Znak firmowy Daewoo umieszczany jeszcze na samochodach sprzedawanych w Korei do końca marca zastąpi logo amerykańskiej marki Chevrolet - ogłosił w czwartek General Motors. Amerykański koncern stwierdził, że w ten sposób chce umocnić swoją pozycję na koreańskim rynku motoryzacyjnym.
W 2002 r. GM przejął w Korei zakłady upadłego koncernu Daewoo Motors i na ich bazie stworzył spółkę GM Daewoo Auto & Technology nazywaną w skrócie GM Daewoo lub GM DAT. W czwartek Amerykanie ogłosili, że zmieniają nazwę tej spółki na GM Korea.
Auta konstruowane i produkowane w Korei już od ośmiu lat GM sprzedawał na świecie pod marką Chevrolet, a charakterystyczny znak firmy Daewoo - stylizowany liść miłorzębu - pozostawiono tylko na samochodach sprzedawanych w Korei. W Polsce licencję na używanie logo Daewoo miała Fabryka Samochodów Osobowych w Warszawie. Ale żerańska firma zrezygnowała z tych praw po przejęciu koreańskich zakładów przez Amerykanów i umieszczała własny znak firmowy FSO na autach produkowanych do 2008 r. na licencji Daewoo.
W drugiej połowie lat 90. XX wieku koncern Daewoo Motors przebojem wszedł do światowej branży motoryzacyjnej. Na Zachodzie Koreańczycy sprzedawali tanie i dobrej jakości popularne modele aut, a jednocześnie budowali fabryki aut w państwach o rozwijających się rynkach motoryzacyjnych.
Największe sukcesy Daewoo odnosiło w Polsce, gdzie sprzedawano najwięcej poza Koreą aut tej marki. W Polsce Daewoo było też właścicielem FSO oraz fabryki samochodów dostawczych w Lublinie. Kres tej ekspansji położył kryzys finansowy w Korei i reformy gospodarcze uzgodnione przez Seul z Międzynarodowym Funduszem Walutowym. W 1999 r. rząd Korei przejął kontrolę nad koncernem Daewoo i trzy lata później sprzedał jego motoryzacyjną część koncernowi GM. Transakcja ta nie objęła FSO.
Obecnie biura konstrukcyjne dawnego Daewoo specjalizują się w przygotowywaniu nowych popularnych aut dla GM. W Korei zaprojektowano takie modele aut Chevroleta jak Spark , Aveo i Cruze . Także w Korei są prowadzone prace nad przyszłą wersją popularnego w Europie auta Opel Corsa .
Daewoo to kolejna marka, jaką GM uśmierca w czasie kryzysu. Pod koniec 2008 r. amerykański koncern zrezygnował już z produkcji aut marki Pontiac oraz Saturn , a w 2009 r. wstrzymano produkcję wielkich terenowych aut Hummer . Także w 2009 r. GM rozstał się ze szwedzką marką Saab , sprzedając spółkę, która produkuje auta tej marki.
ZOBACZ TAKŻE:
Na świecie padają rekordy sprzedaży