Jej premiera odbiła się szerokim echem w motoryzacyjnym świecie. Ogromne wrażenie wywarła nie tylko śmiała i niebanalna stylizacja, ale również maksymalna nota - pięć gwiazdek - w niezależnych testach zderzeniowych Euro NCAP (pierwsza w historii tych badań).
Laguna II zyskała znaczną popularność i stała się jednym z najlepiej sprzedających się samochodów klasy średniej w Europie. Udział w tym sukcesie miały również nowoczesne i dynamiczne silniki. Zwłaszcza turbodiesle dCi pracujące cicho i spokojnie, a przy tym mocne i oszczędne. Dobre recenzje zbierał też IDE z bezpośrednim wtryskiem benzyny, ale po kilku latach firma zrezygnowała z tej drogiej i mało efektywnej technologii.
Laguna II to samochód pod wieloma względami atrakcyjny: ładny, nietuzinkowy, nowoczesny, bezpieczny i komfortowy. Ma przestronne wnętrze (narzekać można jedynie na skromną przestrzeń nad głowami jadących z tyłu w wersji hatchback), dobrze wyciszony przedział pasażerski, wygodne fotele i fascynujące elektroniczne gadżety. Właśnie w Lagunie drugiej generacji Renault zaproponowało po raz pierwszy kartę zastępującą kluczyk zapłonu oraz stały monitoring ciśnienia powietrza w ogumieniu. Oba udogodnienia okazały się nie do końca dopracowane i czasami zamiast pomagać, denerwowały użytkowników awariami.
Wiele osób irytuje również brak czterodrzwiowej wersji nadwoziowej uchodzącej za bardziej elegancką i reprezentacyjną. Tym bardziej że funkcjonalność hatchbacka i kombi też nie jest najwyższa ze względu na przeciętną pojemność bagażników (430 i 475 l). Mimo pewnych wad Laguna II to samochód godny zainteresowania, który zapewnia sporą dozę wygody i prestiżu w codziennej eksploatacji.
2000, jesień - premiera modelu;
2001, styczeń - rozpoczęcie sprzedaży, silniki 1.6 16V (110 KM), 1.8 16V (118 KM), 3.0 V6 24V (210 KM), 1.9 dCi (turbodiesel, common-rail, 110 lub 120 KM);
2001, jesień - silnik 2.0 16V IDE (bezpośredni wtrysk benzyny, 140 KM) oraz 1.9 dCi (100 KM); 2002, styczeń - silnik 2.2 dCi (150 KM);
2002, jesień - silniki 2.0 16V (135 KM) z automatyczną skrzynią biegów oraz 1.6 16V LPG;
2003, styczeń - silniki 2.0 16V Turbo (163 KM) oraz 2.2 16V dCi z automatyczną skrzynią biegów;
2005, luty - modernizacja nadwozia (m.in. zmieniony kształt przednich reflektorów i osłony chłodnicy, nowe kształty lamp tylnych w wersji hatchback), nowa gama silników (1.6 16V 112 KM, 2.0 16V 135 KM, 2.0 16V Turbo 170 lub 204 KM, 3.0 V6 24V 210 KM, 1.9 dCi 110 lub 130 KM, 2.0 dCi (150 KM), 2.2 dCi 139 lub 150 KM)
Jedyna istotna wada w silnikach benzynowych to szybko zużywające się koło pasowe przy regulatorze faz rozrządu w silniku 1.8 16V. Zdarzają się też nieszczelności instalacji paliwowej, a zawór systemu dopalania spalin EGR wymaga regularnego czyszczenia. Ku przestrodze warto dodać, że silniki dCi są wrażliwe na jakość oleju napędowego. Tankowanie na stacjach paliw o niepewnej reputacji może skończyć się kosztowną wizytą w serwisie. W turbodieslach trzeba liczyć się również z awarią turbosprężarki już po 50-60 tys. km. Odpowiednia eksploatacja może przedłużyć jej żywotność (unikanie wysokich obrotów podczas nagrzewania zimnego silnika oraz studzenie turbosprężarki, czyli gaszenie silnika poprzedzone jego pracą na wolnych obrotach przez kilkadziesiąt sekund).
Komponenty elektroniczne to niewątpliwie najsłabsza strona Laguny II. Zawodzi karta zapewniająca otwieranie centralnego zamka i zapłonu silnika (jej wymiana jest droga), nie zawsze poprawnie działają czujniki ciśnienia w oponach. Na porządku dziennym są także problemy z wyświetlaczem na tablicy rozdzielczej. Źródłem najpoważniejszych kłopotów może być jednak uszkodzony sterownik wtrysku. Nie dość, że unieruchamia samochód, to jeszcze pociąga za sobą poważne wydatki.
Trzeba liczyć się z awariami wycieraczek przedniej szyby i sterowników bocznych szyb.
Mało trwałe są amortyzatory, sworznie przednich wahaczy i elementy stabilizatora oraz poduszki belki tylnego zawieszenia.
Rankingi niezawodności nie zostawiają na Lagunie II suchej nitki, dowodząc znacznej awaryjności auta. Nie może być dziełem przypadku 101. pozycja w zestawieniu DEKRA (kategoria wiekowa do trzech lat) oraz niechlubna, ostatnia lokata (107.) w zestawieniu TÜV. O konieczności dopracowania konstrukcji na przestrzeni lat świadczą z kolei liczne akcje nawrotowe.
Po raz pierwszy użytkowników Laguny II wezwano do serwisów w 2001 r., a pierwsza poważna akcja nawrotowa, obejmująca ponad 15 tys. aut, dotyczyła blokowania pedału gazu w wersjach benzynowych i wysokoprężnych oraz gaśnięcia silników Diesla na wolnych obrotach albo po gwałtownym przyśpieszeniu. Jeszcze w tym samym roku ponad 2,2 tys. użytkowników wezwano, by wyeliminować ewentualne wycieki z wysokociśnieniowej magistrali paliwowej silników wysokoprężnych (istniała możliwość uszkodzenia elementów instalacji ABS), a ponad 4,8 tys. samochodów sprawdzono pod kątem możliwości gaśnięcia silnika 1.6 16V przy włączonej klimatyzacji.
Kolejnym pechowym rokiem był 2003. W styczniu rozpoczęto kontrolę układu wspomagania hamulców w blisko 2,8 tys. egzemplarzy Laguny II. Jesienią 2003 r. zaszła konieczność przeprogramowania komputera sterującego wtryskiem paliwa w ponad 15 tys. aut (nierównomierna praca silników na wolnych obrotach i podczas przyśpieszania).
W 2004 r. poprawek wymagał system komunikacji między czujnikiem pedału gazu a komputerem sterującym wtryskiem paliwa w silniku V6 (obroty rzeczywiste były inne niż te, które zakładał kierowca). W powszechnej opinii można uniknąć wielu problemów związanych z niezawodnością, kupując egzemplarze produkowane po kwietniu 2002 r.
Najmniej wad mają jednak te, które opuściły bramy fabryki po lutym 2005 r., ale te właśnie najtrudniej znaleźć i są najdroższe.
Tabliczkę znamionową w formie naklejki umieszczono w dolnej części prawego, centralnego słupka nadwozia. Numer VIN widoczny jest w lewym dolnym rogu przedniej szyby.
VIN
Jerzy Maliński - Koalicja na rzecz Autogazu
Laguna II nie sprawia żadnych problemów, zarówno w montażu instalacji gazowej, jak i w eksploatacji, przy zasilaniu samochodu autogazem. Dotyczy to wersji silnikowych 1.6, 1.8, 2.0 oraz 3.0 V6. Każda z nich wymaga jednak zastosowania sekwencyjnego wtrysku gazu. Ceny takich instalacji wraz z montażem zaczynają się od 2,7 tys. zł dla silników czterocylindrowych, a kończą na 3,5 tys. zł w przypadku silnika V6.
Do jednostek napędowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny (IDE) nie montuje się instalacji gazowych LPG.
Rynek wtórny obfituje w Laguny drugiej generacji, co po części jest pokłosiem popularności tego modelu wśród nabywców flotowych. Bardzo dużo ofert sprzedaży dotyczy benzynowych 1.8 16V, ale jeszcze więcej turbodiesli 1.9 dCi. Nie powinni też narzekać ci, którzy poszukują odmiany 1.6 16V. Sporo jest również wysokoprężnych 2.2 dCi oraz benzynowych 3.0 V6. Do rzadkości należą tylko wersje 2.0 16V Turbo i 2.0 16V IDE. Zwraca uwagę niewielka liczba egzemplarzy z 2004 i 2005 r., czyli tych, które uchodzą za najmniej awaryjne.
Ceny modelu sprawdzisz tutaj .
http://renaultlaguna.pl Strona Renault Laguna Klub Polska z opisami poszczególnych wersji modelu, poradami eksploatacyjnymi i bardzo bogatym forum z licznymi spostrzeżeniami użytkowników.
Dariusz Dobosz