłoszenia

Opel Corsa OPC Opel Corsa OPC Fot. Opel | Opel Corsa OPC

Corsa

Corsa OPC też ma silnik 1,6 l Turbo, ale nieco więcej mocy. 192 konie rozpędzają ją do setki w 7,2 s i maksymalnie do 225 km/h. Jeszcze szybsza jest wersja Nurburgring, która ma 210 KM, z setką rozprawia się w 6,8 s i osiąga maksymalnie 230 km/h. Do tego ma bardzo pożądaną motoryzacyjną biżuterię ? hamulce Brembo, amortyzatory Bilstein i mechaniczną szperę. Mniam!

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | AMG

Fabryczni tunerzy | BMW M

Samochody: ogłoszenia

Opel Insignia OPC Opel Insignia OPC Fot. Opel | Opel Insignia OPC

Insignia

Najmocniejszym Oplem w historii jest Insignia OPC. Silnik? 2,8 l V6 o mocy 325 KM. Osiągi? 6,2 s do setki i maksymalnie 250 km/h (choć wersja Unlimited osiąga 270 km/h, żaden seryjny Opel nie był szybszy). Ten model to swego rodzaju tour de force Opla, więc ma kilka bajerów. Jest napęd na cztery koła, elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i o narkotycznej nazwie eLSD, a także adaptacyjne zawieszenie. Co ważne, dostępna jest również wersja kombi, więc szaleństwo w stylu OPC, polegające na oferowaniu nam mocnych silników w autach, które ich nie potrzebują, wciąż jest niewyleczone.

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | AMG

Fabryczni tunerzy | BMW M

Samochody: ogłoszenia

Opel Astra OPC Opel Astra OPC Fot. Opel | Opel Astra OPC

Najmłodszy

Najnowszy Opel OPC to Astra. Na razie wiadomo tylko, że ma napęd na przednie koła, 280 KM, adaptacyjne zawieszenie i mechaniczny dyferencjał o ograniczonym tarciu. Szkoda tylko, że auto wygląda tak spokojnie, dystyngowanie i wręcz nudno. Gdzie szaleństwo poprzedników? Gdzie niebieski kolor? Gdzie ta cała młodzieńcza radość?!

Filip Otto

ZOBACZ TAKŻE:

Fabryczni tunerzy | AMG

Fabryczni tunerzy | BMW M

Samochody: ogłoszenia