Najszybszym dotąd samochodem seryjnym, choć seria raczej niewielka (25 sztuk), jest SSC Ultimate Aero TT, który w zeszłym roku osiągnął 411,76 km/h. Zdetronizował on tym samym Bugatti Veyrona (407,45 km/h), który od 2005 roku cieszył się zaszczytnym pierwszym miejscem.
Koenigsegg CCR przez chwilę, z wynikiem 387,8 km/h , był najszybszym samochodem świata, dopóki Bugatti nie przekroczyło 400 km/h . Teraz Szwedzi zaprezentowali model, który może sprawić, że tytuł wróci do Szwecji. CCXR Edition, bo o nim mowa to samochód niezwykły.
Zazwyczaj supersamochody powalają wyglądem, ale dla ludzi nieinteresujących się motoryzacją wyglądają podobnie. Wydaje się, że z nowymi Koenigseggami jest podobnie, ale tylko z daleka. Po przyjrzeniu się z bliska zobaczymy, że poszycie nadwozia całkowicie wykonano z włókna węglowego! Samochód nie jest więc lakierowany, a faktura włókna robi z bliska duże wrażenie. Nawet na motoryzacyjnych ignorantach.
Silnik, to jak w każdym supersamochodzie rzecz najważniejsza. W obu modelach zastosowano jednostkę o pojemności 4,8 litra. W modelu CCX Edition osiąga 888 KM. Silnik modelu CCXR różni się tym, że może, oprócz benzyny, być zasilany również bioetanolem E85 (mieszanka 85% etanolu i 15 % benzyny) i czystym etanolem (E100). Jeżeli bak napełnimy mieszanką E85 maksymalna moc wynosić będzie 1 018 KM. CCXR Edition zużywa średnio 22 litry bioetanolu E85 na każde 100 km c cyklu kombinowanym. Nie bez znaczenia jest więc mniejsza emisja szkodliwych substancji do atmosfery mniejsza w przypadku E85 od 20 do 45 % w stosunku do benzyny.
Jaką prędkość maksymalną uda się osiągnąć jeszcze nie wiadomo, producent deklaruje "powyżej 410 km/h". Za to znane są wartości przyspieszenia 0-100 i 0-200 km/h. Wynoszą odpowiednio 2,9 i 8,75 s!
Ma powstać 14 Koenigseggów CCX Edition i zaledwie 6 w ekologicznej wersji CCXR Edition. Środowiska naturalnego te auta nie uratują, ale pokazują pewien kierunek, w którym producenci aut sportowych mogą pójść.
Ceny modeli Edition wynoszą odpowiednio 1 330 000 i 1 500 000 euro.
Źródła: Koenigsegg, Wikipedia, Delphi