Firma analityczna JATO Dynamics podaje, że pod względem liczby rejestracji był to najgorszy marzec od 38 lat. Na Starym Kontynencie zarejestrowano 848 800 aut, czyli aż o 52 proc. mniej niż w marcu zeszłego roku. Co nie dziwi, najgorsza sytuacja była we Włoszech (-86 proc.), Francji (-72 proc.) oraz Hiszpanii (- 69 proc.). Polska ze spadkiem na poziomie 40 proc. uplasowała się mniej więcej w połowie stawki koło Niemiec, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Spadki zanotowano we wszystkich 27 krajach przebadanych przez JATO. Najmniej kryzys odczuły Finlandia oraz Litwa (-1 proc.) oraz Szwecja (-9 proc.).
A jakie samochody znalazły się w czołówce najpopularniejszych modeli? Tutaj obyło się raczej bez niespodzianek - na liście widzimy starych znajomych, którzy w takich zestawieniach znajdują się już od dawna. Trzeba jednak zwrócić uwagę na znakomity wynik Tesli Model 3, która przegrała tylko z Golfem. Powody do zadowolenia ma też na pewno Nissan, bo, mimo kryzysu, w Europie zarejestrowano 13 015 qashqaiów, co czyni go numerem 1 wśród crossoverów i SUV-ów. Oto pierwsze dziesiątka marca.
JATO przyjrzało się też samochodom z napędami alternatywnymi. I tak:
Możemy się spodziewać, że podsumowanie kwietnia w Europie będzie równie pesymistyczne, a spadki mogą być jeszcze większe. Pocieszeniem może być sytuacja w Chinach, które jako pierwsze przechodziły przez kryzys. W lutym liczba rejestracji nowych samochodów spadła tam aż o 78 proc., ale w marcu było to już tylko 30 proc.. Analitycy szacują, że kwiecień również zakończył się na minusie, ale już znacznie mniejszym. Niedługo powinny pojawić się dokładniejsze podsumowania sprzedaży w zeszłym miesiącu.