Masz na aucie taką naklejkę z dziwnymi wartościami? Nawet nie wiesz, jak może się przydać

W twoim aucie jest naklejka z dziwnymi wartościami? Nie ignoruj jej. Bo zawiera niezwykle ważną informację, która pomoże ci zadbać o spalanie, ale też zagwarantuje wyższy poziom bezpieczeństwa w czasie jazdy.

Czasami najprostsze pytania mają najbardziej skomplikowane odpowiedzi. I nie inaczej jest w przypadku ciśnienia powietrza w oponach w samochodzie. Kierowcy choć wiedzą że ciśnienie powinni sprawdzać, nie wiedzą na ogół jaką powinno mieć wartość. Całe szczęście informacja w tej sprawie nie jest wiedzą tajemną zarezerwowaną wyłącznie dla mechanika. Dane te można bowiem znaleźć w każdym samochodzie – są naniesione na specjalnej naklejce.

Zobacz wideo Policyjny pościg za nietrzeźwym kierującym - funkcjonariusze strzelali w opony

Optymalne ciśnienie w oponach zależy od wielu czynników

I gdy już się wydaje, że kierowca pojawił się na prostej do kontroli ciśnienia opon, na horyzoncie rysuje się jeszcze jeden problem. Każdy model samochodu jest oferowany z ogumieniem o różnej średnicy. A różne średnice mogą wymagać różnego ciśnienia. Producenci na szczęście pomyśleli i o tym. W efekcie wlepka pokazuje optymalne wartości napompowania opon w pojeździe z podziałem zarówno na osie, jak i rozmiary kół, ilość pasażerów w pojeździe czy nawet obciążenie związane z bagażami załadowanymi do kufra.

Gdzie znaleźć naklejkę ze wskazanym ciśnieniem powietrza w oponach?

Naklejkę wskazującą optymalną wartość poziomu napompowania kół producenci umieszczają w różnych miejscach. Są jednak trzy typowe punkty, od których warto rozpocząć poszukiwania. Pierwszym jest rygiel zamka drzwi kierowcy – konkretnie pojawia się na słupku. Drugim wewnętrzna strona klapki wlewu paliwa. Trzecim schowek na rękawiczki umieszczony przed pasażerem.

Złe ciśnienie to mniejszy poziom bezpieczeństwa

Informacja zawarta na naklejce i przede wszystkim regularna kontrola ciśnienia powietrza w oponach są bardzo ważne. I to z kilku powodów. Zbyt niskie ciśnienie wydłuża drogę hamowania, wpływa na gorsze zachowanie się samochodu w zakręcie, potęguje efekt aquaplaningu i zwiększa spalanie. Zbyt wysokie ciśnienie zmniejsza powierzchnię styku opony z asfaltem, sprawia że bieżnik jest ścierany w nierównomierny sposób, a do tego auto staje się bardziej podatne na poślizgi.

Więcej o: