Ze skarg składanych do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wynikało, że klienci sklepów byli obciążani opłatami zgodnie z regulaminem, który pozwalał na bezpłatne parkowanie przez pierwsze 60 lub 90 min. Jednak parkujący byli zobowiązani do pobrania i umieszczenia biletu parkingowego za przednią szybą.
Dopiero gdy kierowca tego nie zrobił, mógł być obciążony opłatą w wysokości 90 lub 150 zł. Takie zasady parkowania zostały wprowadzone w sklepach zlokalizowanych w woj. śląskim i małopolskim i to stamtąd w 2019 i 2020 r. napływały skargi konsumentów.
Wynikały z nich, że wielu klientów nie spełniło warunków regulaminu z uzasadnionych ich zdaniem powodów. Niektórzy twierdzą, że gdy wracali z biletem, za wycieraczką już było wezwanie do dodatkowej opłaty. Inni, że umieścili go w innym niż wskazane miejsce, albo, że musiał się z niego zsunąć. Jeden z konsumentów napisał, że znalazł wezwanie do wniesienia dodatkowej opłaty już po 46 sekundach od pobrania biletu.
Należy podkreślić, że wówczas zarządcą parkingów przy supermarketach była zewnętrzna firma TD System i to ona została ukarana przez UOKiK, który uznał, że odrzucenie reklamacji klientów było traktowaniem ich w sposób nierzetelny.
Zdaniem UOKiK firma TD System odmawiając uznania zasadnych reklamacji, naruszyła zbiorowe interesy konsumentów. Dlatego urząd nałożył na nią karę finansową w wysokości 150 774 zł. Teraz TD System będzie musiał ją zapłacić, chyba że odwoła się od decyzji do sądu, bo na razie jest ona nieprawomocna.
Ponadto firma musi poinformować o tej decyzji osoby, którym nie anulowała wezwań do zapłaty i zamieścić stosowną informację na swojej stronie internetowej. Konsumenci na podstawie ustawy o nieuczciwych praktykach rynkowych mogą dochodzić od TD System zwrotu opłaty, powołując się na decyzję prezesa UOKiK.
Firma TD System nie zarządza już parkingami przy supermarketach Aldi, a za rozpatrzenie zgłoszeń dotyczących parkingów przy sklepach Biedronka odpowiada obecnie jej właściciel, Jeronimo Martins Polska.
Nie kwestionujemy wprowadzenia wymogu pobrania biletu na parkingach przed sklepami, ale brak uczciwego i rzetelnego traktowania konsumentów, którzy zgłosili reklamację i byli w stanie udowodnić, że pobrali bilet. W takiej sytuacji przedsiębiorca powinien umożliwić konsumentom złożenie wyjaśnień i uwzględniać reklamacje. Tymczasem udowodnienie przez klienta, że pobrał bilet i robił zakupy w danym sklepie nie stanowiło podstawy do anulowania opłaty
– powiedział Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Zdaniem UOKiK, firma zarządzająca parkingami przed wezwaniem do dodatkowej, a tak naprawdę karnej opłaty i niezależnie od tego, czy bilet był za szybą, czy nie, powinna sprawdzać w systemie, czy kierowca pobrał go z biletomatu. Tymczasem opłaty nie były anulowane, nawet gdy parkujący potrafili udowodnić, że to zrobili. Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów takiej sytuacji TD System powinien uwzględniać reklamacje.