Koenigsegg CCX i CCXR Edition

Na salonie genewskim szwedzki producent supersamochodów zaprezentował pretendenta do tytułu najszybszego samochodu, jaki może być dopuszczony do ruchu ulicznego. Na dodatek, jak przystało na Szweda, auto jest ekologiczne.

Najszybszym dotąd samochodem seryjnym, choć seria raczej niewielka (25 sztuk), jest SSC Ultimate Aero TT, który w zeszłym roku osiągnął 411,76 km/h. Zdetronizował on tym samym Bugatti Veyrona (407,45 km/h), który od 2005 roku cieszył się zaszczytnym pierwszym miejscem.

Koenigsegg CCR przez chwilę, z wynikiem 387,8 km/h , był najszybszym samochodem świata, dopóki Bugatti nie przekroczyło 400 km/h . Teraz Szwedzi zaprezentowali model, który może sprawić, że tytuł wróci do Szwecji. CCXR Edition, bo o nim mowa to samochód niezwykły.

Zazwyczaj supersamochody powalają wyglądem, ale dla ludzi nieinteresujących się motoryzacją wyglądają podobnie. Wydaje się, że z nowymi Koenigseggami jest podobnie, ale tylko z daleka. Po przyjrzeniu się z bliska zobaczymy, że poszycie nadwozia całkowicie wykonano z włókna węglowego! Samochód nie jest więc lakierowany, a faktura włókna robi z bliska duże wrażenie. Nawet na motoryzacyjnych ignorantach.

Silnik, to jak w każdym supersamochodzie rzecz najważniejsza. W obu modelach zastosowano jednostkę o pojemności 4,8 litra. W modelu CCX Edition osiąga 888 KM. Silnik modelu CCXR różni się tym, że może, oprócz benzyny, być zasilany również bioetanolem E85 (mieszanka 85% etanolu i 15 % benzyny) i czystym etanolem (E100). Jeżeli bak napełnimy mieszanką E85 maksymalna moc wynosić będzie 1 018 KM. CCXR Edition zużywa średnio 22 litry bioetanolu E85 na każde 100 km c cyklu kombinowanym. Nie bez znaczenia jest więc mniejsza emisja szkodliwych substancji do atmosfery mniejsza w przypadku E85 od 20 do 45 % w stosunku do benzyny.

Jaką prędkość maksymalną uda się osiągnąć jeszcze nie wiadomo, producent deklaruje "powyżej 410 km/h". Za to znane są wartości przyspieszenia 0-100 i 0-200 km/h. Wynoszą odpowiednio 2,9 i 8,75 s!

Ma powstać 14 Koenigseggów CCX Edition i zaledwie 6 w ekologicznej wersji CCXR Edition. Środowiska naturalnego te auta nie uratują, ale pokazują pewien kierunek, w którym producenci aut sportowych mogą pójść.

Ceny modeli Edition wynoszą odpowiednio 1 330 000 i 1 500 000 euro.

Źródła: Koenigsegg, Wikipedia, Delphi

Więcej o: