Co można wyczytać na tej naklejce? Jeśli w prawie jazdy nie masz kodu 96, jest to bardzo ważne

Na wyrobienie tzw. kodu 96 w prawie jazdy decyduje się niewielu kierowców. Czasem to zrozumiałe, choć niektórym z nich mógłby on znacząco ułatwić podróżowanie.

Posiadacze prawa jazdy kategorii B mogą oczywiście holować inne pojazdy przy użyciu liny holowniczej. Co równie oczywiste, mogą też korzystać z haka w swoim samochodzie, wykorzystując go np. do ciągnięcia przyczepy. Jednak w przypadku prawa jazdy kategorii B pojawia się w tej kwestii sporo ograniczeń, o których nie można zapominać. Jak zatem holować, żeby nie przeholować?

Zobacz wideo Nowy znak na polskich drogach. Co oznacza duża czarna dłoń?

Co mogę holować na prawo jazdy B?

Prawo jazdy B pozwala na holowanie pojazdem o DMC (dopuszczalna masa całkowita - red.) nieprzekraczającej 3.5 t (z wyjątkiem autobusu i motocykla) przyczepy lekkiej (do 750 kg). Możliwe jest także holowanie innej przyczepy pod warunkiem, że dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów nie przekracza 4250 kg. Jeśli w takim wypadku będzie to przyczepa inna niż lekka (ponad 750 kg) niezbędne są dodatkowe kwalifikacje, np. dodatkowy wpis w prawie jazdy, tzw. kod 96.

Jak zdobyć kod 96?

Trzeba zdać dodatkowy egzamin praktyczny w WORD i w wydziale komunikacji uzyskać wpis do prawa jazdy. Cała procedura nie wymaga dodatkowego szkolenia. W praktyce jednak mało kto z tego korzysta, ponieważ zysk na uprawnieniach jest niewielki, a zachodu sporo. Większość osób zainteresowanych zwiększeniem uprawnień zapisuje się na kurs prawa jazdy B+E, które daje większe możliwości.

Głównym rozszerzeniem uprawnień wynikającym z kodu 96 jest jedynie możliwość prowadzenia zestawu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 4,25 t, składającym się z pojazdu samochodowego zgodnego z prawem jazdy B i przyczepy innej niż lekka

- wyliczają specjaliści z firmy Steinhof.

Co mogę holować na prawo jazdy B+E?

Kategoria B+E uprawnia do kierowania pojazdem o DMC nieprzekraczającej 3,5 t (więc tak jak B), ale dodatkowo pozwala ciągnąć przyczepy o DMC do 3,5 t. Oznacza to, że mając kategorię B+E można kierować zespołem pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej nawet do 7 t (czyli dwukrotnie więcej niż na kategorię B). No prawie... Należy jeszcze uwzględnić tzw. przelicznik 1,33:1. Tę kwestię wyjaśniamy w dalszej części tekstu.

Volkswagen Passat Alltrack (przed liftingiem)
Volkswagen Passat Alltrack (przed liftingiem) fot. VW

Uzyskanie prawa jazdy B+E wymaga szkolenia praktycznego w ośrodku WORD oraz pozytywnego zdania egzaminu praktycznego. W praktyce prawo jazdy B+E przydaje się osobom, które np. ciągną samochodami osobowymi duże przyczepy campingowe.

Co mogę holować na prawo jazdy C+E?

Posiadanie uprawnień C+E (popularne ciężarowe z przyczepą) rozwiązuje w praktyce wszelkie problemy z holowaniem posiadacza samochodu osobowego. Należy jedynie pilnować zgodności DMC pojazdu oraz przyczepy (i wszelkich zależności pomiędzy tymi parametrami).

Gdzie znajdę informacje o technicznych możliwościach samochodu, czyli jak dużą przyczepę pojazd może uciągnąć?

Wszystkie potrzebne informacje znajdują się w dowodach rejestracyjnych. W dowodzie rejestracyjnym pojazdu kluczowa są następujące pozycje:

  • F.1 - maksymalna masa całkowita pojazdu (MMC) w kg,
  • Q.1 - maksymalna masa przyczepy z hamulcem,
  • Q.2 - maksymalna masa przyczepy bez hamulca.

Pozycje Q.1 (dla przyczepy z hamulcem) lub Q.2 (dla przyczepy bez hamulca) należy porównać z danymi z dowodu rejestracyjnego przyczepy (pozycja F.2). Jeśli masa przyczepy nie przekracza wartości z pozycji Q.1 lub Q.2 – samochód może taką przyczepę holować, jednak musi być spełniony jeszcze jeden warunek: rzeczywista masa całkowita przyczepy (F.2) ciągniętej przez samochód nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego (pozycja F.1).

Jeżeli w dowodzie rejestracyjnym wartość masy przyczepy podana w dowodzie rejestracyjnym przyczepy (F.2) jest większa niż wpis w dowodzie rejestracyjnym pojazdu w rubryce O.2, to przyczepa obligatoryjnie musi posiadać hamulec.

Warto też zwrócić uwagę na naklejkę, która najczęściej znajduje się na haku. Można z niej wyczytać, jaki jest jego maksymalny udźwig, z jakiego rodzaju hakiem mamy do czynienia, a nawet gdzie został wyprodukowany.

1,33:1 – co to takiego?

Istnieje przepis, który mówi, że stosunek dopuszczalnej masy całkowitej (DMC) samochodu do DMC przyczepy nie może przekroczyć wartości 1,33:1. Często zapominamy o nim, ponieważ w praktyce wystarczy przestrzegać zgodności odpowiednich wpisów w dowodach rejestracyjnych pojazdu holującego i przyczepy. Jeśli kogoś zniechęcają liczby dziesiętne, szacunkowo możemy przyjąć, że DMC samochodu musi być o 1/3 większe niż DMC przyczepy.

Ten przepis może się jednak przydać osobom korzystającym z kodu 96, lub wykorzystującym graniczne wartości kategorii B+E (lub C+E podczas jazdy samochodem osobowym).

Więcej o: