GTA i e-Toll mają dużo wspólnego. Ale graczowi nie grozi, jak kierowcy, 500 zł kary

Od kilku dni na A2 i A4 działa nowy system poboru opłat za przejazd. Miało być wygodniej dla kierowców, ale ci na razie głównie narzekają. Na trudną w obsłudze aplikację i wysokie kary.

Koniec szlabanów na dwóch odcinkach A2 i A4

Kilka dni temu, 1 grudnia, z dwóch polskich autostrad zniknęły szlabany. Chodzi o A2 Konin - Stryków oraz A4 Bielany Wrocławskie - Sośnica. GDDKiA zapowiadała, że na obu odcinkach będzie teraz znacznie szybciej i wygodniej, a kierowcy nie będą już musieli stać w kolejkach, żeby opłacić przejazd. Ruch będzie znacznie płynniejszy, ponieważ nikt nie będzie się musiał zatrzymywać na bramkach.Co ważne, nie będzie już możliwości dokonania opłaty w okienku na samej autostradzie. Na razie jednak większość kierowców zmiany krytykuje, a na nowy system sypią się gromy z powodu nowego systemu opłat. Rządowa aplikacja e-TOLL PL wyraźnie nie przypadła nikomu do gustu.

Na stronie głównej Gazety.pl codziennie piszemy o nowych drogach w Polsce. Znajdziesz tam najświeższe informacje z całego kraju.

Zobacz wideo Pijany kierowca staranował urządzenie na stacji paliw przy autostradzie A2 w woj. lubuskim.

Aplikacja do opłat na A2 i A4 jak odświeżona trylogia GTA

Review bomb to zjawisko w internecie, które ostatnio staje się coraz powszechniejsze. To zmasowany atak użytkowników na strony z ocenami np. filmów lub gier. Internauci grupowo wystawiają najniższą możliwą ocenę i wpisują krytyczną opinię. W ten sposób zaniżają średnią ocenę, zwracając uwagę na problemy techniczne z grą, podejście producenta, a czasem niektórym dziełom obrywa się za kontrowersje z obsadą czy przeróżne wątki polityczne. W ostatnich dniach zdecydowanie najgłośniej było o krytyce odświeżonej wersji klasycznej trylogii GTA, najnowszej odsłonie Battlefielda i Far Cry 6. Wszystkie gry, choć od recenzentów dostają dużo wyższe oceny (choć akurat w przypadku GTA wcale nie wysokie), od graczy otrzymały praktycznie same zera.

Oceny GTA na MetacriticOceny GTA na Metacritic fot. zrzut ekranu ze strony metacritic.com

W sklepach, skąd darmowo można pobrać e-TOLL PL, możemy zaobserwować dokładnie taki sam atak użytkowników-kierowców na rządową appkę.

  • W Google Play ocena to 1,2 na 5 z 5519 głosów. e-TOLL PL otrzymał tylko dwójki i jedynki.
  • W App Store ocena jest dokładnie taka sama - 1,2 na pięć gwiazdek. To średnia z 1,3 tysiąca głosów.

Ale kierowcy popierają niskie oceny konkretnymi komentarzami. Oto trzy wyróżnione przez Sklep Google opinie:

Tak beznadziejnej aplikacji to na dnie internetu szukać. Cofamy się a nie ulepszamy. Aplikacja podczas rejestracji strasznie trudna, skomplikowana. Odsyłanie do następnych stron dodawanie nie istotnych informacji na temat auta. Skan dowodu rej. i ponowne uzupełnianie danych na temat auta. A na koniec po przejściu tego wszystkiego ERROR. Muł dno i wodorosty - pisze pan Dominik.
Koszmarna aplikacja, to ma być ten niby nowoczesny system? Ilość czynności potrzebna do założenia konta i dodania pojazdu jest porażająca. Dotąd korzystałem z aplikacji zewnętrznej formy Autopay i było to o wiele łatwiejsze i przyjemniejsze niż ten gniot e-toll - pan Grzegorz także nie zostawia suchej nitki na e-TOLL PL.
Nic gorszego mnie nigdy nie spotkało jak ta aplikacja, ale czego tu się spodziewać po rządowej aplikacji ( patrz ZUS). Weźcie się za robotę by uprościć tą aplikację jak od grudnia ma korzystać z tego każdy obywatel. Poniosła was fantazja przy tworzeniu tej aplikacji, za dużo zbędnych informacji - dodaje pan Patryk.

Punkt poboru opłat na autostradzie (zdjęcie ilustracyjne)Od grudnia e-TOLL obowiązkowy na A2 i A4. Jest alternatywa dla rządowej aplikacji

Kierowcę czeka spora kara za brak opłaty. Stąd aż taka krytyka e-Toll

Podobnie jak w przypadku nie opłacenia parkowania czy jazdy komunikacją miejską bez biletu, za brak opłacenia przejazdu autostradą kierowcom grożą mandaty, a dokładnie wezwania do wniesienia opłaty dodatkowej. Termin płatności wynosi 14 dni, a kara - 500 zł.

Ministerstwo Finansów kupiło 102 samochody marki Ford. Trafiły na służbę do Krajowej Administracji Skarbowej, ponieważ to właśnie ona będzie sprawdzać kierowców. W kogutach umieszczonych na dachu fordów znajdą się czujniki laserowe LIDAR wyposażone w system rozpoznawania tablic rejestracyjnych ANPR/OCR (Automatic Number Plate Recognition/Optical Character Recognition). Skanery będą kontrolować więcej niż jeden pas ruchu, nawet w nocy i przy ograniczonej widoczności. Takie radary umożliwiają zeskanowanie tablic rejestracyjnych kilku pojazdów jednocześnie (zarówno tych będących w ruchu, mijanych i zaparkowanych), a ich skuteczność to aż 98 proc. Patrolowe samochody Krajowej Administracji Skarbowej jeżdżą po autostradach zarządzanych przez KAS. Chodzi o autostradę A2 na odcinku Konin - Stryków (99 kilometrów) i A4 Sośnica - Wrocław (162 kilometry).

Sposoby na opłatę za przejazd

Tradycjonaliście wciąż mogą kupić fizyczny bilet. Są one sprzedawane m.in. na stacjach benzynowych oraz w specjalnych automatach w miejscach obsługi pasażerów. Bilety jednorazowe będzie można kupić także w aplikacji e-TOLL.PL oraz portal e-Urząd Ministerstwa Finansów. Kierowca będzie musiał podać numer rejestracyjny, odcinek autostrady oraz czas, od którego bilet ma zacząć obowiązywać. Na skorzystanie z biletu kierowca ma mieć 48 godzin. Pełną listę stacji sprzedających papierowy bilety na autostradę znajdziecie w TYM miejscu.

Osoby częściej jeżdżące płatnymi odcinkami z pewnością zainteresują się systemem e-TOLL, który ma znacznie ułatwić całą procedurę, ale na razie budzi kontrowersje, o których pisaliśmy powyżej. Trzeba się w nim zarejestrować (można już to zrobić od jakiegoś czasu) i wybrać sposób płatności. Można skorzystać z funkcji automatycznego doładowania konta (pieniędzmi z podanej w systemie karty), czyli określić wysokość salda, przy którym będzie następować automatyczne doładowanie. Kierowca będzie musiał korzystać ze specjalnej aplikacji i włączać ją przed wjazdem na płatny odcinek, żeby mogła na podstawie GPS-u zarejestrować przejazd i naliczyć opłatę. Lokalizacja musi być włączona. Jeśli nie będzie, to kierowcy może zostać naliczona kara za nieopłacenie przejazdu.

Można też korzystać z zewnętrznych aplikacji. Ostatnio nowymi funkcjami chwaliły się Autopay oraz Yanosik.

Więcej o: