Transporter nie jest oczywiście klasycznym minivanem, bowiem jego osobowe wersje to nic innego jak przeróbka odmian towarowych. Niektórym jednak to nie przeszkadza i z powodzeniem wykorzystują walory tego pojemnego auta. Właśnie duże rozmiary, wygoda, sporo wolnej przestrzeni na bagaże i uniwersalność przedziału pasażerskiego leżą u podstaw sukcesu serii T. Ten model zawsze znakomicie się sprzedawał i teraz na rynku wtórnym znajduje się ogromna liczba egzemplarzy używanych.
Volkswagen T4 nie jest co prawda mistrzem niezawodności, ale powszechnie uznaje się go za samochód bardzo trwały. Solidność konstrukcji nie budzi zastrzeżeń, jakość wykonania też stoi na najwyższym poziomie. Z wykończeniem bywa różnie. W Multivanie czy Caravelle wygląda ono nieźle, w tańszych wersjach raczej przeciętnie. Ale nie razi to tak bardzo jak w klasycznych minivanach, od których oczekuje się jednak czegoś więcej. W każdym T4 można jednak liczyć na dobry komfort jazdy ze strony podwozia. Własności jezdne są jednak gorsze niż w autach typowo osobowych i trzeba o tym pamiętać przy próbach bardziej dynamicznej jazdy. Mocną stronę podwozia stanowi trwałość zasadniczych elementów. Typowe, drobne detale podwoziowe trzeba oczywiście regularnie wymieniać, ale szeroka gama zamienników pozwala zrobić to tanio. Podobnie jest z innymi elementami. W przypadku Transportera trzeba jednak stosować dobrej jakości zamienniki.
Utrzymanie T4, tak jak i innych dużych aut, nie należy do tanich. Kupując ten model trzeba się liczyć z regularnymi wizytami w warsztatach i stosowaniem dobrych materiałów eksploatacyjnych. Dobrze utrzymany Transporter zapewnia jednak wygodny transport na wiele lat, znakomicie sprawdzając się zarówno w użytkowych i rodzinnych zastosowaniach.
1990 - premiera Transportera czwartej generacji (T4), wersje użytkowe i osobowe z nadwoziami 4d, silniki benzynowe 2.0 (84 KM) i 2.5 (110 KM), silniki wysokoprężne 1.9D (61 KM) i 2.4D (78 KM)
1996 - niewielka modernizacja wersji Multivan (nowy pas przedni, nowe lampy tylne i zderzak, zmodyfikowana deska rozdzielcza, bogatsze wyposażenie), silnik benzynowy 2.8 VR6 (140 KM), turbodiesle 1.9 TD (68 KM) i 2.5 TDI (102 KM)
1998 - turbodiesel 2.5 TDI (88 KM lub 150 KM)
1999 - niewielka modernizacja nadwozia i wnętrza innych wersji nadwoziowych (jak wersji Multivan w 1996 r.). Najtańsze odmiany T4 wciąż produkowane z nadwoziem sprzed modernizacji.
1999 - wersja Syncro (4x4)
2003 - premiera Transportera piątej generacji (T5)
Volkswagen T4 uchodzi za samochód, w którym co prawda zdarza się sporo rozmaitych, głównie drobnych awarii, ale który odznacza się wyjątkową solidnością i trwałością. Niestraszne mu przebiegi rzędu kilkuset tysięcy kilometrów, jeśli utrzymywany jest w dobrej kondycji technicznej.
Zawieszenia Transportera T4 to solidne konstrukcje, w których trzeba wymieniać jedynie drobne, podlegające zużyciu elementy (łączniki stabilizatora, końcówki drążków kierowniczych). Częsta jazda po kiepskich nawierzchniach prowadzi też do szybkiego zużycia amortyzatorów. W układzie wspomagania układu kierowniczego częśto pojawiają się wycieki.
Benzynowce, diesle i turbodiesle T4 są konstrukcjami trwałymi, wytrzymującymi duże przebiegi. Co jakiś czas trafiają się im jednak różne wpadki, które wymagają ingerencji warsztatu. W silnikach TDI trzeba pilnować paska rozrządu, przestrzegając wizyt kontrolnych po przebiegu 60 i 90 tys. km. Jeśli są jakieś wątpliwości lepiej wymienić pasek przed osiągnięciem przebiegu 120 000 km. Wersjom TDI zdarzają się też awarie turbosprężarek i przepływomierzy. W silnikach wysokoprężnych starszej generacji można spodziewać się uszkodzeń świec żarowych (albo ich sterownika) i wycieków paliwa. Sygnałem do wizyty w warsztacie powinny być trudności z uruchamianiem silnika. Trzeba dodać, że dostęp do silnika w T4 jest bardzo trudny. Konstrukcja przedniej części przewiduje jednak możliwość odchylenia całego przedniego pasa i chłodnicy.
Automatyczna skrzynia biegów w T4 działa bezawaryjnie, jeśli jest delikatnie traktowana. Nie lubi eksploatacji pod dużymi obciążeniami i ostrego ruszania tuż po włączeniu trybu D. W używanych egzemplarzach z automatem skrzynia bywa mocno wyeksploatowana, co objawia się w podobny sposób jak ślizganie się sprzęgła. Koszty naprawy idą często w tysiące złotych. Bywa, że zawodzi jedynie sprzęgło hydrokinetyczne (samochód stojący pod górkę stacza się mimo włączenia pozycji D, do ruszenia potrzebne są bardzo wysokie obroty). Automat najlepiej zdiagnozować w warsztacie, bo konsekwencje kupna zużytej skrzyni mogą być opłakane. W manualnych skrzyniach biegów po długich przebiegach może być konieczna wymiana łożysk i synchronizatorów.
Numer identyfikacyjny VIN wybito na podszybiu. Widoczny jest po otwarciu pokrywy silnika.
http://www.dubnetworks.net/vw-vin-decoder.htm - dekoder numerów VIN samochodów marki Volkswagen
Volkswagen Caravelle - ogłoszenia
Volkswagen Multivan - ogłoszenia
Volkswagen Transporter - ogłoszenia
http://busikt3.w.interia.pl/ - strona klubu Volkswagena Transportera
http://volksmaniak.prv.pl/ - strona miłośników marki Volkswagen
Dariusz Dobosz
Volkswagen Transporter - HISTORIA MODELU