Kiedy obowiązuje jazda na suwak? Jest pięć wyjątków od tego przepisu

Jazda na suwak jest obowiązkowa. Kierowcy na pasach zablokowanych często pchają się zatem na siłę na tę część jezdni, na której ruch przebiega swobodnie. Takie zachowanie nie zawsze jest jednak przepisowe. Czasami może oznaczać tworzenie zagrożenia. Oto lista takich przypadków.

Jazda na suwak jest w Polsce obowiązkowa od końca 2019 r. Wyraźnie mówi o tym art. 22 ust. 4a i 4b ustawy Prawo o ruchu drogowym. I ta kwestia dla kierowców jest oczywista. Mniej oczywiste jest jednak to, że nie zawsze ten sposób zachowania jest obowiązujący. Wyjątków od jazdy na suwak jest co najmniej pięć.

Zobacz wideo

Kiedy jazda na suwak nie działa? Pięć wyjątków

Powyższe przepisy mówią o "warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni", jednym pasie, na którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy i "miejscu wystąpienia przeszkody lub miejscu zanikania pasów ruchu". To trzy kluczowe wskazówki dla stworzenia listy wyjątków od jazdy na suwak. Kiedy ten mechanizm nie obowiązuje?

  1. Pojazd nie ma pierwszeństwa na zanikającym pasie lub pasie zablokowanym, dopóki nie dojedzie do jego końca. Dopiero na samym zwężeniu pojawia się obowiązek jazdy na suwak. Tak brzmi idea tego rozwiązania.
  2. Pas do skrętu nie jest pasem zanikającym. On wskazuje na konkretny manewr i często na zakończeniu posiada linię ciągłą. Ta uniemożliwia manewr zmiany pasa ruchu.
  3. Jazda pasem rozbiegowym ze stacji benzynowej nie oznacza, że pierwszeństwa przed samochodami jadącymi sąsiednim pasem.
  4. Zapis odnoszący się do "jazdy ze znacznie ograniczoną prędkością" dotyczy TYLKO korków, a nie spowolnienia ruchu np. ze 100 do 30 km/h. Wymuszanie pierwszeństwa przy większej prędkości to nie jazda na suwak, a tworzenie zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
  5. Na drodze z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazda na suwak nie obowiązuje, jeśli tylko jeden z nich jest zakorkowany. Korek musi dotyczyć obydwu z nich. W przeciwnym razie wpychający się samochód wymusza pierwszeństwo i tworzy zagrożenie.

Na czym polega jazda na suwak?

Jazda na suwak może przebiegać w zgodzie z dwoma schematami. Wszystko zależy od tego, ile pasów ruchu zostało wyznaczonych w danym kierunku na jezdni. Przypadki są tak naprawdę dwa.

  • W danym kierunku poprowadzone są dwa pasy ruchu i jeden z nich kończy się lub został zablokowany. W takim przypadku pojazd, jadący pasem z możliwością kontynuowania jazdy, musi wpuścić przed siebie jedno auto z pasa zablokowanego.
  • W danym kierunku poprowadzone są trzy pasy ruchu i dwa skrajne kończą się lub zostały zablokowane. W takim przypadku pojazd, jadący pasem z możliwością kontynuowania jazdy, musi wpuścić przed siebie jedno auto z prawego pasa zablokowanego i jedno auto z lewego pasa zablokowanego.

Policja. W Mikołajki (6 grudnia) wchodzą w życie przepisy dotyczące 'korytarza życia' oraz jazdy zgodnie z zasadą 'jazdy na suwak'.Policja. W Mikołajki (6 grudnia) wchodzą w życie przepisy dotyczące 'korytarza życia' oraz jazdy zgodnie z zasadą 'jazdy na suwak'. Fot. KWP Białystok

Ile wynosi mandat za niezastosowanie jazdy na suwak?

W sytuacji, w której pojazd jadący pasem dającym możliwość kontynuowania jazdy, nie wpuści przed siebie auta z sąsiedniego pasa, jego kierujący popełnia wykroczenie polegające na utrudnianiu ruchu drogowego. To oznacza 500 zł mandatu i 8 punktów karnych. W sytuacji, w której kierowca wymusi pierwszeństwo na jazdę na suwak, tworzy zagrożenie dla bezpieczeństwa. W razie kolizji dostanie co najmniej 1020 zł mandatu i 10 punktów karnych.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.