Drogowcy przebili tunel na trasie S3. Będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem drogowym w Polsce

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała właśnie o kolejnym kroku milowym w pracach na trasie S3 na Dolnym Śląsku. Drogowcy właśnie wydrążyli obie nawy długiego na ok. 2,3 km tunelu na odcinku pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą.
Zobacz wideo Motospacer ze Skodą Enyaq iV. Pojechaliśmy do Żyrardowa

Polska zdecydowanie nie słynie z długich tuneli. Obecnie rekordzistą jest otwarty w grudniu 2021 tunel pod Ursynowem w Warszawie (trasa S2), który ma 2355 metrów. Wcześniej najdłuższy był tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku (1377 metrów) otwarty w 2016 roku, a jeszcze wcześniej tunel Wisłostrady (ok. 900 metrów).

Jeden z najdłuższych tuneli w Polsce przebity

Niedługo do tego grona dołączy tunel TS-26 drogi ekspresowej S3, który budowany jest właśnie na odcinku pomiędzy Bolkowem a Kamienną Górą na Dolnym Śląsku (dłuższy z dwóch tuneli na tym fragmencie trasy). Budowla zajmie drugie miejsce w rankingu z wynikiem około 2300 metrów. Będzie też najdłuższym pozamiejskim tunelem drogowym w Polsce.

GDDKiA właśnie poinformowała, że drogowcom udało się przebić już cały tunel TS-26. Zakończono tym samym drążenie obu naw, gdzie prace prowadzono od grudnia 2020 roku (od strony południowej). W marcu 2021 roku rozpoczęto też jednoczesne drążenie od strony północnej.

Długość tunelu różni się w zależności od nawy. Wschodnia jest nieco dłuższa i ma 2301,88 metra, a zachodnia - 2272,2 metra. Wewnątrz wybudowano do również siedem (z ośmiu) przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu.

Teraz wykonawca zajmie się pracami nad ostatnim przejściem łączącym obie nawy, które można wybudować dopiero po przebiciu tunelu - tłumaczy GDDKiA. Kolejnym etapem będzie zabezpieczenie wyrobiska górniczego, a następnie roboty związane z "realizacją obudowy ostatecznej".

Powstanie również drugi, mniejszy tunel

TS-26 to niejedyny tunel, który powstaje na tym fragmencie drogi ekspresowej S3. Drugim jest zdecydowanie krótszy tunel TS-32 budowany koło niedaleko miejscowości Gostków, który będzie miał 320 metrów długości.

Jak tłumaczy GDDKiA, z wykopu tego tunelu wywieziono już 223 tys. metrów sześciennych materiału skalnego (ok. 744 basenów olimpijskich), a obecnie wykonawca pracuje nad montażem systemu deskowań do betonowania konstrukcji oraz zbrojeniem i betonowaniem fundamentów tunelu. Poza tym trwają prace nad budową dwóch wiaduktów (o długości 532 metry i 349 metrów) na powstającym właśnie odcinku trasy S3.

Urząd planuje oddanie całej trasy kierowcom na pierwszą połowę 2024 roku. Udostępnione zostaną wtedy już oba odcinki o łącznej długości 31 km: Bolków - Kamienna Góra (na którym powstają oba tunele) oraz Kamienna Góra - Lubawka na granicy Polski i Czech. Pierwszy z odcinków będzie miał 16,1 km (wartość umowy to 1,5 mld zł), a drugi 15,3 km (niespełna 900 mln zł).

Zaawansowanie prac na odcinku Kamienna Góra - Lubawka GDDKiA oceniła na 67 proc, a zakończenie robót ma nastąpić w drugiej połowie tego roku. W przyszłości odcinek ten zostanie połączony z czeską autostradą D11. 

Więcej na temat budowy dróg w Polsce znajdziesz na Gazeta.pl

Więcej o: