Wybierz najlepszą generację Mitsubishi Lancera Evo

Evolution to nazwa nadana serii Lancerów, przygotowanych z myślą o trasach rajdowych. Z czasem wyewoluowały w cywilne wersje, które zwykłym kierowcom mają dawać wrażenia jazdy autem rajdowym
Mitsubishi Lancer Evolution Mitsubishi Lancer Evolution Mitsubishi Lancer Evolution

Mitsubishi Lancer Evolution I

Na początku lat 90. Mitsubishi bardzo chciało powrócić do rajdów samochodowych. Aby uzyskać homologację w Grupie A WRC potrzebny był samochód sprzedany w ilości 2 500 sztuk. Przepis był dość prosty. W lekkie nadwozie Lancer wstawiono turbodoładowany silnik z większego Galanta VR-4, który napędzał obie osie. W ten sposób w 1992 roku narodził się pierwszy Evolution. Producent nie spodziewał się sukcesu, ale cała produkcja rozeszła się w ciągu 3 dni. Mitsubishi wyprodukował więc kolejną partię 2 500 sztuk.

Silnik: 1997cc
Moc: 250 KM przy 6000 obr/min
Moment: 309 Nm przy 3000 obr/min
Masa: 1240 kg (GSR)
Masa: 1170 kg (RS)
V-max: 143 mph
0-60 mph: 5,1 s

Lancer Evolution RS wraca nad Wisłę

Mitsubishi Lancer Evolution Mitsubishi Lancer Evolution Mitsubishi Lancer Evolution

Mitsubishi Lancer Evolution II

Mitsubishi Lancer Evolution II był odpowiedzią na potrzeby rynku. Zaprezentowany pod koniec 1993 roku nosił niewielkie modyfikacje, mające na celu głównie poprawę własności jezdnych. Podniesiono też moc silnika o 10 KM, ale pozostałe jego parametry pozostały bez zmian. Podobnie jak w przypadku pierwszej serii wyprodukowano w sumie 5 tys. Evo II.

Silnik: 1997cc
Moc: 260 KM przy 6000 obr/min
Moment: 309 Nm przy 3000 obr/min
Masa: 1250 kg (GSR)
Masa: 1180 kg (RS)
V-max: 147 mph
0-60 mph: 5,0 s

Lancer Evolution RS wraca nad Wisłę

Mitsubishi Lancer Evolution Mitsubishi Lancer Evolution Mitsubishi Lancer Evolution

Mitsubishi Lancer Evolution III

Mitsubishi Lancer Evolution III wciąż bazował na tym samym modelu Lancera, co pierwsza generacja Evo. Tym razem, aby kolejny raz podnieść moc, zdecydowano się na zastosowanie nowej turbosprężarki o większej sile sprężania. Efekt to 270 KM uzyskiwanych przy nieco wyższej prędkości obrotowej. Auto otrzymało agresywniejszy wygląd otrzymany poprzez obniżenie przodu auta. Ten zabieg wpłynął pozytywnie na skuteczność chłodzenia silnika i hamulców. Powstało 7 tys. Trójek.

Silnik: 1997cc
Moc: 270 KM przy 6250 obr/min
Moment: 309 Nm przy 3000 obr/min
Masa: 1270 kg (GSR)
Masa: 1170 kg (RS)
V-max: 149 mph
0-60 mph: 4,9 s

Lancer Evolution RS wraca nad Wisłę

Mitsubishi Lancer Evolution Mitsubishi Lancer Evolution Mitsubishi Lancer Evolution

Mitsubishi Lancer Evolution IV

Evolution IV pojawił się w 1996 roku i bazował na nowej generacji Mitsubishi Lancera. Ilość zmian była ogromna. Silnik odwrócono o 180 st. dla lepszego rozkładu masy, zastosowano turbinę o zmiennej geometrii, a różnice pomiędzy GSR i RS stały się jeszcze większe. RS jako rasowy rajdowiec miał cieńsze blachy, cieńsze szyby, brak klimatyzacji, czy tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Evo IV zostało docenione przez klientów, dzięki czemu Mitsubishi z marszu "pozbyło się" pierwszej partii 6 tys. aut.

Silnik: 1997cc
Moc: 280 KM przy 6500 obr/min
Moment: 353 Nm przy 3000 obr/min
Masa: 1350 kg (GSR)
Masa: 1260 kg (RS)
V-max: 145 mph
0-60 mph: 4,8 (RS: 4,4) s

Subaru Impreza 2.0 SPORT/WRX - więcej komfortu, mniej zabawy

Mitsubishi Lancer Evolution Mitsubishi Lancer Evolution Mitsubishi Lancer Evolution

Mitsubishi Lancer Evolution V

Evo IV wyprzedane, więc Mitsubishi od razu zabrało się za tworzenie Lancera Evolution V (1997 r.). Tym razem zmiany były niemal kosmetyczne. Zamontowano większe koła dzięki czemu zmieszczono większe, bardziej wydajne hamulce. Zabrano się także za silnik, modyfikując m.in. układ wtryskowy i oprogramowanie ECU. Wpłynęło to na zwiększenie się momentu obrotowego.

Silnik: 1997cc
Moc: 280 KM przy 6500 obr/min
Moment: 353 Nm przy 3000 obr/min
Masa: 1360 kg (GSR)
Masa: 1260 kg (RS)
V-max: 145 mph (RS:128 mph)
0-60 mph: 4,8 (RS: 4,4) s

Subaru Impreza 2.0 SPORT/WRX - więcej komfortu, mniej zabawy

Mitsubishi Lancer Evolution Mitsubishi Lancer Evolution Mitsubishi Lancer Evolution

Mitsubishi Lancer Evolution VI

Kolejne zmiany mające na celu udoskonalanie Evo przyczyniły się w 1999 r. do powstania szóstej generacji. W stosunku do poprzednika zmieniono głównie układ chłodzenia silnika i intercooler. Evo VI jest dziś uznawane za ostatnie, nieskalane nadmiarem elektroniki wcielenie cywilnej rajdówki. Najbardziej cenioną i poszukiwaną przez kolekcjonerów jest wersja limitowana Tommi Makinen (na zdj.) nazwana tak na cześć fińskiego kierowcy rajdowego zasłużonego dla marki.

Silnik: 1997cc
Moc: 280 KM przy 6500 obr/min
Moment: 353 Nm przy 3000 obr/min
Masa: 1360 kg (GSR)
Masa: 1260 kg (RS)
V-max: 145 mph (RS:128 mph)
0-60 mph: 4,4 (RS: 4,2) s

Subaru Impreza 2.0 SPORT/WRX - więcej komfortu, mniej zabawy

Mitsubishi Lancer Evolution Mitsubishi Lancer Evolution Mitsubishi Lancer Evolution

Mitsubishi Lancer Evolution VII

Mitsubishi Lancer Evolution VII z 2001 r. to znów zupełnie nowa konstrukcja bazowa. Tym razem większa, cięższa i nie tak drapieżna jak poprzednie generacje. Pojawiło się też sporo "wspomagaczy" w postaci aktywnego centralnego mechanizmu różnicowego (ACD), ulepszone LSD tylnej osi, czy układ kontroli toru jazdy (AYC) z ręcznie wybieranymi trybami na śnieg, żwir i asfalt.

Silnik: 1997cc
Moc: 280 KM przy 6500 obr/min
Moment: 383 Nm przy 3500 obr/min
Masa: 1400 kg (GSR)
Masa: 1320 kg (RS)
V-max: 253 kph
0-100 kph: 5,3 s

Konfrontacje: Mitsubishi Lancer Evo VIII vs Subaru Impreza WRX STi Solberg Edition

Mitsubishi Lancer Evolution Mitsubishi Lancer Evolution Mitsubishi Lancer Evolution

Mitsubishi Lancer Evolution VIII

Dotychczasowi klienci nie mieli zbyt dużego wyboru odnośnie jednostek napędowych. Dostępna była jedna wersja i to musiało wystarczyć. Ósma generacja zmieniła to oferując szeroki wachlarz mocy od 265 do nawet 411 KM. W sumie katalog Evo VIII zawierał osiem różnych wariantów mocy. Standardowy Mitsubishi Lancer Evolution VIII nadal miał 280 KM, ale tym razem "nie zasłużył" na tylny spoiler.

Silnik: 1997cc
Moc: 280 KM przy 6500 obr/min
Moment: 392 Nm przy 3500 obr/min
Masa: 1410 kg
V-max: 157 mph
0-60 mph: 4,7 s

Konfrontacje: Mitsubishi Lancer Evo VIII vs Subaru Impreza WRX STi Solberg Edition

Mitsubishi Lancer Evolution Mitsubishi Lancer Evolution Mitsubishi Lancer Evolution

Mitsubishi Lancer Evolution IX

Mitsubishi Lancer Evolution IX zaprezentowano w 2005 roku. Model został naszpikowany nowościami, jak MiVEC, sześciobiegowa skrzynia (MR). Zmodyfikowano zawieszenie, poprawiono aerodynamikę, a dach wykonano z lżejszego aluminium.

Silnik: 1997cc
Moc: 280 KM przy 6500 obr/min
Moment: 355 Nm przy 3500 obr/min
Masa: 1400 kg (RS: 1310 kg)
V-max: 250 kph
0-100 kph: 5,7 s

Konfrontacje: Mitsubishi Lancer Evo VIII vs Subaru Impreza WRX STi Solberg Edition

Mitsubishi Lancer Evolution Mitsubishi Lancer Evolution Mitsubishi Lancer Evolution

Mitsubishi Lancer Evolution X

Dziesiąta generacja Evo z 2007 roku oficjalnie nie nazywa się tak, jak się wszyscy tego spodziewają. Mitsubishi zrezygnowało z oznaczenia generacji (X) i pozostało tylko przy ogólnej nazwie (Evolution). Niestety wraz ze zmianą nazwy samochód stracił "pazur". W dziesiątce zastosowano całkowicie nowy silnik, po raz pierwszy na liście opcji pojawiła się skrzynia dwusprzęgłowa TC-SST, ale osiągi zamiast wzrosnąć jeszcze się pogorszyły. Zastosowano też nowy układ elektroniczny mający poprawić prowadzenie auta: S-AWC (Super All Wheel Control). Niestety fizyki nie da się oszukać. Większa masa daje się autu we znaki powodując, że na torze nie jest w stanie dotrzymać kroku 280-konnej odmianie Evo IX.

Silnik: 1998cc
Moc: 295 KM przy 6500 obr/min
Moment: 366 Nm przy 3500 obr/min
Masa: 1560 kg (RS: 1420 kg)
V-max: 240 kph
0-100 kph: 5,4 s (TC-SST: 6,3 s)

Mitsubishi Lancer Evolution X | Pierwsza jazda

Więcej o:
Copyright © Agora SA