Trudno jest podbić europejski rynek motoryzacyjny, nie mając odpowiedniego doświadczenia i renomy. SsangYong pracuje nad poprawianiem swojej pozycji już od 1954, kiedy rozpoczął produkcję samochodów terenowych. Mało kto wie, że 10 lat później koreański producent nawiązał współpracę z amerykańską armią, dla której realizował zamówienie na przygotowanie specjalistycznych pojazdów gotowych pokonywać wszelkie off-roadowe przeszkody. Dziś skupia się przede wszystkim na najlepiej rokującym segmencie SUV-ów i crossoverów. Bazując na nowoczesnych technologiach, właśnie rozpoczyna ekspansję wprowadzając do sprzedaży kompaktowy model Tivoli.
fot. SsangYong | SsangYong Tivoli
Opracowując konstrukcję Tivoli skupiono się na wykorzystaniu nowoczesnych technologii opartych o materiały najwyższej jakości. Aby osiągnąć najlepszy wynik w testach zderzeniowych Euro NCAP i zapewnić użytkownikowi bezcenny spokój, karoserię zbudowano z zaawansowanej stali o bardzo wysokiej wytrzymałości (AHSS). Stanowi ona 40% całości. Dodatkowo, chcąc zminimalizować skutki wywołane zderzeniem, najważniejsze elementy wzmocniono stalą formowaną na gorąco (5-krotnie zwiększona wytrzymałość). Ponadto, bezpieczeństwo poprawiono poprzez zainstalowanie 7 poduszek powietrznych. Oprócz przedniej poduszki kierowcy i pasażera, bocznych i kurtyn powietrznych, auto zaopatrzono w poduszkę chroniącą kolana kierowcy.
fot. Ssangyong
SsangYong wyposaża swoje samochody w szereg systemów elektronicznych podnoszących bezpieczeństwo codziennej eksploatacji. Wśród nich nie znajdziemy przełomowych i rewolucyjnych wręcz rozwiązań, jednak bardzo przydatnych i niezbędnych na drogach, gdzie o wypadek wcale nietrudno. Należą do nich ARP, czyli Aktywna Ochrona przed Dachowaniem i System Wspierania Hamowania (BAS), zapobiegające utracie stabilności podczas nagłych zmian kierunku jazdy i znacznie skracające drogę hamowania w sytuacjach, gdy kierowca nie może do końca wcisnąć pedału hamulca. Do dyspozycji mamy też asystenta ruszania pod wzniesienie, który poprzez utrzymywanie ciśnienia w układzie hamulcowym przez kilka sekund, uniemożliwia stoczenie się samochodu. Najczęściej wykorzystywać będziemy natomiast kamerę cofania przenoszącą obraz na opcjonalny, 7-calowy monitor i elektroniczny system stabilizacji toru jazdy.
fot. SsangYong | SsangYong Tivoli
Mając ponad 6 dekad doświadczenia w konstruowaniu napędów na obie osie, tak i w przypadku wszystkich oferowanych modeli nie mogło go zabraknąć. W każdym z samochodów Ssangyonga znajdziemy mniej lub bardziej złożony mechanizm. W przypadku flagowego Rodiusa zdolnego zmieścić 7 pasażerów i spory bagaż, zdecydowano się na zastosowanie dołączanego 4x4. W standardzie auto porusza się przekazując moc i moment na tylne koła, natomiast kierowca może sam postanowić o zwiększeniu bezpieczeństwa i komfortu jazdy, wciskając odpowiedni przycisk. Tak samo funkcjonuje układ 4x4 w Rextonie. W Tivoli jedynie benzynowe wersje sprzężone z automatycznymi skrzyniami występują z napędem na cztery koła. To inteligentne rozwiązanie sterowane poprzez komputer. W razie wystąpienia uślizgu jednej z opon, system w taki sposób rozdziela parametry na cztery koła, aby zmaksymalizować przyczepność do podłoża.
Aby lepiej dopasować charakterystykę funkcjonowania poszczególnych mechanizmów, konstruktorzy zastosowali technologię Smart wpływającą na pracę układu kierowniczego i skrzyni biegów. Smart Steer (normalny, sportowy i komfortowy) pozwala dopasować tryb intensywności siły wspomagania kierownicy do aktualnych warunków drogowych i preferencji użytkownika. Podobnie ma się rzecz z automatyczną przekładnią wykorzystującą autorskie rozwiązanie Smart Driving. Eco zauważalnie zmniejsza zużycie paliwa, Power zapewnia dodatkowy zastrzyk momentu obrotowego podczas wyprzedzania, natomiast Winter jest dedykowany dla zimowych warunków. Umożliwia ruszanie samochodem z drugiego biegu, co obniża ryzyko wystąpienia poślizgu na lodzie i śniegu. Póki co, powyższe systemy występują w Tivoli, ale będą też stosowane w modelach sukcesywnie wprowadzanych na rynek.
fot. SsangYong | Skrzynia automatyczna
Każdy z modeli koreańskiego producenta ma szereg elektronicznych gadżetów wyraźnie podnoszących komfort codziennej eksploatacji. Rextona wyposażono w pamięć ustawień fotela dla trzech osób, tempomat i zaprogramowaną pozycję fotela kierowcy zapisywaną w kluczyku. W Tivoli znajdziemy za to nowoczesny system multimedialny z nawigacją sygnowaną przez Tom Toma, 7-calowym ekranem dotykowym i szybkim parowaniem zewnętrznych nośników pamięci poprzez Bluetooth lub wyjścia USB, AUX i HDMi. Dodatkowo, na liście opcji występuje również inteligentny kluczyk umożliwiający uruchomienie i wyłączenie silnika poprzez wciśnięcie guzika Start&Stop.
Ssangyong w odpowiedni sposób przygotował swoje modele do walki z renomowanymi europejskimi konkurentami. SUV-y i crossovery wykorzystują nowoczesne i sprawdzone rozwiązania zdolne przekonać do siebie nawet najbardziej wymagających klientów. Część z nich jest autorska, a niektóre pochodzą z dorobku technologicznego Mercedesa. W tym ostatnim przypadku nie potrzeba lepszej rekomendacji.