Elektryczny Nissan IMk ma być rewolucją i jednocześnie zapowiedzią nowego kierunku we wzornictwie marki. Nissan starając się zaspokoić zapotrzebowanie klientów na zwinne i dobrze skomunikowane samochody dopasowane do wielu potrzeb i stylów życia, postanowił zaprojektować miejskie auto, które wyróżniałoby się na tle swojej kategorii.
Koncepcyjny IMk jest oparty na zupełnie nowej platformie samochodu elektrycznego. Został wyposażony w system wspomagający kierowcę ProPILOT oraz liczne opcje łączności. IMk jest zapowiedzią tego, jak w niedalekiej przyszłości mogą wyglądać i jakie wrażenia mogą zapewniać typowo miejskie samochody.
>>> TRWA PLEBISCYT THE BEST OF MOTO. ZAGŁOSUJ NA SAMOCHÓD ROKU MOTO.PL I WYGRAJ NOWĄ HONDĘ CIVIC <<<
Nissan IMk jako mały samochód elektryczny został zaprojektowany tak, by sprawnie poruszać się zarówno po nowoczesnych metropoliach, jak i tradycyjnych japońskich miastach. W IMk połączono nowoczesną, minimalistyczną stylistykę nawiązującą do japońskiej tradycji z najnowocześniejszą technologią napędu elektrycznego. W stylistyce IMk, wolnej od ograniczeń typowych dla koncepcji minisamochodów, widoczne są wpływy japońskiej kultury. To luksusowy mały samochód elektryczny, którym – mam nadzieję – będzie chciało jeździć wielu klientów
- powiedział Satoru Tai, dyrektor ds. projektowania w firmie Nissan.
Nadwozie IMk wygląda jak typowy japoński koncept. Mimo niedużych rozmiarów, futurystyczna sylwetka przywodzi na myśl bardziej statek kosmiczny, aniżeli typowe miejskie auto. Nadwozie zaprojektowano zgodnie z obowiązującymi w japońskim wzornictwie zasadami prostoty. Kolorystyka Akagane, w której dominują czerwono-miedziane odcienie, jest nawiązaniem do wykonanych z miedzi arcydzieł sztuki użytkowej.
Według producenta, wnętrze koncepcyjnego Nissana IMk przypomina luksusową poczekalnię. Zamiast foteli pojawiła się pojedyncza kanapa, a przytulności we wnętrzu dodaje tapicerowane i utrzymane w pastelowych kolorach pokrycie deski rozdzielczej i drzwi.
Drewniane listwy w dolnej części drzwi to ukłon w kierunku japońskiej techniki stolarskiej kigumi – ich obecność sprzyja osiągnięciu wewnętrznego spokoju. Elementy te zostały dodatkowo wyeksponowane za pomocą ukrytego oświetlenia.
Poza przyciskiem uruchamiania silnika i dźwignią sterowania kierunkiem jazdy na wąskiej desce rozdzielczej IMk nie ma fizycznych przełączników. Po włączeniu zasilania w kabinie IMk ukazują się elementy sterowania funkcjami komfortu.
Informacje dotyczące jazdy (prędkość, wskazówki nawigacji itp.) wyświetlane są na pryzmatycznym ekranie pozbawionym ramki, przez co wygląda na zawieszony w powietrzu. Informacje, których zakres kierowca może skonfigurować, pojawiają się też jako hologramy.
Koncepcyjny Nissan IMk to kolejny krok w kierunku w pełni autonomicznej jazdy. Sterowana ze smartfona funkcja zdalnego parkowania umożliwia automatyczne parkowanie pojazdu już po jego opuszczeniu przez kierowcę i pasażerów. W ten sam sposób, za naciśnięciem przycisku, można przywołać samochód z parkingu.
Wśród innych godnych uwagi funkcji jest najnowsza technologia wspomagania kierowcy oparta na zaawansowanej wersji systemu ProPILOT 2.0. Poprawia ona bezpieczeństwo oraz zwiększa przyjemność prowadzenia samochodu dzięki połączeniu wsparcia jazdy autostradowej z możliwością autonomicznej jazdy jednym pasem ruchu.
Kierowca koncepcyjnego IMk może połączyć się z samochodem przez smartfon. Dzięki temu samochód "wie" kto do niego wsiada i dopasowuje ustawienia wnętrza (położenie fotela, oświetlenie, klimatyzację itp.) do preferencji danego kierowcy.
Przed wyruszeniem w podróż IMk informuje kierowcę przez smartfon o optymalnym czasie wyjazdu pozwalającym na przykład uniknąć jazdy w szczycie komunikacyjnym. Po przybyciu na miejsce samochód sam się zaparkuje, sam podłączy się do domowego systemu zarządzania energią oraz zwróci nadwyżkę prądu zgromadzonego w akumulatorach do domowej sieci poprzez system współdzielenia energii Vehicle-to-Home.
W czasie jazdy kierowca i pasażerowie mogą korzystać z technologii Invisible-to-Visible (I2V). Łącząc dane z czujników na zewnątrz i wewnątrz samochodu z danymi z chmury, technologia I2V pozwala monitorować bezpośrednie otoczenie pojazdu i przewidywać zdarzenia, a nawet informować o tym, co dzieje się w miejscu zasłoniętym budynkiem czy za rogiem ulicy. Wskazówki są podawane w interaktywny „ludzki” sposób – na przykład przez awatary pojawiające się w kabinie.