Bez znaku, bez ostrzeżenia. Nowy sprzęt GITD ponad dwukrotnie zwiększy liczbę nieoznakowanych kontroli

Do przetargu na dostawy nowego sprzętu dla GITD stanęły cztery firmy. Już niebawem na kolejnych 30 skrzyżowaniach w Polsce pojawią się kamery.
Kilkaset przejazdów samochodów osobowych, busów i ciężarówek, sprawdzenie m.in. możliwości wykrycia naruszenia, identyfikacji pojazdu, jakości zarejestrowanego obrazu – tak wyglądały testy systemów kontroli wjazdu pojazdów na skrzyżowanie na czerwonym świetle. W przetargu ogłoszonym przez GITD walczą cztery firmy. Możliwości ich urządzeń sprawdzano na Lotnisku Warszawa-Radom

- czytamy w komunikacie Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Zobacz wideo Branża moto już nigdy nie będzie taka sama

Monitorowanie przejazdu na czerwonym świetle. Będą kolejne miejsca

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD podlega GITD - red.) planuje objąć kontrolami 30 kolejnych skrzyżowań w 18 miastach. Kontrole będą prowadzone z wykorzystaniem systemu kamer, które automatycznie wykryją i zarejestrują przejazd na czerwonym świetle.

Wykonawca, który zostanie wyłoniony w trakcie trwającego przetargu, będzie miał 72 tygodnie od podpisania umowy na przekazanie urządzeń do użytkowania. Szacowany koszt montażu 30 systemów kontroli wjazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle to 29,5 mln zł. Po zakończeniu tego etapu rozbudowy systemu fotoradarowego CANARD będzie prowadził kontrole na 50 skrzyżowaniach. Dziś stałymi kontrolami objętych jest 20 (są zaznaczone na powyższej mapie).

Nie tylko skrzyżowania. Będą nowe fotoradary

Zwiększenie liczby skrzyżowań objętych kontrolami jest kolejnym etapem rozbudowy systemu fotoradarowego CANARD w ramach realizacji projektu „Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym". Jest on współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Rozbudowa i modernizacja systemu wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Realizacja projektu obejmie zasięgiem wszystkie kategorie dróg publicznych. Działania, zaplanowane w ramach zwiększenia skuteczności i efektywności systemu, uwzględniają włączenie do niego urządzeń najnowszej generacji.

Projekt zakłada zakup 358 urządzeń rejestrujących, w tym 100 urządzeń, które zostaną zainstalowane w nowych lokalizacjach:

  • 39 urządzeń do odcinkowego pomiaru średniej prędkości,
  • 26 stacjonarnych urządzeń rejestrujących (fotoradarów),
  • 30 urządzeń służących do monitorowania wjazdu na skrzyżowanie na czerwonym świetle,
  • 5 urządzeń rejestrujących niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej na przejazdach kolejowych.

Dodatkowo, GITD kupi 11 przenośnych urządzeń rejestrujących, które będą wykorzystywane w miejscach niebezpiecznych, gdzie np. z przyczyn technicznych nie jest możliwy montaż stacjonarnych urządzeń rejestrujących. 247 urządzeń zostanie zainstalowanych w dotychczas wykorzystywanych lokalizacjach. Sukcesywnie wymieniane będą najstarsze i najbardziej wyeksploatowane urządzenia funkcjonujące w ramach systemu CANARD.

Całkowity koszt realizacji projektu wynosi: 162 mln zł, z czego 137,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych.

Więcej o:
Copyright © Agora SA