Koncepcyjny Nissan IMk - kosmiczny mieszczuch jest autonomiczny, elektryczny i naszpikowany technologiami

Tuż przed targami motoryzacyjnymi w Tokio, Nissan zaprezentował koncepcyjny model IMk. Za sprawą kompaktowego nadwozia i bezemisyjnego napędu elektrycznego, jest to pojazd typowo miejski. Co więcej, IMk jest wyposażony w system autonomicznej jazdy i można przywołać go z parkingu.

Elektryczny Nissan IMk ma być rewolucją i jednocześnie zapowiedzią nowego kierunku we wzornictwie marki. Nissan starając się zaspokoić zapotrzebowanie klientów na zwinne i dobrze skomunikowane samochody dopasowane do wielu potrzeb i stylów życia, postanowił zaprojektować miejskie auto, które wyróżniałoby się na tle swojej kategorii.

Koncepcyjny IMk jest oparty na zupełnie nowej platformie samochodu elektrycznego. Został wyposażony w system wspomagający kierowcę ProPILOT oraz liczne opcje łączności. IMk jest zapowiedzią tego, jak w niedalekiej przyszłości mogą wyglądać i jakie wrażenia mogą zapewniać typowo miejskie samochody.

>>> TRWA PLEBISCYT THE BEST OF MOTO. ZAGŁOSUJ NA SAMOCHÓD ROKU MOTO.PL I WYGRAJ NOWĄ HONDĘ CIVIC <<<

Nissan IMk jako mały samochód elektryczny został zaprojektowany tak, by sprawnie poruszać się zarówno po nowoczesnych metropoliach, jak i tradycyjnych japońskich miastach. W IMk połączono nowoczesną, minimalistyczną stylistykę nawiązującą do japońskiej tradycji z najnowocześniejszą technologią napędu elektrycznego. W stylistyce IMk, wolnej od ograniczeń typowych dla koncepcji minisamochodów, widoczne są wpływy japońskiej kultury. To luksusowy mały samochód elektryczny, którym – mam nadzieję – będzie chciało jeździć wielu klientów

- powiedział Satoru Tai, dyrektor ds. projektowania w firmie Nissan.

Koncepcyjny Nissan IMkKoncepcyjny Nissan IMk Nissan

Japoński futuryzm

Nadwozie IMk wygląda jak typowy japoński koncept. Mimo niedużych rozmiarów, futurystyczna sylwetka przywodzi na myśl bardziej statek kosmiczny, aniżeli typowe miejskie auto. Nadwozie zaprojektowano zgodnie z obowiązującymi w japońskim wzornictwie zasadami prostoty. Kolorystyka Akagane, w której dominują czerwono-miedziane odcienie, jest nawiązaniem do wykonanych z miedzi arcydzieł sztuki użytkowej.

Kabina z zaawansowanymi funkcjami

Według producenta, wnętrze koncepcyjnego Nissana IMk przypomina luksusową poczekalnię. Zamiast foteli pojawiła się pojedyncza kanapa, a przytulności we wnętrzu dodaje tapicerowane i utrzymane w pastelowych kolorach pokrycie deski rozdzielczej i drzwi.

Drewniane listwy w dolnej części drzwi to ukłon w kierunku japońskiej techniki stolarskiej kigumi – ich obecność sprzyja osiągnięciu wewnętrznego spokoju. Elementy te zostały dodatkowo wyeksponowane za pomocą ukrytego oświetlenia.

Koncepcyjny Nissan IMkKoncepcyjny Nissan IMk Nissan

Poza przyciskiem uruchamiania silnika i dźwignią sterowania kierunkiem jazdy na wąskiej desce rozdzielczej IMk nie ma fizycznych przełączników. Po włączeniu zasilania w kabinie IMk ukazują się elementy sterowania funkcjami komfortu.

Informacje dotyczące jazdy (prędkość, wskazówki nawigacji itp.) wyświetlane są na pryzmatycznym ekranie pozbawionym ramki, przez co wygląda na zawieszony w powietrzu. Informacje, których zakres kierowca może skonfigurować, pojawiają się też jako hologramy.

Koncepcyjny Nissan IMkKoncepcyjny Nissan IMk Nissan

Przyszłość jest autonomiczna

Koncepcyjny Nissan IMk to kolejny krok w kierunku w pełni autonomicznej jazdy. Sterowana ze smartfona funkcja zdalnego parkowania umożliwia automatyczne parkowanie pojazdu już po jego opuszczeniu przez kierowcę i pasażerów. W ten sam sposób, za naciśnięciem przycisku, można przywołać samochód z parkingu.

Wśród innych godnych uwagi funkcji jest najnowsza technologia wspomagania kierowcy oparta na zaawansowanej wersji systemu ProPILOT 2.0. Poprawia ona bezpieczeństwo oraz zwiększa przyjemność prowadzenia samochodu dzięki połączeniu wsparcia jazdy autostradowej z możliwością autonomicznej jazdy jednym pasem ruchu.

Koncepcyjny Nissan IMkKoncepcyjny Nissan IMk Nissan

Inteligentna motoryzacja

Kierowca koncepcyjnego IMk może połączyć się z samochodem przez smartfon. Dzięki temu samochód "wie" kto do niego wsiada i dopasowuje ustawienia wnętrza (położenie fotela, oświetlenie, klimatyzację itp.) do preferencji danego kierowcy.

Przed wyruszeniem w podróż IMk informuje kierowcę przez smartfon o optymalnym czasie wyjazdu pozwalającym na przykład uniknąć jazdy w szczycie komunikacyjnym. Po przybyciu na miejsce samochód sam się zaparkuje, sam podłączy się do domowego systemu zarządzania energią oraz zwróci nadwyżkę prądu zgromadzonego w akumulatorach do domowej sieci poprzez system współdzielenia energii Vehicle-to-Home.

W czasie jazdy kierowca i pasażerowie mogą korzystać z technologii Invisible-to-Visible (I2V). Łącząc dane z czujników na zewnątrz i wewnątrz samochodu z danymi z chmury, technologia I2V pozwala monitorować bezpośrednie otoczenie pojazdu i przewidywać zdarzenia, a nawet informować o tym, co dzieje się w miejscu zasłoniętym budynkiem czy za rogiem ulicy. Wskazówki są podawane w interaktywny „ludzki” sposób – na przykład przez awatary pojawiające się w kabinie.

Koncepcyjny Nissan IMkKoncepcyjny Nissan IMk Nissan

Więcej o:
Copyright © Agora SA