Producenci dość szybko dopasowują się do nowych trendów rynkowych. Jeszcze kilka lat temu w portfolio Skody mogliśmy znaleźć tylko model Yeti. Kompaktowy crossover był odpowiedzią na zapotrzebowanie klientów. Yeti nie doczekało się bezpośredniego następcy, ale w pewnym stopniu zastąpił go Karoq - SUV plasujący się pomiędzy modelami Kamiq i Kodiaq. Jego nadwozie mierzy 438 centymetrów długości, 184 szerokości i 160 wysokości. Auto można doposażyć w pełni LED-owe reflektory, nakładki z tworzywa chroniące lakier przed uszkodzeniami, elektrycznie unoszoną pokrywę bagażnika, a także 18-calowe koła ze stopów lekkich. Niedawno do gamy dołączyła jeszcze bardziej uterenowiona wersja Scout oraz lekko usztywniony Sportline.
Skoda sprawdzi się jako pojazd wszechstronny chociażby z uwagi na fakt, że ma 17,2 cm prześwitu. To oznacza, że forsowanie wysokich krawężników w mieście nie stanowi dla niej problemu. Kolejna zaleta to dobra widoczność w każdym kierunku oraz opcjonalne kamery wokół auta.
Jakość wykończenia oraz zastosowanych tworzyw zbliżona jest do Octavii trzeciej generacji. Górne poszycie deski rozdzielczej wyłożono miękkim i przyjemnym w dotyku plastikiem. W dolnych partiach dominują twarde, lecz solidnie spasowane materiały. Wnętrze można wzbogacić dekorami imitującymi drewno lub aluminium. Fotele zapewniają wysoki poziom wygody, a opcjonalnie można je wyposażyć w sterowanie elektryczne w kilku płaszczyznach z pamięcią ustawień. Kanapa (trzy niezależne fotele dostępne są opcjonalnie) jest przesuwna w zakresie kilku centymetrów, a miejsca wystarczy na niej nawet dla wysokich osób. Spory jest też bagażnik. W zależności od ustawienia siedziska drugiego rzędu ma objętość od 479 do 588 litrów. Po złożeniu asymetrycznego oparcia, pojemność kufra rośnie do 1610 litrów. To jeden z najlepszych wyników w segmencie.
W palecie silników znajdziemy propozycje o mocy od 115 do 190 koni mechanicznych. Zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne łączą się z manualnymi, 6-stopniowymi przekładniami lub 7-biegowymi, dwusprzęgłowymi automatami. W opcji występuje też napęd na cztery koła oraz adaptacyjne zawieszenie z kilkoma trybami jazdy do wyboru. Najmocniejszy wariant wysokoprężny przyspiesza do setki w 8,8 sekundy i rozpędza się do 195 km/h.
Ten flagowy SUV Skody jest największym modelem marki. Na pokład może zabrać nawet 7 osób wraz ze sporym bagażem. Auto ma blisko 4,7-metra długości, co przekłada się na mnóstwo przestrzeni w przedziale pasażerskim. Do tego należy doliczyć elektrycznie unoszoną pokrywę bagażnika, LED-owe reflektory i trzy różniące się charakterem specyfikacje - Kodiaq, Scout i Sportline.
Pośród popularnych, osobowych modeli, Skoda jeszcze nigdy nie mogła pochwalić się kabiną zdolną w komfortowych warunkach przewieźć siedmiu pasażerów. Ma też wielki bagażnik, który w 5-osobowej konfiguracji ma pojemność 650 litrów do linii okien i 835 l do linii dachu. Jeśli będziecie potrzebować przewieźć pralkę, lodówkę i wózek dziecięcy - nie będzie problemu. Wystarczy złożyć asymetryczne oparcie i przestrzeń bagażowa zwiększa się do 2065 litrów. Ponadto, możemy liczyć na wiele ciekawych dodatków podnoszących komfort i bezpieczeństwo codziennej eksploatacji. To między innymi:
- trójstrefowa klimatyzacja automatyczna
- DCC - zawieszenie adaptacyjne dla napędu 4x4
- AREA VIEW CAMERA - system kamer 360°
- Reflektory przednie w technologii Full LED z funkcją adaptacji świateł AFS
- bezkluczykowy dostęp do samochodu i uruchamianie silnika
- Cyfrowy zestaw wskaźników z personalizacją ustawień
188 milimetrów prześwitu w połączeniu z napędem na cztery koła pozwala bez obaw zapuszczać się tam, gdzie kończy się asfalt. Inteligentny napęd 4x4 stosowany w Skodzie płynnie przekazuje moment obrotowy na cztery koła. Gdy jedno z nich traci przyczepność, niutonometry trafiają na opony, które mają lepszy kontakt z podłożem. Dzięki temu nie trzeba obawiać się kolein wypełnionych błotem, podmokłej czy zasypanej śniegiem drogi. Wystarczą dobre opony i chęć wyprawy w nieznane. W stosunku do Karoqa, możliwości terenowe Kodiaqa są nieco lepsze.
W zależności od preferencji, Kodiaq występuje z napędem na przednią lub obie osie. Dynamiczne jednostki napędowe mogą współpracować z 6-stopniową skrzynią manualną albo dwusprzęgłowym automatem DSG. Dysponują mocą od 150 do 190 koni mechanicznych.
Skoda przygotowała rozsądna ofertę. Każdego z SUV-ów można dość swobodnie personalizować, by lepiej dopasować go do własnych potrzeb. Z uwagi na mniejsze rozmiary, Karoq lepiej sprawdzi się w mieście i okazuje się mniej paliwożerny. Wywiąże się z funkcji auta rodzinnego, a w wersji 4x4 pozwoli na zabawę w lekkim terenie. Kodiaq to propozycja dla bardziej wymagających klientów. Gwarantuje przestrzeń dla siedmiu pasażerów, większy prześwit i lepszą stabilność przy autostradowych prędkościach.
Trzeba też wziąć pod uwagę atrakcyjne rabaty. Skoda przygotowała platformę, na której znajdziemy wiele samochodów dostępnych od ręki. W elastycznym programie leasingowym Karoq dostępny jest od 978 zł brutto miesięcznie, a ceny Kodiaqa startują z poziomu 1157 zł brutto.