Łada Niva Travel z polskimi cenami. Nie jest tania, ale ma dobrą wymówkę

W Polsce można już kupić najnowsze wcielenie Łady Nivy. To z dopiskiem Travel, zapatrzone w SUV-y i z wyglądu podobne do RAV4. Przyspiesza do setki w 19 sekund i kosztuje 71 900 zł. Dużo, prawda? Tylko, że Nivie trudno znaleźć konkurenta.

Łada Niva Travel - zamieszanie z nazewnictwem

Łada Niva to kultowa, tania, prosta i niezawodna terenówka, która cieszyła się swego czasu sporą popularnością w państwach bloku wschodniego. Auto wciąż znajduje się w sprzedaży i dla Polaków pozostawało Nivą. Przed laty nazwę przejął jednak amerykański koncern General Motors i wykorzystał ją do swojego własnego, opartego jednak w znacznym stopniu na Ładzie, modelu Chevrolet Niva. Później zmienił się właściciel rosyjskiej marki - AvtoVaz Group zostało odkupione od Amerykanów przez Renault.

Nazwa Niva dalej należała jednak do General Motors, a produkowana przez Ładę Niva wyjeżdżała na drogi jako 4x4. W 2020 r. koncerny doszły do kolejnego porozumienia i Łada Niva znowu mogła być Ładą Nivą. Mamy tu kolejne zamieszanie. AvtoVaz zdecydowało, że Ładą Nivą od teraz będzie Chevrolet Niva, czyli bardziej cywilizowana, suvopodobna odmiana modelu. Typowa terenówka w dalszym ciągu nazywa się Łada 4x4 (a ostatnio używana jest także nazwa Legend). Niedawno Łada Niva doczekała się kolejnego liftingu i tym razem mocno zmieniono jej wygląd, wyraźnie inspirując się nową Toyotą RAV4. Zmiany są na tyle duże, że do nazwy dodano dopisek "Travel".

Zobacz wideo Ćwiczenia rosyjskiego arsenału jądrowego. Okręt podwodny odpalił cztery rakiety

Łada Niva Travel - ceny

Ładę Nivę Travel można zamówić w Polsce. W bazowej wersji wyposażenia Classic wyceniono ją na 71 900 zł. Za dodatkowe pięć tysięcy dostaniemy Nivę Travel Comfort z klimatyzacją, podłokietnikiem i podgrzewanymi fotelami. Kolejna wersja wyposażenia to Luxe (84 900 zł), a w niej kierowca może już liczyć na ekran dotykowy z systemem multimedialnym, a pasażer z przodu - na poduszkę powietrzną. Są też propozycje bardziej terenowe z wbudowanym w standardzie snorklerem oraz osłonami na drzwiach: Comfort Offroad i Luxe Offroad. To ta ostatnia zamyka polski cennik z ceną 85 900 zł.

Łada Niva TravelŁada Niva Travel fot. Łada (źródło: Autogaleria.pl)

Łada Niva Travel - konkurenci. Czemu jest tak drogo?

Z prostego powodu. Łada Niva Travel to bardzo niszowe auto, któremu trudno znaleźć w ogóle bezpośredniego konkurenta. Z wyglądu upodobniła się do SUV-a, ale to wciąż samochód o terenowych korzeniach. Ma reduktor, wysoki prześwit i ponadprzeciętne możliwości na bezdrożach. Producent twierdzi, że to rasowa terenówka, ale o nowocześniejszym wyglądzie i z możliwością wielu opcji, jakich dla 4x4 (Legend) nie przewidziano. Niva Travel to mariaż modnego SUV-a z autem terenowym. Na rynku takich samochodów tak naprawdę nie ma. Dacia Duster, nawet z napędem AWD, to jednak dużo bardziej cywilizowane auto. Z kolei z małym Suzuki Jimny Nivy porównywać się nie da. Tak samo jak ze znacznie nowocześniejszym i kierowanym do innych kierowców Jeepem Wranglerem.

Nastawienie na teren widać także po silniku. Ma 1,7 litra pojemności, 80 KM i 127,4 Nm. No i osiągi z innej epoki. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 19 sekund i 140 km/h prędkości maksymalnej. Łada jednak uważa, że w aucie, które ma służyć przede wszystkim na trudniejszych drogach więcej nie potrzeba.

Najniższa Łada Niva w historiiNajniższa Łada Niva w historii. Rosyjski projekt hitem Internetu. Na filmie jeździ i kręci bączki

Zupełnie nowa Łada Niva?

Rosjanie od dawna trzymają się tej samej konstrukcji, ale całkiem prawdopodobne, że niedługo to się zmieni. Łada ostatnio nabiera wiatru w żagle, dzięki koncernowi Renault, który znakomicie potrafi zarządzać budżetowymi markami, czego najlepszym przykładem jest sukces Dacii. Łada już korzysta z podobnych konstrukcji w swoich nowych modelach, a coraz częściej pojawiają się informacje, że szykowana jest także zupełnie nowa Łada Niva. Rosyjski SUV miałby być bliźniakiem dobrze nam znanego Dustera.

Łada Duster (oczywiście nazwa będzie zupełnie inna, a wszyscy stawiają właśnie na Nivę z jakimś dopiskiem) jest, zdaniem rosyjskich mediów, praktycznie pewna. Jesteśmy ciekawi, jaki los czeka 4x4, czyli "tę prawdziwą" Nivę - prostą i lubianą od 40 lat terenówkę. Ta również przeszła lifting (pod koniec 2019 r.), ale nowości na pierwszy rzut oka dostrzegą tylko najwięksi miłośnicy modelu.

Łada 4x4 2020Łada 4x4 2020 fot. Łada

Więcej o: