Mówią nawet o rekordach. Duże podwyżki podatków dla kierowców

Polska w roku 2022 stała się krajem rekordów. I wszystko wskazuje na to, że ten trend nie zatrzyma się także w kolejnych dwunastu miesiącach. Obecnie rekordowa jest inflacja i ceny paliw. Od stycznia rekordowe zaczną być też podatki dla kierowców.

Więcej na temat rosnących kosztów eksploatacji samochodu piszemy również w serwisie Gazeta.pl.

Ceny paliw oscylują w granicy 7 zł. Benzyna jest nieco tańsza, a olej napędowy nieco droższy. Do tego wyższe ceny pojazdów na rynku pierwotnym i wtórnym oraz... coraz wyższe podatki. Tak, podatki czekające na kierowców w roku 2023 również wzrosną. A skok będzie odczuwalny przede wszystkim w dwóch kluczowych kwestiach. Po pierwsze zapłacimy wyższy podatek za garaż. Tu skok będzie największy od – UWAGA! – 25 lat. Tak, od ćwierci dekady! Po drugie wyższe opłaty czekają również właścicieli środków transportu.

Zobacz wideo Wyprzedzanie pasem awaryjnym na drodze ekspresowej

Stawki są aktualizowane o inflację. W tym roku to 12 proc.

Minister Finansów zbliżając się do końca roku podatkowego, ustala maksymalne stawki podatków od nieruchomości, ale też środków transportu, które będą obowiązywać w roku kolejnym. Podwyższenie kwoty odbywa się w oparciu o wskaźnik inflacji. Jako że stawki dla roku 2023 zostały określone w lipcu roku 2022, wzrost będzie miał wartość niespełna 12 proc. To oczywiście stawki maksymalne. Kwoty ostatecznie płacone przez kierowców są ustalane przez samorządy. Te mogą przyjąć stawkę najwyższą lub ją nieco zredukować. W tym punkcie warto jednak przygotować się na scenariusz maksymalnie pesymistyczny.

Podatek za garaż? Albo 1 zł albo prawie 10 zł. To zależy od aktu notarialnego

Na pierwszy ogień weźmy podatek od garażu. W sytuacji, w której garaż np. w hali podziemnej jest zapisany w akcie notarialnym jako miejsce przynależne do mieszkania, za każdy jego metr kwadratowy w roku 2023 trzeba będzie zapłacić podatek wynoszący okrągłą złotówkę. Dla porównania w roku 2022 stawka wynosi 89 groszy. W dużo gorszym położeniu znajdują się te osoby, które posiadają garaż zapisany w oddzielnym akcie notarialnym. Gdy garaż jest traktowany jako osobny lokal, podatek za każdy metr kwadratowy w roku 2023 może sięgnąć 9,71 zł. Obecnie stawka to 8,68 zł.

Obecnie przeciętnie miejsce postojowe w garażu ma powierzchnię 12,5 m2. To oznacza, że w roku 2023 podatek za miejsce przynależne sięgnie 12,5 zł rocznie. Obecnie to nieco ponad 11 zł. Podatek za garaż na oddzielnym akcie wyniesie w roku 2023 już jednak ponad 121 zł. Obecnie to 108,5 zł.

Garaż podziemny. Miejsce postojowe jest za małe? Ktoś zarysował nam auto? Blokuje miejsce? Radzimy, co zrobićGaraż podziemny. Miejsce postojowe jest za małe? Ktoś zarysował nam auto? Blokuje miejsce? Radzimy, co zrobić

Ile wyniesie podatek od środków transportu w roku 2023?

Wzrosną również podatki od pojazdów wykorzystywanych w celach zarobkowych. Nowe, maksymalne stawki rocznego podatku od środków transportu, które będą obowiązywać w roku 2023, podajemy poniżej. Dzielimy je według poszczególnych typów pojazdów.

  • 1020,16 zł (wzrost o 107,68 zł) - od samochodów ciężarowych o dmc od 3,5 do 5,5 tony;
  • 1701,84 zł (wzrost o 179,63 zł) - od samochodów ciężarowych o dmc od 5,5 tony do 9 ton;
  • 2042,19 zł (wzrost o 215,55 zł) - od samochodów ciężarowych o dmc od 9 ton do 12 ton;
  • 3897,01 zł (wzrost o 411,32 zł) - od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton;
  • 2382,52 zł (wzrost o 251,47 zł) - od ciągników siodłowych lub balastowych przystosowanych do używania łącznie z naczepą, lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony do poniżej 12 ton;
  • 3012,13 zł (wzrost o 317,92 zł) - od ciągników siodłowych lub balastowych przystosowanych do używania łącznie z naczepą, lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 12 ton - do 36 ton włącznie;
  • 3897,01 zł (wzrost o 411,32 zł) - od ciągników siodłowych lub balastowych przystosowanych do używania łącznie z naczepą, lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów powyżej 36 ton;
  • 2042,19 zł (wzrost o 215,55 zł) - od przyczep lub naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego;
  • 2382,52 zł (wzrost o 251,47 zł) - od przyczep lub naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton do 36 ton włącznie, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego;
  • 3012,13 zł (wzrost o 317,92 zł) - od przyczep lub naczep, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą wyższą niż 36 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego;
  • 2411,44 zł (wzrost o 254,52 zł) - od autobusu, o liczbie miejsc do siedzenia (poza miejscem kierowcy) mniejszej niż 22 miejsca;
  • 3048,71 zł (wzrost o 321,78 zł) - od autobusu, o liczbie miejsc do siedzenia (poza miejscem kierowcy) równej lub wyższej niż 22 miejsca.

Wyższe podatki dla kierowców? Mocno trzymajcie się krzesła...

Na koniec podkreślamy jeszcze raz. Powyższe stawki są stawkami maksymalnymi ustalonymi przez Ministerstwo Finansów. Teraz zakres kwot będą ustalać poszczególne samorządy i pozostaje nadzieja, że chociaż one mają nieco więcej litości nad kierowcami. Bo o ile wzrost podatku od garażu zdecydowanie da się dość łatwo "przełknąć", o tyle z środkami transportu już tak łatwo nie będzie. Szczególnie jeżeli kierowca ma np. samochód ciężarowy o DMC ponad 12 ton i będzie musiał zapłacić przeszło 411 zł więcej rocznego podatku...

Więcej o: