Zakopane buduje ronda, które mają rozładować korki

Ogłoszono przetarg na budowę dwóch nowych rond w Zakopanem. Obie konstrukcje będą zlokalizowane na skrzyżowaniach DK47 z ulicami Wojdyły i Ustup. Obie mają poprawić płynność w zatłoczonej stolicy polskich Tatr.

Z pomiarów przeprowadzonych w latach 2020-2021 wynika, że codziennie na drogę krajową nr 47 wjeżdża do Zakopanego średnio prawie 21 tysięcy pojazdów. Te liczby znacznie rosną w sezonie turystycznym. Wysoki ruch w tym obszarze powoduje trudności z włączeniem się na drogę krajową z ulic gminnych - Wojdyły i Ustup. Budowa dwóch nowych rond ma nieco polepszyć tę sytuację.

Pierwsza z nowych konstrukcji, będąca w kierunku Nowego Targu, zostanie zbudowana na skrzyżowaniu ulic Wojdyły i Kasprowicza (DK47). To rondo typu turbinowego, które umożliwi płynny ruch w trzech kierunkach - do centrum Zakopanego, Poronina oraz Olczy. W ruchu będzie dostępne także dwóch oddzielnych zjazdów, które pozwolą mieszkańcom przyległych posesji na dołączenie się do ruchu.

Zobacz wideo

Drugie rondo

Drugie rondo powstanie 50 metrów dalej, na skrzyżowaniu ulic Kasprowicza i Ustup. To ma poprawić połączenie drogi krajowej z Ustupem i Harendą. W ramach tej inwestycji zostaną wybudowane trzy przejścia dla pieszych - dwa na ulicy Kasprowicza, po jednym przed każdym z rond. Trzecie zostanie umieszczone w miejscu, w którym obecnie znajduje się na ulicy Ustup. Przy północnej stronie DK47 zostanie wybudowany chodnik. Planowane są także modernizacje infrastruktury i zatok autobusowych, a także nowe oświetlenie i system odwodnienia.

Wykonawca będzie miał na realizację inwestycji maksymalnie 12 miesięcy, nie licząc przerw zimowych.

Projekt budowy nowych rond został przygotowany przez Miasto Zakopane. Gmina wystąpiła z wnioskiem o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej, które zostało wydane przez Wojewodę Małopolskiego 25 lipca 2023 roku.

Trzecie rondo już powstaje

Prace nad budową innego ronda na DK47 w Zakopanem, na skrzyżowaniu z ulicą Spyrkówka, rozpoczęły się jesienią ubiegłego roku. Obecnie połowa konstrukcji tego ronda jest już gotowa, a w drugiej połowie sierpnia rozpoczną się prace związane z układaniem asfaltu. Planowany termin zakończenia tej inwestycji to kwiecień 2024 roku.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.