Opel nie odkrył Ameryki tworząc niewielkiego minivana na bazie Corsy C i Zafiry I. W 2003 r. było już kilka jednobryłowców o długości nadwozia w przedziale 3,8-4,2 m (Honda Jazz, Mercedes Vaneo, Mitsubishi Space Star) i trochę mniejszych, o bardziej miejskim charakterze (Daewoo Matiz, Hyundai Atos, Mercedes A, Opel Agila, Suzuki Wagon R+).
Było zatem z kim konkurować i nowe auto musiało być dobrze przygotowane, by odciągnąć klientów od rywali. Twórcy Merivy przyłożyli się jednak do pracy nad zupełnie nową konstrukcją i zaproponowali coś nowego. Opracowali przede wszystkim niezwykle wygodne i funkcjonalne wnętrze, z systemem aranżacji przedziału pasażerskiego Flex Space. Każdy z jadących miał oddzielny fotel, tylny rząd siedzeń można było przesuwać wzdłuż podłogi, zsuwać i rozsuwać a także składać i demontować. Trzeba jednak pamiętać, że środkowy fotel w tylnym rzędzie jest wąski i przeznaczony raczej dla dziecka. Duży jak na tę klasę aut bagażnik o pojemności 350 l można było powiększyć do 1410 l. Za kolejny mocny punkt Merivy uznawano komfortowo zestrojone zawieszenia. Jazda nawet na długich dystansach przebiega przyjemnie, liczne schowki ułatwiają przewóz drobnych przedmiotów.
Pod względem funkcjonalności produkowana w Hiszpanii Meriva bardzo przypomina duże, klasyczne minivany i kompaktowe jednobryłowce. Ale coś za coś. W swojej klasie nigdy nie należała do aut tanich i teraz, na rynku wtórnym też nie jest szczególnie atrakcyjna cenowo. Z pewnością warto jednak zapłacić więcej niż za klasyczne auto tego segmentu, zyskując znacznie lepszy komfort jazdy i wyraźnie wyższą funkcjonalność. Przy zakupie Merivy warto interesować się egzemplarzami jak najnowszymi, bowiem są lepiej wykonane i bardziej dopracowane technicznie.
2003 - premiera modelu, silniki benzynowe 1.6 (87 KM), 1.6 16V (100 KM), 1.8 16V (125 KM), turbodiesle 1.7 DTi (75 KM), 1.7 CDTi (100 KM).
2004 - silnik benzynowy 1.4 16V Twinport (90 KM)
2006 - modernizacja nadwozia, nowy pas przedni i lampy tylne, silnik benzynowy 1.6 16V (105 KM), turbodiesel 1.3 CDTi (75 KM), sportowa wersja OPC z silnikiem 1.6 Turbo (180 KM)
2006 - turbodiesel 1.7 CDTi (125 KM), sześciobiegowa skrzynia biegów
2009 - silnik 1.4 (90 KM) z instalacją LPG
2010 - premiera drugiej generacji Merivy
Raport TÜV 2010
Dla Merivy pierwszej generacji ogłoszono tylko jedną serwisową akcję nawrotową. Odbyła się ona jesienią 2007 r. i dotyczyła problemów z przekładnią kierowniczą.
Meriva jest dobrze zabezpieczona przed korozją i rdza w tym modelu nie stanowi problemu. Wnętrze wykończono przeciętnymi materiałami, ale dobrze znoszą one upływ czasu. Denerwująca może być jedynie roleta bagażnika, która stuka i trzeszczy. Zwłaszcza w egzemplarzach z lat 2003-2005.
Benzynowce Merivy (zwłaszcza 1.6 16V i 1.8 16V) słyną z dużego zużycia oleju, to ich podstawowa wada. Nie najlepiej spisuje się również ich osprzęt, niezbyt trwałe są pompy cieczy chłodzącej, często zawodzi wentylator chłodnicy. Wiele nerwów kosztują potyczki z zaworami układu dopalania spalin EGR. Mało kłopotliwy jest turbodiesel 1.7 DTi, będący konstrukcją japońskiej firmy Isuzu. Nieźle spisuje się też 1.3 CDTi, produkowany przez Fiata. Oba silniki są jednak stosunkowo słabe. Z kolei mocniejszy 1.7 CDTi ma jeden, słaby punkt - zawór regulacji ciśnienia w pompie zasilającej. Kłopoty zaczynają się od klekotania silnika przy niskich obrotach. Już wówczas trzeba być nastawionym na awarię zaworu. Potem zacierający się zawór powoduje wahania ciśnienia. Przy zbyt niskim silnik po prostu gaśnie. Do połowy 2007 r. zawory były niewymienialne i trzeba było liczyć się z wymianą kompletnej pompy za ok. 4000 zł. Potem Opel zaczął montować pompy, w których można było wymienić sam zawór za jedną czwartą tej ceny. Zdarza się jednak, że odpowiedzialność za problemy ponosi nie zawór, a czujnik ciśnienia. W tym przypadku konieczna jest wymiana całej pompy niezależnie od rocznika.
Warto też zwrócić uwagę, że niektóre wersje turbodiesli są wyposażone w fitry cząstek stałych (DPF), które w określonych warunkach ekzsploatacyjnych mogą się zapychać (jazda na krótkich dystansach, częste postoje w korkach). Samo serwisowanie filtrów jest dość kosztowne, konieczność wymiany pociąga za sobą wydatki idące w tysiące złotych. Warto zatem dowiedzieć się z instrukcji obsługi lub w serwisie jak prawidłowo eksploatować turbodiesla z filtrem DPF a potem przestrzegać zaleceń by nie zapchać filtra. Na koniec warto wspomnieć o denerwujących zachowaniach zaworów w systemach dopalania spalin EGR. Zapychają się nagarem powodując wzrost zużycia paliwa a także nierównomierną pracę silnika a nawet jego gaśnięcie. Zaworom można przywracać sprawność poprzez czyszczenie. Trzeba jednak pamiętać, by oczyścić nie tylko zawór ale także przebiegający przy nim kanał wlotowy.
Przeniesienie napędu
Manualne skrzynie biegów należą do niezawodnych, w zautomatyzowanej przekładni Easytronic trzeba liczyć się z awariami silników krokowych przełączających biegi. Przy takich wersjach lepiej unikać egzemplarzy o szczególnie dużym przebiegu.
Podwozie
Meriva to samochód stworzony od podstaw, ale w jej zawieszeniach nie ma niczego nietypowego. Z przodu mamy do czynienia z konstrukcją z Corsy, z tyłu z Zafiry I. Każdy warsztat specjalizujący się w marce Opel bez trudu poradzi sobie z naprawami. Bogaty rynek zamienników pozwala obniżyć ich koszty. Podwozie jest zresztą dość trwałe, nie wymaga częstych wizyt w serwisie. Nawet na dziurawych, polskich drogach wytrzymuje kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Gorzej z wytrzymałością przekładni kierowniczej. Stuki przy przednich kołach podczas przejeżdżania przez nierówności to pierwszy sygnał do wymiany lub regeneracji przekładni.
Co wybrać?
Z wersji benzynowych najbardziej godna polecenia jest 1.4 16V Twinport, mało kłopotliwa w eksploatacji a stosunkowo dynamiczna. Wśród turbodiesli warto zdecydować się na 1.7 CDTi lub 1.3 CDTi. Oba silniki nie zachwycają dynamiką, ale nie mają istotnych wad technicznych. Dlatego koszty ich uzytkowania można utrzymać na niskim poziomie.
VIN
Numer VIN wybito na podłodze przedziału pasażerskiego, przy prawym progu drzwiowym, przed prawym przednim fotelem. Jest widoczny po uchyleniu klapki w wykładzinie podłogowej. Tabliczkę znamionową umieszczono na ramie prawych drzwi przednich, tuż pod zamkiem.
vin-opel.eu - dekoder numerów VIN dla samochodów marki Opel
opel.dixi-car.pl/vin.htm - opis znaków identyfikacyjnych dla samochodów marki Opel
Ceny
Linki
opel.auto.com.pl - strona dla fanów marki Opel z podziałem na konkretne modele
forum.opel24.com - forum właścicieli samochodów marki Opel
opelklub.net - strona Polskiego Klubu Opla