Jak uniknąć parowania szyb od środka? Ten sposób wymaga działania od razu po włączeniu silnika

Kluczem do rozwiązania zagadki tego tekstu jest jeden przycisk umieszczony na konsoli centralnej. Kierowcy nie potrafią go używać, a w wielu autach jest permanentnie wciśnięty. To poważny błąd, który może powodować parowanie szyb od środka.

Parowanie szyb jest sytuacją dość problematyczną dla kierowcy. Wilgoć kondensująca się po wewnętrznej stronie ogranicza widoczność podczas jazdy. To niebezpieczne zjawisko, które może być powodem mandatu lub kolizji. Czasami parowanie nie jest zależne od kierowcy. W wielu sytuacjach to jednak on może sprowokować tę sytuację.

Zobacz wideo Sekundy od tragedii. Auto pędziło wprost na dziecko

Parowanie szyb może potęgować też pewna funkcja w aucie

Parowanie szyb wynika z nagromadzenia wilgoci wewnątrz samochodu. Jednym z powodów tej sytuacji mogą się stać problemy z wentylacją kabiny pasażerskiej. Czasami odpowiada za to zapchany filtr przeciwpyłkowy, a czasami... pewien przycisk na konsoli centralnej, który jest po prostu wciśnięty na stałe.

W tym punkcie rodzi się zatem pytanie. O jakim przycisku mowa? To proste. Nosi on symbol pojazdu z "uwięzioną" w jego wnętrzu strzałką. Oznacza obieg zamknięty powietrza w kabinie. W takim przypadku kabina samochodu nie może być wentylowana. Bo układ nie wpuszcza powietrza z zewnętrz. To powoduje kumulowanie się wilgoci.

Obieg wewnętrzny
Obieg wewnętrzny fot. FT

Jak działa obieg zamknięty w samochodzie?

W przypadku używania obiegu zamkniętego czy też wewnętrznego kluczowych jest kilka zasad. Warto pamiętać o tym, że:

  • funkcja ta przydaje się, ale krótkookresowo. Sprawdza się, gdy stoicie w korku i nie chcecie, aby do kabiny były wdmuchiwane spaliny innych pojazdów lub jedziecie przez pole, na którym rozlany został naturalny nawóz. Blokuje nieprzyjemnie zapachy.
  • obieg taki sprawdza się zimą, gdy chcecie szybko nagrzać kabinę pasażerską. To zdecydowanie przyspiesza proces.
  • funkcji należy używać przez chwilę. Do momentu osiągnięcia zamierzonego skutku. Potem należy ją wyłączyć. W przeciwnym razie w kabinie może zrobić się duszno, a szyby zaczną parować. Długofalowo brak wentylacji może nawet prowadzić do odkładania się wilgoci i pojawienia się pleśni w kabinie.

Kluczowa jest jeszcze jedna kwestia. Dziś do włączenia obiegu zamkniętego służy przycisk. Ten często jest umieszczany na panelu sterowania np. automatyczną klimatyzacją, a w nowoczesnych układach bywa automatycznie uruchamiany przez sterowany elektronicznie system wentylacji. W starszych modelach funkcję uruchamia się jednak za pomocą pokrętła. To kierowca może przestawić z pozycji otwartej w zamkniętą. Najgorzej jest w autach pozbawionych klimatyzacji, bo ten układ jeśli działa prawidłowo, powinien pozbawiać powietrze wilgoci.

Czemu obieg zamknięty nie działa?

Wyobraźmy sobie taką sytuację: kierowca włączył obieg zamknięty podczas jazdy w korku, a mimo to w kabinie pojazdu cały czas czuć spaliny. Co to oznacza? Nie zawsze winny sytuacji musi być obieg zamknięty. Czasami klapy mogą działać prawidłowo. Problem będzie jednak wynikał np. z nieszczelności nadwozia. Gazy wydechowe mogą się bowiem dostawać za sprawą nietrzymających uszczelek, uszkodzonego mieszka skrzyni biegów czy otworów korozyjnych w podwoziu. Warto zbadać przyczyny, bo oddychanie spalinami nie tylko powoduje dyskomfort, ale może być przyczyną groźnych chorób.

Więcej o: