Będzie więcej rond i wysepek dla pieszych. Powstaje program Bezpieczna Infrastruktura

Piotr Kozłowski
Nowe ronda i wysepki dla pieszych, przebudowane skrzyżowania i oświetlone przejścia - na polskich drogach ma być więcej rozwiązań wymuszających na kierowcach zmniejszenie prędkości.
Jesteśmy w trakcie przygotowywania projektu programu Bezpieczna Infrastruktura

- mówił w ubiegłym tygodniu w Sejmie sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Rafał Weber.

Choć szczegóły projektu nie są znane, to wiadomo, że chodzi o dostosowanie dróg, skrzyżowań i przejść dla pieszych w taki sposób, by na polskich drogach ginęło mniej kierowców, rowerzystów i pieszych. Program wciąż jest opracowywany, ale Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już dziś zapowiedziała inwestycje poprawiające bezpieczeństwo.

Kiedy pieszy ma pierwszeństwo? To nie jest oczywiste

Zobacz wideo

Bezpieczeństwo na drogach na językach

Nie ulega wątpliwości, że z rządowych badań opinii wynika, że społeczeństwo chce konkretnych i szybkich działań, które zmniejszą liczbę wypadków na drogach. Przedstawiciele rządu niewątpliwie zdali sobie też sprawę z tego, ile każdego roku budżet państwa traci na kolizjach i wypadkach. Stąd zapowiadana zmiana przepisów i powstający program Bezpieczna Infrastruktura. Na razie nie wiadomo, kiedy zostanie przyjęty i co się w nim znajdzie, ale pewnym jest, że chodzi o przebudowę skrzyżowań, budowę rond, chodników, ścieżek rowerowych, ścieżek pieszo-rowerowych, zatok autobusowych, doświetlenie przejść dla pieszych, budowę kładek i montaż znaków drogowych. Mają to być ujednolicone wytyczne dla władz niższego szczebla.

GDDKiA: Każdego roku inwestujemy w bezpieczeństwo

W ramach ogłaszanych przetargów będziemy prowadzić działania inżynieryjne przyczyniające się do poprawy bezpieczeństwa ruchu. Wymienimy nawierzchnię, przebudujemy skrzyżowania, zbudujemy ronda, sygnalizacje świetlne, uspokoimy ruch wytyczając wysepki. W ramach prowadzonych w tym roku postępowań w wielu miejscach zbudowane będą chodniki, zatoki autobusowe, doświetlane będą przejścia dla pieszych, ustawione zostaną ogrodzenia w celu ochrony pieszych i oddzielenia ruchu samochodowego od pieszego, powstaną kolejne kilometry dróg rowerowych

- czytamy w komunikacie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Na same ciągi pieszo-rowerowe o łącznej długości blisko 70 km w tym roku zostanie ogłoszonych czternaście przetargów. Budowane są również nowe przejścia dla pieszych i kładki nad drogami. Dyrekcja kontynuuje też rozpoczęty jeszcze w 2019 roku audyt przejść dla pieszych. Przeprowadzają go audytorzy i inspektorzy bezpieczeństwa ruchu drogowego zatrudnieni w GDDKiA.

Nowe drogi w 2020 roku

Obecnie w Polsce realizowane są 82 zadania z nowymi odcinkami dróg o łącznej długości ponad tysiąca km, w przetargach kolejnych 29 zadań o łącznej długości blisko 360 km, a do końca 2020 r. zostaną ogłoszone nowe przetargi na 25 odcinków o łącznej długości ponad 350 km. Planowane działania na istniejącej sieci to przebudowa dróg i skrzyżowań oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na odcinkach dróg krajowych, z których na co dzień korzystają nie tylko kierowcy, ale również piesi i rowerzyści.

Więcej o: