Najdłuższy podwodny tunel w Polsce. Kiedy kierowcy przejadą pod Świną?

Tunel pod Świną ułatwi życie lokalnym mieszkańcom, a w sezonie docenią go turyści. Prace nad jednym z najdłuższych drogowych tuneli w Polsce (i najdłuższym znajdującym się pod wodą) wkraczają właśnie w ostatni etap.

Świnoujście to miasto nazywane „krainą 44 wysp". Wszystko z powodu nietypowego położenia, które jest poprzecinane szlakami wodnymi. W tej chwili, żeby dostać się z jednej części miasta na drugą trzeba skorzystać z przeprawy promowej. To spora niedogodność dla lokalnych mieszkańców oraz turystów.

Więcej informacji na temat inwestycji drogowych znajdziesz na stronie Gazeta.pl

W sezonie letnim trzeba zawsze mieć na uwadze długi czas oczekiwania w kolejce do promu, żeby dostać się na drugą część miasta. Władze Świnoujścia mają świadomość, że działa to negatywnie na jego wizerunek. Dlatego budowa tunelu ułatwi życie w wielu kwestiach i wspomoże rozwój nadmorskiego miasta.

Tunel pod Świną - data zakończenia budowy

Na początku tego roku poinformowano, że inwestycja w Świnoujściu opóźni się o co najmniej 30 dni. Nie wykluczano także kolejnej zmiany terminów. Wykonawca uzasadniał to problemami z pandemią Covid-19, które opóźniły produkcję maszyny drążącej tunel oraz jej transport na miejsce budowy.

Zobacz wideo

Aktualnie mówi się, że tunel będzie otwarty dopiero w pierwszym lub drugim kwartale przyszłego roku. Realizacja inwestycji w terminie prezentowanym na stronie internetowej budowy – 17 września 2022 r. – jest już niewykonalna.

Maszyna drążąca tunel (TBM – Tunnel Boring Machine), która w internetowym głosowaniu została okrzyknięta imieniem „Wyspiarka", zakończyła już pracę. Potężne urządzenie o długości 105 metrów i 13,4 metrów średnicy waży ponad 3 tys. ton. Przewierca się ono pod dnem Świny na Wyspę Wolin, układając betonowe pierścienie obudowy ważące od 75 do 100 ton.

Aktualny stan prac na budowie tunelu

W tej chwili na Wyspie Wolin trwają roboty porządkowe i utrzymaniowe. Z kolei na wyspie Uznam znajduje się komora startowa, gdzie są wykonywane ściany dociskowe szczytowe, klatka schodowa, a także szachty i wsporniki pod strop pośredni.

Drogowcy mrożą grunt przy budowie wyjść ewakuacyjnych, a budynek obsługi tunelu jest wykańczanych. Lada moment ruszy tam budowa jezdni – właśnie trwa montaż elementów konstrukcyjnych pod kolejny etap inwestycji.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.