Dwie generacje Nissana Primery kojarzyły się nieodłącznie z estetyczną nudą, ale potrafiły zjednać sobie wielu zwolenników wzorową wręcz niezawodnością. Gdy japoński Nissan w 1999 r. rozpoczął współpracę z francuskim Renault, jego samochody zaczęły zmieniać swój wygląd, wyraźnie zyskując na atrakcyjności. Jednym z efektów tych przemian była Primera trzeciej generacji, wprowadzona na rynek w 2002 r.
Model zupełnie zerwał ze stylistyką swoich poprzedników i wręcz szokował futurystyczną linią. Równie interesujące co nadwozie było wnętrze. Od strony konstrukcyjnej samochód stał się mieszanką francuskich i japońskich rozwiązań, co nie przyczyniło się niestety ani do podwyższenia, ani nawet do utrzymania dotychczasowego poziomu niezawodności. Pod względem użytkowym Primera trzeciej generacji nie jest tak interesująca jak z wyglądu. Ma co prawda trzy wersje nadwozia z przestronnymi wnętrzami, ale nie zachwyca pojemnością bagażników (sedan 4d 450 l, hatchback 5d 460 l, kombi 5d 465 l) i sposobem obsługi podstawowych systemów w przedziale pasażerskim. Zintegrowanie sterowania radiem, przewietrzaniem wnętrza i klimatyzacją w jednym pokrętle jest trudne do opanowania i mało intuicyjne. Centralna lokalizacja wskaźników na desce rozdzielczej też nie każdemu się spodoba. W sumie Primera III to auto dość kontrowersyjne, co trzeba mieć na uwadze decydując się na zakup tego modelu.
O koszty obsługi warsztatowej nie trzeba się specjalnie martwić, podobnie jak o dostępność części zamiennych. Ale skromna oferta zamienników i liczne niedomagania, z których słynie Primera III, mogą narazić portfel właściciela na spore wydatki.
2001 - światowa premiera modelu 2002 - europejska premiera modelu, wersje nadwoziowe sedan 4d, hatchback 5d i kombi 5d, silniki benzynowe 1.6 (109 KM), 1.8 (116 KM) i 2.0 (140 KM), turbodiesel 2.2 Di (126 KM) 2003 - turbodiesle 1.9 dCi (120 KM) i 2.2 dCi (139 KM) 2004 - niewielka modernizacja wnętrza (nowy zestaw wskaźników, zmienione detale wykończeniowe i materiały, kolorowy obraz z kamery cofania) 2007 - zakończenie produkcji
Dla Nissana Primery trzeciej generacji ogłoszono jedną serwisową akcję przywoławczą pod koniec 2003 r. Dotyczyła ona wadliwych czujników, które mogły powodować przerwy w pracy silnika.
W benzynowym silniku 1.6 trzeba liczyć się z rozciąganiem i hałasowaniem łańcucha rozrządu. Z kolei benzynowiec 1.8 wykazuje wzmożony apetyt na olej silnikowy i ma awaryjny układ zapłonowy. Turbodiesle serii dCi są bardzo wrażliwe na jakość oleju napędowego, miewają problemy ze świecami żarowymi, układem wtryskowym i turbosprężarkami. Szczególnie problematyczny jest 1.9 dCi, w którym turbina potrafi odmówić posłuszeństwa już po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów i w którym może dojść do awarii łożysk wału korbowego (obracanie się panewek).
Manualne skrzynia biegów raczej nie sprawiają kłopotów. Bezstopniowe przekładnie CVT lepiej omijać z daleka. Są awaryjne i praktycznie nienaprawialne.
Wielowahaczowe zawieszenia Primery III zapewniają bardzo dobre prowadzenie i wysoki komfort jazdy, ale są skomplikowane konstrukcyjnie i mało trwałe. Szybko wybijają się łączniki tylnego stabilizatora a także sworznie i tuleje przednich wahaczy. Tuleje wypełnione olejem trzeba wymieniać w komplecie z wahaczami, a to niestety sporo kosztuje. Wycieki z przekładni kierowniczej to z kolei sygnał do wymiany lub regeneracji tego elementu.
Elektryczne i elektroniczne kaprysy są w Primerze III na porządku dziennym. Kontrolki na desce rozdzielczej zapalają się lub gasną w sposób nieprzewidywalny, często szwankuje też centralny zamek albo przestają działać tylne lampy. Obraz z kamery cofania może pojawić się na monitorze w najmniej oczekiwanym momencie, za to zestaw wirtualnych wskaźników (w wersji po modernizacji) może równie niespodziewanie zniknąć.
W przypadku Primery III zdecydowanie najlepszym wyborem jest benzynowa wersja 2.0 albo turbodiesel 2.2 Di. Ze względu na kłopoty eksploatacyjne lepiej zrezygnować z silników benzynowych 1.6 oraz 1.8, a ze względu na awaryjność nie warto interesować się turbodieslami serii dCi.
Numer VIN wybito na podłodze przedziału pasażerskiego pod prawym przednim fotelem.