Najtańsze sedany na rynku

Mają duże bagażniki, niezbyt urodziwe proporcje i są popularne nie tylko w Turcji. Zobacz ranking najtańszych sedanów na rynku

Małe sedany nigdy nie grzeszyły urodą. Skąd więc ich popularność, szczególnie w Europie Środkowej i Wschodniej oraz w Azji? Nadwozie typu sedan to synonim elegancji, a pod tylną klapą nierzadko kryje się ponad 500-litrowy bagażnik. Można nim zawstydzić nawet dużo większy i droższy samochód. Na przykładzie Linei i Thalii widać też, że design małych sedanów dokonał niemałego postępu w stosunku do ich poprzedników. Jednak to nie Siena, ani Thalia były pierwszymi autami w tym segmencie. Jeszcze w latach 70. Renault zapropnowało "siódemkę", czyli trójbryłową odmianę "piątki".

Na polskim rynku brakuje jednak niektórych przedstawicieli segmentu małych sedanów. W Azji znane są trójbryłowe wersje Forda Fiesty , Peugeota 206 i Mazdy 2, a w Stanach Zjednoczonych - Toyoty Yaris (czyli Echo). A co ze Skodą Fabią i Seatem Cordobą? Czesi wycofali się z produkcji czterodrzwiowej Fabii , a Seat na razie zaprezentował tylko koncepcyjne kombi na bazie Ibizy. Na nową Cordobę wciąż czekamy. Swojego sedana szykuje również Tata . Pozostaje wybór spośród modeli dostępnych na polskim rynku:

Chevrolet Aveo

Obecny na rynku od 2002 roku model poddano liftingowi 4 lata później, a od 2007 roku Aveo wytwarzane jest na warszawskim Żeraniu. W najtańszym wydaniu z 1,2-litrowym motorem o mocy 84 koni kosztuje 37 490 zł i legitymuje się przyspieszeniem do 100 km/h w 12,8 s oraz 170 km/h prędkości maksymalnej. Karoseria o długości 4,31 m kryje 400-litrowy bagażnik. Chevroleta możemy kupić z mocniejszym silnikiem 1.4 o mocy 101 koni. Cena: od 37 490 zł

Fiat Linea

Produkowana w Turcji Linea ma aż 4,56 m długości i bagażnik o pojemności 500 litrów. W najtańszej wersji Fresh z 1,4-litrowym silnikiem o mocy 77 koni kosztuje 41 490 zł i rozpędza się do 100 km/h w 14,6 s, koncząc przyspieszanie na 165 km/h. Pod maską Fiata może zagościć też turbodoładowany, 120-konny silnik 1.4 T-Jet lub jeden z dwóch diesli Multijet (90 i 105 KM). Cena: od 41 490 zł

Dacia Logan

Logan to prosta konstrukcja i niska cena - od 29 500 zł. Pod tylną klapą mieści 510 l bagażu. Wersję Access napędza 75-konny silnik 1.4, ale w ofercie pozostaje też mocniejsza, 87-konna benzyna i diesel 1.5 dCi o mocy 68 koni. W ubiegłym roku Dacię poddano liftingowi. W podstawowej wersji przyspiesza do 100 km/h w 13 s i osiąga maksymalnie 162 km/h. Cena: od 29 500 zł

Honda City

Najnowsza odsłona małej Hondy zadebiutowała na początku bieżącego roku i - podobnie jak konkurenci - ma bagażnik o pojemności ponad 500 litrów (506 l). Na polskim rynku występuje z jednym silnikiem 1.4 o mocy 100 koni i w dwóch wersjach wyposażenia. W każdej z nich na liście wyposażenia standardowego znajdziemy klimatyzację. Osiągi? Przyspieszenie do 100 km/h w 11,6 s i prędkość maksymalna 182 km/h. Cena: od 54 900 zł

Hyundai Accent

Mimo że Hyundai lansuje nowy model i20, w ofercie nadal pozostaje Accent - w obecnym wydaniu na rynku od 2006 roku. Mały Koreańczyk mieści 390 l bagażu. Z 97-konnym silnikiem 1.4 pod maską kosztuje 44 900 zł. Dostępna jest również wersja benzynowa o mocy 112 koni i 110-konny diesel. Najsłabsza jednostka rozpędza  Hyundaia do "setki" w 12,3 s i pozwala osiągnąć maksymalnie 177 km/h. Cena: od 44 900 zł

Kia Rio

Trójbryłowa wersja Rio, podobnie jak Hyundai, dostępna jest z silnikiem 1.4 o mocy 97 koni lub 110-konnym dieslem. Identyczna jak Accencie jest również pojemność bagażnika oraz osiągi. Kia kosztuje za to znacznie mniej - jej ceny startują od 39 400 zł. Cena: od 39 400 zł

Nissan Tiida

Tiida zadebiutowała w 2004 roku, ale do Polski trafiła 3 lata później. Ma 500-litrowy bagażnik i nadwozie o długości 448 cm. Podstawowy silnik 1,6 litra o mocy 110 koni pozwala jej osiągnąć "setkę" w 11,1 s i rozpędza maksymalnie do 178 km/h. Najtańsza Tiida w wersji sedan to wydatek 54 500 zł. W ofercie także 105-konny diesel i 126-konna benzyna. Cena: od 54 500 zł

Renault Thalia

Renault Thalia II
Renault Thalia II fot. Renault

Thalia to sprawdzona oferta na rynku małych sedanów. Nowy model nie wygląda już jak Clio "z plecakiem". Najtańsza wersja z 1,2-litrowym motorem o mocy 75 koni kosztuje 36 750 zł, ale paleta silników objemuje także benzyny o mocach 98 i 105 koni oraz diesle o mocach 65 i 85 koni. Podstawowa jednostka pozwala przyspieszyć do "setki" w 13 s i osiągnąć 167 km/h. Thalia ma 4,26 m długości i 510-litrowy bagażnik. Cena: od 36 750 zł

Ceny z 22 października 2009 r., nie obejmują promocji.

Marcin Sobolewski

Toyota Hilux 3.0 D-4D - test - WIDEO

344,2 km/h w rodzinnym kombi - ZOBACZ WIĘCEJ

Więcej o: