Renault Laguna I (1993-2000) - opinie Moto.pl

Laguna cieszy się powodzeniem na rynku wtórnym, choć nie jest wzorem niezawodności. Ma jednak atrakcyjne nadwozie, przestronne wnętrze i zapewnia wysoki komfort jazdy

Pierwsza generacja Laguny debiutowała prawie 20 lat temu, zastępując niezbyt udany model 21 i przez siedem lat stanowiła mocny punkt oferty Renault w klasie średniej. Doskonale sprzedawała się także w Polsce, gdzie przez pewien czas była nawet liderem swojego segmentu. Jej najważniejsze zalety to duży bagażnik, przestronne wnętrze, wygodne fotele, dobrze wyciszone nadwozie i komfortowa charakterystyka zawieszenia. Dodatkowymi atutami są zwrotność, precyzyjne prowadzenie w zakrętach i dobre wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa, a także spory wybór silników. Są wśród nich benzynowe rzędówki dla tradycjonalistów, diesle dla oszczędnych i bardzo mocne V6 (często z automatem) dla bezkompromisowych. Najbardziej godne polecenia są egzemplarze po modernizacji przeprowadzonej w 1998 r. Mają lepsze wyposażenie i nowocześniejsze, bardziej dynamiczne silniki.

Silnik

Wycieki oleju z silnika. Wymiana uszczelek lub uszczelniaczy to tylko pozornie błahostka, w rzeczywistości może sporo kosztować. Awarie elementów osprzętu (typowe dla roczników 1993-98), takich jak pompa cieczy chłodzącej czy pompa paliwa, to jeszcze większe wydatki. W pierwszym przypadku można przed zakupem samemu sprawdzić, czy nie hałasuje łożysko i czy nie ma wycieków płynu, jednak pompy paliwa nie zdiagnozujemy samodzielnie. W starszych wersjach silników wysokoprężnych notowano przypadki zrywania pasków rozrządu -warto żądać dokumentów z serwisu świadczących o wymianie paska po odpowiednim przebiegu. Wentylatory w silnikach V6 nie zawsze się włączają, może dochodzić do przegrzania jednostki napędowej. Aby można było skontrolować układ chłodzenia, silnik musi popracować, by osiągnąć temperaturę roboczą.

Renault Fluence 1.5 dCi | Za kierownicą

Układ napędowy

Wycieki ze skrzyni biegów i spod osłon na półosiach napędowych. Ich usunięcie jest trudne, więc sporo kosztuje. Jednak jazda ze smarem wyciekającym spod gumowych osłon na przegubach napędowych grozi uszkodzeniem przegubów i kolejną kosztowną naprawą. Automatyczna skrzynia biegów, zazwyczaj mało zawodna, we współpracy z silnikiem V6 nie jest ideałem trwałości. W egzemplarzach z przebiegiem 100 tys. km trzeba się liczyć z koniecznością poważnego remontu "automatu".

Zawieszenie

Jeśli z okolic przednich kół dochodzą wyraźne i dźwięczne stuki, mogą świadczyć o wybitych tulejach metalowo-gumowych w wahaczach lub uszkodzeniu łączników przedniego stabilizatora. Jeśli są mocne, ale bardziej stłumione i głuche, należy sprawdzić poduszki pod belką przedniego zawieszenia (zwłaszcza w V6). Stuki na większej wysokości ponad przednimi kołami to sygnał o wybitych gniazdach kolumn zawieszenia. Można się im przyjrzeć od strony komory silnikowej. Naprawy zawieszeń należą do kosztownych, ale - zwłaszcza w wypadku eksploatacji auta na polskich drogach - okazują się niezbędne z reguły po 100 tys., a czasem nawet po 40 tys. km.

Elektronika

Bywa, że bez żadnego powodu zapalają się kontrolki, nie chce działać centralny zamek albo zawodzi immobiliser. W wielu przypadkach wystarczy zresetować komputer sterujący, czasem jednak trzeba udać się do specjalisty.

Instalacja elektryczna

Kłopoty z instalacją elektryczną nie są w Lagunie rzadkością. Najgorszą kondycję wykazują rozrusznik i fabryczny akumulator. Najdroższa może się jednak okazać awaria dmuchawy w obiegu elektronicznie sterowanej klimatyzacji.

Układ wydechowy

Korozja elementów na całej długości zdarza się nieraz już po trzech latach. Najbardziej podatne na rdzę są w Lagunie tłumiki - środkowy i końcowy. Gdy pojawiają się w nich dziury, samochód staje się wyraźnie głośniejszy. Oględziny spodu auta są zatem konieczne - może się okazać, że cały układ wydechowy nadaje się już tylko do wymiany, a to pociąga za sobą duże koszty. Problemy z trwałością wydechu dotyczą raczej aut z silnikami benzynowymi - w dieslach zdarzają się rzadziej.

Paryż 2010 | Nowa twarz Laguny

Historia modelu

1993 (XII) - premiera (1.8/90 KM, 2.0/113 KM, 3.0 V6/167 KM, diesel 2.2/84 KM) 1995 - wersja kombi, silnik 2.0 16V/139 KM 1996 - turbosprężarka w silniku Diesla 2.2/113 KM 1997 - silnik 2.9 V6 24V/190 KM 1998 - face lifting nadwozia, nowe silniki 1.6 16V/107 KM, 1.8 16V/120 KM, diesel 1.9 dTi/98 KM 1999 - nowy diesel common rail 1.9 dCi/110 KM

Awaryjność

To słaby punkt Laguny. Dziurawe polskie drogi potrafią zrujnować zawieszenie Renault, zwłaszcza przednie, nawet po 40-50 tys. km. Przy spokojnej jeździe i uważnym omijaniu większych dziur można jednak osiągnąć przebieg 80 tys., a nawet 100 tys. km bez konieczności wymiany ważniejszych elementów. W rankingach niezawodności Laguna pierwszej generacji plasuje się jednak na końcowych pozycjach. W najnowszym raporcie niemieckiego TÜV wśród samochodów w wieku ośmiu-dziewięciu lat zajęła 57. lokatę (ponad 25 proc. aut z poważnymi usterkami na przeglądach technicznych), a wśród aut w wieku dziesięciu lat miejsce 54., z jeszcze gorszym wynikiem (35,5 proc.). Nie lepiej jest w rankingach DEKRA. Pozycja 79. lokuje Laguny na szarym końcu (ponad 54 proc. aut nie zalicza badania diagnostycznego). Na uwagę zasługuje jednak duża odporność nadwozia na korozję. Nawet dziesięcioletnie Laguny prezentują się pod tym względem bardzo dobrze. Ocynkowanie w 60 proc. blach karoserii (tych najbardziej narażonych na korozję - nawet dwustronnie) spełnia swoje zadanie. Mogą natomiast pojawiać się problemy z punktami mocowania przednich siedzeń oraz ich pękającymi stelażami. Koszty eksploatacji i napraw w ASO obniżono poprzez program Motrio (stosowanie rekomendowanych przez firmę zamienników).

Znaki identyfikacyjne

Tabliczkę znamionową umieszczano w środkowej części przegrody czołowej, a po 1995 r. w formie naklejki w dolnej części prawego słupka centralnego. Numer VIN wybijano w komorze silnika, na prawym gnieździe kolumny zawieszenia.

Renault Laguna II (2001-2007)

Numer VIN:

Znak 1 - V oznacza Francję (miejsce produkcji)Znak 2 i 3 - F1 oznacza firmę RenaultZnak 4, Znaki 5 i 6 - oznaczenie modelu (B56 Laguna hatchback 1994-2001) (K56 Laguna kombi 1994-2001) Znak 7 - kod modelu (np. 0 to silnik 1.8) Znak 8 - kod wariantu modelu Znak 9 - kod skrzyni biegów (np. E to manualna, pięciostopniowa) Znaki 10-17 - numer nadwozia

LPG

Na rynku samochodów używanych każda z benzynowych wersji Laguny jest oferowana z instalacją gazową LPG. Różnice cenowe w stosunku do odmian tradycyjnych wynoszą od kilkuset do 2 tys. zł w zależności od typu silnika i rodzaju instalacji LPG. W przypadku jednostki V6 wersja LPG może być droższa nawet o 3 tys. zł.

Ceny

Najliczniej reprezentowane są na rynku aut używanych Laguny z silnikami 1.8 i 2.0. Równie często trafiają się wersje z dwoma jak z czterema zaworami na cylinder. Wysokoprężne 1.9 mają ceny porównywalne z wersjami 2.0 lub niewiele wyższe od nich, odmiany 2.2 można kupić taniej, ale oszczędności na paliwie będą mniejsze. Warto zauważyć, że Laguny z paliwożernymi silnikami V6 są w tych samych cenach co benzynowe dwulitrówki. Jeśli jednak ktoś decyduje się na najbardziej prestiżową i dynamiczną wersję. powinien raczej szukać wersji 2.9 V6 (od 1997 r.), mocniejszych od wcześniejszych 3.0 V6, a przy tym oszczędniejszych. Kombi, których na rynku wtórnym jest znacznie mniej, są średnio o 2 tys. zł droższe od hatchbacków. Ważna z ekonomicznego punktu widzenia jest możliwość zakupu Laguny z instalacją gazową LPG w każdej benzynowej wersji silnikowej. Takich ofert nie brakuje.

Renault Laguna - Ogłoszenia

W sieci

www.renaultlaguna.pl Po prostu - wszystko o Lagunie

Dariusz Dobosz

ZOBACZ TAKŻE:

Renault Scenic po liftingu | Galeria

Renault Megane po liftingu | Galeria

Renault Laguna - Ogłoszenia

Więcej o: