Najprostszym i najtańszym krokiem do wejścia w świat SUV-ów Audi jest model Q2. Auto miało swoją premierę na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2016 roku. Ma 419 centymetrów długości, 179 szerokości i 151 wysokości. Rozstaw osi wynosi 260 cm.
Styliści Audi postawili na wyraźne krawędzie i mocno zarysowane załamania. Nad przodem dominuje duża, ośmiokątna osłona chłodnicy, potężne wloty powietrza oraz chromowane listwy. Q2 to rasowy crossover, więc nie mogło zabraknąć czarnych osłon zderzaków, progów, nadkoli oraz srebrnej osłony podwozia. Audi postarało się też nadać Q2 trochę sportowego charakteru - dba o to dynamiczna linia dachu, długi spojler oraz tylny dyfuzor. Jednym z ciekawszych elementów stylistycznych są bez wątpienia odcinające się kolorem od reszty nadwozia słupki C.
We wnętrzu nie zabrakło nowoczesnego systemu multimedialnego z funkcją integracji ze smartfonami. Audi nie będzie miało problemu z telefonami działającymi pod kontrolą iOS oraz Android. Poza tym, na pokładzie niemieckiego auta znajdziemy:
- wirtualny zestaw wskaźników
- wyświetlacz przezierny
- tempomat z automatyczną regulacją odległości
- asystenta jazdy w korkach i zmiany pasa ruchu
- rozpoznawanie znaków drogowych
- układ autonomicznego parkowania i asystenta ruchu poprzecznego
Miejsca w kabinie wystarczy dla kompletu rosłych podróżnych. Fotele są dobrze wyprofilowane i opcjonalnie można je wyposażyć z elektryczną regulację z pamięcią ustawień. Kanapa ma wzdłużną regulację w zakresie kilku centymetrów, co przekłada się na pojemność bagażnika. Jego ładowność w 5-osobowej konfiguracji wynosi 355-405 litrów. Po złożeniu asymetrycznego oparcia przestrzeń się zwiększa do 1000-1050 litrów.
W Audi Q2 do wyboru mamy sześć jednostek napędowych o mocy od 116 KM do 190 KM. Ofertę benzyniaków otwiera litrowy trzycylindrowy silnik TFSI. Półkę wyżej znajdziemy większe jednostki czterocylindrowe o pojemności 1.4 i 2.0. Dla zwolenników jednostek wysokoprężnych również przygotowano trzy propozycje: 1.6 TDI oraz 2.0 TDI w dwóch wariantach mocy. Standardowo motory współpracują z sześciobiegową ręczną skrzynią biegów, ale w opcjach znajduje się siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa, automatyczna skrzynia S-tronic.
Audi Q2 to crossover z napędem na przednią oś. Jednak w dwóch topowych wersjach silnikowych (2.0 TDI oraz 2.0 TFSI) standardem jest stały napęd na cztery koła quattro.
Najnowsze wcielenie Audi Q3 wyraźnie urosło względem pierwszej generacji. Karoseria wydłużyła się o 97 mm (4484 mm), a rozstaw osi zwiększył o 77 mm (2680 mm). Auto można postawić na felgach w rozmiarze 17-20 cali i doposażyć w wiele chromowanych akcentów. Po raz pierwszy w gamie Q3 pojawiły się też w pełni diodowe reflektory. Są standardem wszystkich specyfikacji, ale można dopłacić do adaptacyjnych LED-ów wykonanych w technologii Matrix z aktywnymi światłami drogowymi.
Spore gabaryty karoserii przekładają się na przestrzeń przedziału pasażerskiego. Miejsca jest pod dostatkiem w dwóch rzędach. Fotele otrzymały solidne wyprofilowanie i elektryczną regulację w kilku płaszczyznach. Bagażnik w standardowej konfiguracji mieści 530 litrów. Po złożeniu asymetrycznej kanapy, jego pojemność rośnie do 1525 litrów. Można też domówić elektrycznie otwieraną pokrywę kufra, także ruchem stopy pod zderzakiem.
Jakość materiałów wykończeniowych to półka premium. Tworzywa są solidnie spasowane, miękkie w dotyku i świetne gatunkowo. Wnętrze może zdobić szczotkowane aluminium, skóra, a także alcantara. Cieszy obecność wielu wersji kolorystycznych wersji. Na liście opcji pojawiło się także konturowe oświetlenie Ambiente, a także szereg elektronicznych gadżetów. Co ciekawe, już w standardzie otrzymujemy cyfrowy ekran z dotykową obsługą. Warto jednak wybrać flagowy monitor o średnicy 10,1 cala. Łączy się z internetem, kamerami wokół samochodu i zewnętrznymi nośnikami pamięci. System błyskawicznie reaguje na polecenia kierowcy, ma wysoką rozdzielczość i nasycenie kolorów. Kolejny wyświetlacz kierowca ma przed oczami. 12,3-calowy Audi virtual cockpit został przejęty z innych modeli koncernu. Ma zmienną grafikę i mimo wielu informacji, okazuje się czytelny.
Oferta silnikowa składa się z pięciu jednostek napędowych. Dwulitrowe TDI generuje 150 lub 190 koni mechanicznych. Słabszy przyspiesza do setki w 9,3 sekundy i rozpędza się do 211 km/h. Mocniejszy wariant potrzebuje zaledwie 8 sekund na sprint do 100 km/h. Do wyboru jest też kilka silników benzynowych. Pod oznaczeniem 35 TFSI kryje się nowy w gamie Audi motor o pojemności 1.5 litra. Rozwija 150 KM i 250 Nm dostępnych w przedziale 1500-3500 obr./min. To wystarcza, by ponad 1.5-tonowe auto rozpędzić w 9,6 sekundy do pierwszej setki. Wskazówka prędkościomierza kończy bieg na 211 km/h. Ofertę uzupełnia 2-litrowy motor o mocy 190 i 230 koni.
Mimo wielu podobieństw, niemieckie SUV-y zostały skierowane do nieco innej grupy odbiorców. Q2 świetnie sprawdzi się w roli miejskiego auta zdolnego zabrać na pokład 4-osobową rodzinę i zapewnić jej klimat premium w kabinie. W programie finansowym Audi auto dostępne jest już za niewiele ponad 800 złotych netto miesięcznie.
Q3 jest propozycją dla bardziej wymagających klientów. Oferuje więcej elektronicznych udogodnień i zapewnia wysoki komfort podróżowania po autostradach. Ma też trochę więcej miejsca w kabinie i bagażniku. Do wyżej pozycjonowanego SUV-a trzeba dołożyć około 400 złotych do miesięcznej raty.