Najbardziej zaawansowana technologicznie premiera roku SKODY. Nowa OCTAVIA właśnie wjeżdża do salonów

Gdy pojawiła się ponad dwie dekady w polskich salonach, błyskawicznie wspięła się na wyżyny rankingu sprzedaży. OCTAVIA zapisała się na kartach historii jako samochód praktyczny, pojemny, pewny na drodze i z dopracowanymi jednostkami napędowymi. Diesle 1.9 TDI potrafiły bez większego trudu pokonać 500 tysięcy kilometrów. Teraz SKODA znów rozdaje karty czwartą generacją. W czym jest lepsza od poprzedników?
Skoda Octavia Skoda Octavia Fot. materiały prasowe

Przemyślany design

W segmencie kompaktowym próżno szukać stylizacyjnego szaleństwa. Konserwatywne linie sprzedają się najlepiej, ale ważne, by podkreślić je konkretnymi technologiami. Tych w SKODZIE nie brakuje. Po raz pierwszy w historii pojawiły się na liście opcji matrycowe reflektory LED-owe o zasięgu kilkuset metrów. Snop światła dopasowuje się do warunków drogowych, optymalizując widoczność. Nowością są również dynamiczne kierunkowskazy. Współczynnik oporu powietrza liftbacka wynosi 0,24, a kombi 0,26. Ponadto, możemy też liczyć okazałe gabaryty. Auto ma 469 centymetrów długości i 183 szerokości. Rozstaw osi wynosi przyzwoite 269 cm, co zwiastuje spora miejsca w przedziale pasażerskim.

Skoda Octavia Skoda Octavia Fot. materiały prasowe

Ogromny bagażnik

SKODA występuje jako liftback i kombi. Obie wersje uchodzą za praktyczne, ale to kombi dysponuje przepastnym bagażnikiem. W standardowej, 5-osobowej konfiguracji zmieści 640 litrów. Po złożeniu asymetrycznego oparcia drugiego rzędu, możliwości przewozowe rosną do 1700 l. To najlepszy wynik w segmencie kompaktowym. Do dyspozycji mamy również podwójną podłogę z miejscem na schowanie rolety oraz funkcjonalne haczyki i uchwyty na siatkę zabezpieczającą ekwipunek. Do tego należy też doliczyć przestrzeń dla pasażerów. Nie brakuje miejsca na kolana, barki i nad głowami.

Do nowości zaliczymy także trójstrefową klimatyzację automatyczną, funkcję masażu i wentylacji w przednich siedziskach, wyświetlacz przezierny, ładowarkę indukcyjną, a także tuner telewizyjny i radiowy oraz dwuramienną kierownicę wielofunkcyjną zawiadująca 14 funkcjami.

Skoda Octavia 2020 Skoda Octavia 2020 Skoda

Nowe systemy bezpieczeństwa

W OCTAVII debiutują też nowe systemy wsparcia kierowcy. To:

- system antykolizyjny (Collision Avoidance Assist) wspiera kierowcę, aktywnie zwiększając moment skrętu w razie bezpośredniego zagrożenia kolizją z pieszym, rowerzystą lub innym pojazdem. W ten sposób skutecznie zapobiega wypadkowi poprzez manewr kontrolowanego omijania.

- system ostrzegania przy wysiadaniu (Exit Warning) informuje kierowcę o zbliżaniu się z tyłu innego pojazdu lub rowerzysty przy otwieraniu drzwi samochodu.

- funkcja wykrywania rąk na kierownicy (Hands-on Detect) sprawdza, czy kierowca stale dotyka kierownicy, czy też stracił on panowanie nad pojazdem na przykład z powodu nagłego problemu zdrowotnego. W takiej sytuacji awaryjnej samochód zostanie zatrzymany przez asystenta zatrzymania awaryjnego (Emergency Assist).

OCTAVIA potrafi też poruszać się autonomicznie dzięki systemowi utrzymania auta w pasie ruchu i adaptacyjnemu tempomatowi.

Skoda Octavia Skoda Octavia Fot. materiały prasowe

Od 110 do 150 KM

SKODA proponuje doładowane silniki w technologii TSI i TDI. Benzynowy 1.0 o mocy 110 KM dołączy za kilka miesięcy i stanowi podstawę oferty. 1.5 TSI generuje 150 KM i 250 Nm. Obie jednostki wykorzystują rozrusznik 48 V napędzany paskiem oraz akumulator 48 V. To miękka hybryda pozwalająca na żeglowanie przy wyłączony silniku spalinowym, odzyskiwanie energii podczas hamowania, a także wspomaganie przyspieszania dzięki elektrycznemu zastrzykowi mocy.

OCTAVIA zyska też niebawem hybrydy typu plug-in. 1.4 TSI występuje w odmianie o mocy 204 i 245 KM. Oba z 6-biegowym DSG. Ten mocniejszy powinien przejechać w trybie bezemisyjnym około 50 kilometrów.

Zwolennicy diesla mają do wyboru dwie wersje jednostki 2.0 TDI EVO emitujące do 80 procent mniej tlenku azotu - 115 i 150 KM. Oprócz filtra cząstek stałych, silniki wyposażono w nowo zaprojektowany system uzdatniania spalin w układzie selektywnej redukcji katalitycznej (SCR). Metodą "podwójnego dozowania" płyn AdBlue jest wtryskiwany przed dwoma umieszczonymi jeden za drugim katalizatorami SCR. W efekcie, jednostki EVO są technicznie przygotowane do spełnienia przyszłych wymogów normy emisji Euro 6d.

Skoda Octavia Scout 2020 Skoda Octavia Scout 2020 Skoda

Szeroka gama modelowa

Nowa OCTAVIA jest dostępna w wersji wyposażenia Ambition oraz Style. W kolejnych miesiącach do oferty dołączy podstawowa specyfikacja Active, a gamę wzbogacą Scout oraz RS. Biorąc pod uwagę zaawansowanie techniczne, jakość materiałów wykończeniowych, liczbę systemów wspomagających bezpieczeństwo bierne i czynne, a także szeroką możliwość personalizacji, szykuje się materiał na europejski bestseller. Kolejny czynnik stanowi bonus w postaci 4299 złotych za wybrane pakiety wyposażeniowe, a także atrakcyjne warunki ochrony serwisowej.