W sobotę, 28 września, pierwsi kierowcy pojadą drogą ekspresową S7 od Skomielnej Białej do Rabki Zdroju i dalej dwujezdniową drogą główną przyspieszoną do Chabówki. To wyjątkowo malownicza trasa z widokami na Tatry.
Z ponad 6-kilometrowego odcinka od Skomielnej Białej do Chabówki ponad jedna trzecia (ok. 2,3 km) poprowadzona została na wiaduktach. Powstało ich siedemnaście, w tym najdłuższy i najwyższy, liczący kilometr długości i 50 m wysokości. Z węzła Skomielna poprowadzono zjazdy na Wadowice i Nowy Sącz, do drogi krajowej nr 28 oraz do starego przebiegu DK7. Z węzła Zabornia, zjechać można na DK47 w kierunku Nowego Targu i Zakopanego oraz na DK7 do Chyżnego i granicy państwa ze Słowacją. Na Zbójeckiej Górze powstało miejsce obsługi podróżnych MOP.
TRWA PLEBISCYT THE BEST OF MOTO. ZAGŁOSUJ NA SAMOCHÓD ROKU MOTO.PL I WYGRAJ NOWĄ HONDĘ CIVIC
Budowa trasy S7 na odcinku Lubień - Rabka Zdrój prowadzona jest w trudnych warunkach geologicznych. Góry zbudowane są fliszu karpackiego, czyli niejednorodnych skał przemieszanych ze sobą. Na obszarze przebiegu drogi występują dodatkowo uskoki tektoniczne i duża zmienność nachylenia warstw geologicznych w stosunku do nachylenia stoków oraz zjawiska osuwiskowe.
Geologia dała o sobie znać podczas budowy jednej z estakad położonej nad Zakopianką i drogami lokalnymi w Skomielnej Białej. Skomplikowane warunki geologiczne wymagały wprowadzenia innych rozwiązań technologicznych dla estakady o długości 281 m wznoszącej się nad powierzchnią terenu do wysokości 32 m. Tworzą ją dwa równoległe obiekty, z jezdniami o dwóch pasach ruchu.
Liczący ok. 16,7 km fragment trasy S7 (w tym 15,83 km o parametrach drogi ekspresowej) podzielony został na trzy odcinki realizacyjne: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała oraz Skomielna Biała - Rabka Zdrój. Droga ekspresowa zakończona będzie węzłem Zabornia w Rabce Zdroju, do którego dobudowany został dwujezdniowy fragment DK47 do Chabówki. Na całym tym odcinku powstanie w sumie 38 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady) oraz dwukomorowy tunel o długości 2,06 km.
Od soboty 28 września kierowcy będą mieć do dyspozycji ostatni odcinek, od Skomielnej Białej do Chabówki. Jeszcze w tym roku udostępniony zostanie 7,6-kilometrowy odcinek Lubień - Naprawa z tymczasowym włączeniem do starej DK7, którą kierowcy będą omijać budowę tunelu.
Ostatnim odcinkiem, Naprawa - Skomielna Biała o długości ok. 3 km, kierowcy pojadą w 2021 r. po zakończeniu budowy dwukomorowego tunelu o długości każdej nitki ok. 2,06 km.
Źródło: GDDKiA