Wykonawca odcinka porządkuje już teren po wycince drzew, wytycza przebieg przyszłej trasy w terenie oraz wykonuje pierwsze roboty ziemne. GDDKiA podaje, że wczoraj symbolicznym wbiciem pierwszej łopaty w miejscu budowanego węzła Lasy Janowskie przypieczętowano rozpoczęcie prac w terenie. Prace trwają także na pozostałych dwóch odcinkach S19 - od końca obwodnicy Kraśnika do węzła Janów Lubelski Północ i od węzła Janów Lubelski Północ do węzła Janów Lubelski Południe.
W ramach przedmiotowego zadania inwestycyjnego przewidziano wykonanie:
Trasa drogi ekspresowej przebiega przez tereny użytkowe, leśne i polno-leśne, w tym obszar Natura 2000 - Lasy Janowskie i Uroczyska Lasów Janowskich, dlatego też w ciągu budowanej S19 oraz istniejącej DK19 przewidziano wykonanie obiektów inżynierskich o funkcji ekologicznej. W celu minimalizacji wpływu budowanej drogi na środowisko, w tym na obszary Natura 2000 (Lasy Janowskie, Uroczyska Lasów Janowskich) i korytarze ekologiczne przewidziano następujące działania:
>>> Czy w Polsce budujemy drogi drożej niż w Europie? Rzecznik GDDKiA odpowiada:
GDDKiA dodaje, że za chwilę rozpoczną się prace w terenie na czwartym odcinku na terenie województwa lubelskiego i wkrótce otrzymaa decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dwóch kolejnych odcinków w tym województwie. W październiku Generalna Dyrekcja spodziewa się ZRID na pierwszy z sześciu odcinków przyszłej S19 w województwie podkarpackim pomiędzy węzłem Lasy Janowskie a Sokołowem Małopolskim.
W realizacji, w systemie Projektuj i buduj, jest blisko 130 km odcinek drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim. Budowę podzielono na 12 odcinków, po sześć w województwie lubelskim i podkarpackim. Umowę na realizację trzech pierwszych odcinków podpisano 30 października 2017 r., a na ostatni 21 grudnia 2018 r. Dla czterech odcinków w województwie lubelskim wydano już decyzje ZRID. Na terenie województwa podkarpackiego procedowane jest pięć wniosków o wydanie ZRID, a dla jednego odcinka przygotowywana jest dokumentacja niezbędna do złożenia wniosku.
Z pierwszych odcinków kierowcy powinni skorzystać w połowie 2021 r., a z całej trasy pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim w połowie 2022 r. Tym samym Rzeszów poprzez Lublin połączy się drogą ekspresową z Warszawą.