Na początku lat 90. Mitsubishi bardzo chciało powrócić do rajdów samochodowych. Aby uzyskać homologację w Grupie A WRC potrzebny był samochód sprzedany w ilości 2 500 sztuk. Przepis był dość prosty. W lekkie nadwozie Lancer wstawiono turbodoładowany silnik z większego Galanta VR-4, który napędzał obie osie. W ten sposób w 1992 roku narodził się pierwszy Evolution. Producent nie spodziewał się sukcesu, ale cała produkcja rozeszła się w ciągu 3 dni. Mitsubishi wyprodukował więc kolejną partię 2 500 sztuk.
Silnik: 1997cc
Moc: 250 KM przy 6000 obr/min
Moment: 309 Nm przy 3000 obr/min
Masa: 1240 kg (GSR)
Masa: 1170 kg (RS)
V-max: 143 mph
0-60 mph: 5,1 s
Mitsubishi Lancer Evolution II był odpowiedzią na potrzeby rynku. Zaprezentowany pod koniec 1993 roku nosił niewielkie modyfikacje, mające na celu głównie poprawę własności jezdnych. Podniesiono też moc silnika o 10 KM, ale pozostałe jego parametry pozostały bez zmian. Podobnie jak w przypadku pierwszej serii wyprodukowano w sumie 5 tys. Evo II.
Silnik: 1997cc
Moc: 260 KM przy 6000 obr/min
Moment: 309 Nm przy 3000 obr/min
Masa: 1250 kg (GSR)
Masa: 1180 kg (RS)
V-max: 147 mph
0-60 mph: 5,0 s
Mitsubishi Lancer Evolution III wciąż bazował na tym samym modelu Lancera, co pierwsza generacja Evo. Tym razem, aby kolejny raz podnieść moc, zdecydowano się na zastosowanie nowej turbosprężarki o większej sile sprężania. Efekt to 270 KM uzyskiwanych przy nieco wyższej prędkości obrotowej. Auto otrzymało agresywniejszy wygląd otrzymany poprzez obniżenie przodu auta. Ten zabieg wpłynął pozytywnie na skuteczność chłodzenia silnika i hamulców. Powstało 7 tys. Trójek.
Silnik: 1997cc
Moc: 270 KM przy 6250 obr/min
Moment: 309 Nm przy 3000 obr/min
Masa: 1270 kg (GSR)
Masa: 1170 kg (RS)
V-max: 149 mph
0-60 mph: 4,9 s
Evolution IV pojawił się w 1996 roku i bazował na nowej generacji Mitsubishi Lancera. Ilość zmian była ogromna. Silnik odwrócono o 180 st. dla lepszego rozkładu masy, zastosowano turbinę o zmiennej geometrii, a różnice pomiędzy GSR i RS stały się jeszcze większe. RS jako rasowy rajdowiec miał cieńsze blachy, cieńsze szyby, brak klimatyzacji, czy tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Evo IV zostało docenione przez klientów, dzięki czemu Mitsubishi z marszu "pozbyło się" pierwszej partii 6 tys. aut.
Silnik: 1997cc
Moc: 280 KM przy 6500 obr/min
Moment: 353 Nm przy 3000 obr/min
Masa: 1350 kg (GSR)
Masa: 1260 kg (RS)
V-max: 145 mph
0-60 mph: 4,8 (RS: 4,4) s
Subaru Impreza 2.0 SPORT/WRX - więcej komfortu, mniej zabawy
Evo IV wyprzedane, więc Mitsubishi od razu zabrało się za tworzenie Lancera Evolution V (1997 r.). Tym razem zmiany były niemal kosmetyczne. Zamontowano większe koła dzięki czemu zmieszczono większe, bardziej wydajne hamulce. Zabrano się także za silnik, modyfikując m.in. układ wtryskowy i oprogramowanie ECU. Wpłynęło to na zwiększenie się momentu obrotowego.
Silnik: 1997cc
Moc: 280 KM przy 6500 obr/min
Moment: 353 Nm przy 3000 obr/min
Masa: 1360 kg (GSR)
Masa: 1260 kg (RS)
V-max: 145 mph (RS:128 mph)
0-60 mph: 4,8 (RS: 4,4) s
Subaru Impreza 2.0 SPORT/WRX - więcej komfortu, mniej zabawy
Kolejne zmiany mające na celu udoskonalanie Evo przyczyniły się w 1999 r. do powstania szóstej generacji. W stosunku do poprzednika zmieniono głównie układ chłodzenia silnika i intercooler. Evo VI jest dziś uznawane za ostatnie, nieskalane nadmiarem elektroniki wcielenie cywilnej rajdówki. Najbardziej cenioną i poszukiwaną przez kolekcjonerów jest wersja limitowana Tommi Makinen (na zdj.) nazwana tak na cześć fińskiego kierowcy rajdowego zasłużonego dla marki.
Silnik: 1997cc
Moc: 280 KM przy 6500 obr/min
Moment: 353 Nm przy 3000 obr/min
Masa: 1360 kg (GSR)
Masa: 1260 kg (RS)
V-max: 145 mph (RS:128 mph)
0-60 mph: 4,4 (RS: 4,2) s
Subaru Impreza 2.0 SPORT/WRX - więcej komfortu, mniej zabawy
Mitsubishi Lancer Evolution VII z 2001 r. to znów zupełnie nowa konstrukcja bazowa. Tym razem większa, cięższa i nie tak drapieżna jak poprzednie generacje. Pojawiło się też sporo "wspomagaczy" w postaci aktywnego centralnego mechanizmu różnicowego (ACD), ulepszone LSD tylnej osi, czy układ kontroli toru jazdy (AYC) z ręcznie wybieranymi trybami na śnieg, żwir i asfalt.
Silnik: 1997cc
Moc: 280 KM przy 6500 obr/min
Moment: 383 Nm przy 3500 obr/min
Masa: 1400 kg (GSR)
Masa: 1320 kg (RS)
V-max: 253 kph
0-100 kph: 5,3 s
Konfrontacje: Mitsubishi Lancer Evo VIII vs Subaru Impreza WRX STi Solberg Edition
Dotychczasowi klienci nie mieli zbyt dużego wyboru odnośnie jednostek napędowych. Dostępna była jedna wersja i to musiało wystarczyć. Ósma generacja zmieniła to oferując szeroki wachlarz mocy od 265 do nawet 411 KM. W sumie katalog Evo VIII zawierał osiem różnych wariantów mocy. Standardowy Mitsubishi Lancer Evolution VIII nadal miał 280 KM, ale tym razem "nie zasłużył" na tylny spoiler.
Silnik: 1997cc
Moc: 280 KM przy 6500 obr/min
Moment: 392 Nm przy 3500 obr/min
Masa: 1410 kg
V-max: 157 mph
0-60 mph: 4,7 s
Konfrontacje: Mitsubishi Lancer Evo VIII vs Subaru Impreza WRX STi Solberg Edition
Mitsubishi Lancer Evolution IX zaprezentowano w 2005 roku. Model został naszpikowany nowościami, jak MiVEC, sześciobiegowa skrzynia (MR). Zmodyfikowano zawieszenie, poprawiono aerodynamikę, a dach wykonano z lżejszego aluminium.
Silnik: 1997cc
Moc: 280 KM przy 6500 obr/min
Moment: 355 Nm przy 3500 obr/min
Masa: 1400 kg (RS: 1310 kg)
V-max: 250 kph
0-100 kph: 5,7 s
Konfrontacje: Mitsubishi Lancer Evo VIII vs Subaru Impreza WRX STi Solberg Edition
Dziesiąta generacja Evo z 2007 roku oficjalnie nie nazywa się tak, jak się wszyscy tego spodziewają. Mitsubishi zrezygnowało z oznaczenia generacji (X) i pozostało tylko przy ogólnej nazwie (Evolution). Niestety wraz ze zmianą nazwy samochód stracił "pazur". W dziesiątce zastosowano całkowicie nowy silnik, po raz pierwszy na liście opcji pojawiła się skrzynia dwusprzęgłowa TC-SST, ale osiągi zamiast wzrosnąć jeszcze się pogorszyły. Zastosowano też nowy układ elektroniczny mający poprawić prowadzenie auta: S-AWC (Super All Wheel Control). Niestety fizyki nie da się oszukać. Większa masa daje się autu we znaki powodując, że na torze nie jest w stanie dotrzymać kroku 280-konnej odmianie Evo IX.
Silnik: 1998cc
Moc: 295 KM przy 6500 obr/min
Moment: 366 Nm przy 3500 obr/min
Masa: 1560 kg (RS: 1420 kg)
V-max: 240 kph
0-100 kph: 5,4 s (TC-SST: 6,3 s)