Zapowiedzią nowej generacji minivana był prototyp, zaprezentowany podczas tegorocznych targów w Genewie (zobacz galerię zdjęć Opla Zafiry Tourer Concept ). Wersja produkcyjna Zafiry będzie gwiazdą stoiska Opla podczas wrześniowego salonu we Frankfurcie.
Nowa Zafira w zamyśle Niemców ma być bardziej "premium". Wyższa jakość wykończenia idzie tu w parze ze świeżą stylizacją, żywo nawiązującą do prototypu. Krok w krok za nadwoziem podąża projekt kokpitu, wykorzystujący pomysły z Astry i Merivy. Podobnie jak w Citroenie C4, na liście opcji dostępna będzie panoramiczna przednia szyba, znacznie rozświetlająca kabinę.
Właśnie, a co z funkcjonalnością? Drugi rząd siedzeń umeblowany zostanie trzema osobnymi fotelami z regulowanymi oparciami i możliwością przesuwania. Środkowe miejsce w razie potrzeby można przekształcić w podłokietnik, a zewnętrzne miejsca przysunąć bliżej siebie. Tak jak do tej pory, w trzecim rzędzie znajdą się dwa chowane w podłodze siedzenia (system Flex7).
Opel Zafira trzeciej generacji korzysta z nowej płyty podłogowej o rozstawie osi równym 276 cm (+5,7 cm względem poprzedniczki). Przy pięciu osobach na pokładzie bagażnik mieści 710 litrów (+65 l), a po złożeniu foteli drugiego i trzeciego rzędu jego pojemność rośnie do 1860 l (+40 l).
Pod maskę Zafiry trafi turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra i mocy 120 lub 140 KM oraz 2-litrowy turbodiesel w trzech wersjach mocy (110, 130 i 165 KM). Każda z wersji zostanie seryjnie uzbrojona w system start-stop i sprzężona z 6-biegową skrzynią ręczną (automaty na życzenie). Niedługo po debiucie w sprzedaży pojawią się także odmiany napędzane LPG i CNG oraz mocniejszymi jednostkami benzynowymi.
Opel chce naszpikować Zafirę technologicznymi nowinkami. Wśród opcji znajdą się m.in.: aktywny tempomat, układ monitorujący martwe pole auta, asystent parkowania oraz system inteligentnego oświetlenia.
A na koniec niespodzianka. Nowa Zafira nie oznacza końca produkcji poprzedniej generacji. Opel zamierza nadal wytwarzać ją jako alternatywę dla klientów poszukujących tańszego minivana.
Marcin Sobolewski
Używany Opel Zafira A - warto?