Tramwaj do Wilanowa i podziemny tramwaj to dopiero początek. Warszawa ma kolejne plany

Tramwaje już niedługo pojadą na ziemi do Wilanowa i pod ziemią na Dworzec Zachodni. I choć plany już brzmią imponująco, władze ZTM w Warszawie mają dużo szersze horyzonty. Kolejne inwestycje powoli zaczynają się materializować.

Tramwaj jest jednym z chętniej wybieranych środków transportu miejskiego w Warszawie. Tylko w 2023 r. składy przewiozły 250 mln pasażerów, pokonując tym samym 50 mln kilometrów. W stolicy poprowadzone są w sumie 23 linie tramwajowe. Ich długość to 324 km.

Zobacz wideo Pościg za kierowcą, z aktualnym zakazem prowadzenia pojazdów

Aktualnie ZTM w Warszawie realizowało lub realizuje trzy duże projekty

Popularność powoduje, że władze stolicy wraz z Zarządem Transportu Miejskiego nie spoczywają na laurach. Chcą dalej inwestować w tramwaje. W ostatnim czasie zrealizowane zostały lub zaczęto realizować trzy duże inwestycje. Mowa konkretnie o:

  • zakupie 123 tramwajów marki Hyundai. Wszystkie pojazdy zostały już dostarczone do warszawskiego ZTM. W efekcie flota niskopodłogowych tramwajów w stolicy liczy 434 pojazdy.
  • cały czas trwa budowa "Tramwaju do Wilanowa". Podobno pojazdy szynowe pojadą Spacerową i Gagarina w dół do Czerniakowskiej w maju 2024 roku, a do Wilanowa dotrą dopiero na początku września 2024.
  • rusza budowa podziemnej trasy tramwajowej, którą pasażerowie pojadą przez Ochotę na Dworzec Zachodni.

Tramwaj w Warszawie pojedzie pod ziemią wprost na Dworzec Zachodni

Podziemna trasa tramwajowa na Dworzec Zachodni stanowi wielką inwestycję. Budowa potrwa około 26 miesięcy i powinna się zakończyć w 2026 r. Nowa trasa tramwajowa o długości 1,6 km (w tym 500 metrów w tunelu pod parkiem Pięciu Sióstr) pozwoli szybciej dotrzeć na dworzec i sprawi, że dworzec stanie się swojego rodzaju hubem tramwajowo-autobusowo-kolejowym. A to nie koniec. Aż 900 metrów torów na tej trasie będzie "zielonych". Pokryte one zostaną rozchodnikiem. Poza tym według wstępnych szacunków z nowego połączenia korzystać będzie ponad 1,2 mln osób rocznie.

Budowa podziemnej trasy tramwajowej będzie kosztować prawie 363 mln zł brutto. Realizacja będzie dofinansowana z unijnego Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.

ZTM nie odpuszcza. Kolejne trasy i zajezdnie w planach

Plany rozwoju warszawskich tramwajów już są duże. To jednak nadal dopiero początek. Bo ZTM myśli już o kolejnych inwestycjach. Na liście można znaleźć m.in.:

  • budowę kolejnej trasy – wzdłuż ul. Rakowieckiej.
  • ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie trasy na Zieloną Białołękę. Przygotowanie kolejnych tras – na Gocław, wzdłuż Pola Mokotowskiego i wzdłuż Modlińskiej.
  • budowę najnowocześniejszej zajezdni tramwajowej w Polsce na Annopolu.
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.