Pierwsze Smarty ED (electric drive) powstały przy współpracy z brytyjską firmą Zytek. Na początku zeszłego roku rozpoczęły służbę m.in. w tamtejszej policji. Daimler nie pozostaje bierny i sukcesywnie poszerza badania nad własnymi napędami elektrycznymi . W tym celu nabył 10% udziałów (szczegóły tutaj ) w amerykańskiej firmie Tesla Motors.
Własny Smart Fortwo ED będzie gromadził energię elektryczną w akumulatorach (14 kWh) pochodzących właśnie z Tesli. Będą zasilać silnik o mocy 41 KM i momencie 120 Nm. Prędkość maksymalna ograniczona została do 100 km/h, a sprint do 60 km/h zajmuje 6,5 sek. Pełne ładowanie wystarczy na przejechanie dystansu 120 km. Zaś po trzygodzinnym ładowaniu przejedziemy około 30 km.
Produkcja ma ruszyć jeszcze w tym roku, ale Smarta ED nie będzie można kupić przed 2012 rokiem. Do tego czasu auta będą dostępne w Berlinie i innych miastach Europy na zasadach leasingu.
Marcin Lewandowski
Smartem za grosze - ZOBACZ WIĘCEJ