Tramwaj jest jednym z chętniej wybieranych środków transportu miejskiego w Warszawie. Tylko w 2023 r. składy przewiozły 250 mln pasażerów, pokonując tym samym 50 mln kilometrów. W stolicy poprowadzone są w sumie 23 linie tramwajowe. Ich długość to 324 km.
Popularność powoduje, że władze stolicy wraz z Zarządem Transportu Miejskiego nie spoczywają na laurach. Chcą dalej inwestować w tramwaje. W ostatnim czasie zrealizowane zostały lub zaczęto realizować trzy duże inwestycje. Mowa konkretnie o:
Podziemna trasa tramwajowa na Dworzec Zachodni stanowi wielką inwestycję. Budowa potrwa około 26 miesięcy i powinna się zakończyć w 2026 r. Nowa trasa tramwajowa o długości 1,6 km (w tym 500 metrów w tunelu pod parkiem Pięciu Sióstr) pozwoli szybciej dotrzeć na dworzec i sprawi, że dworzec stanie się swojego rodzaju hubem tramwajowo-autobusowo-kolejowym. A to nie koniec. Aż 900 metrów torów na tej trasie będzie "zielonych". Pokryte one zostaną rozchodnikiem. Poza tym według wstępnych szacunków z nowego połączenia korzystać będzie ponad 1,2 mln osób rocznie.
Budowa podziemnej trasy tramwajowej będzie kosztować prawie 363 mln zł brutto. Realizacja będzie dofinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.
Plany rozwoju warszawskich tramwajów już są duże. To jednak nadal dopiero początek. Bo ZTM myśli już o kolejnych inwestycjach. Na liście można znaleźć m.in.: