Kia XCeed jest CUV-em (Crossover Utility Vehicle), czyli kombinacją SUV-a i auta kompaktowego. Mamy więc więcej dynamiki niż w klasycznych SUV-ach, przy zachowaniu charakterystycznej dla tego segmentu przestronności wnętrza i praktyczności nadwozia. Pozycja za kierownicą jest wyższa i zapewnia lepszą widoczność, a bagażnik pomieści 426 litrów (0 31 litrów więcej niż w modelu Ceed).
Nadwozie XCeeda mierzy 4 395 mm długości, czyli o 85 mm więcej niż nadwozie pięciodrzwiowego Ceeda i o 90 mm mniej niż nadwozie Sportage’a. XCeed jest o 48 mm wyższy od Ceeda - mierzy 1 495 mm "wzrostu". Takie proporcje zapewniają zdecydowanie niżej położy środek ciężkości niż w modelu Sportage, przy wyższej pozycji za kierownicą niż w Ceedzie. Prześwit wynosi 172 mm przy kołach 16-calowych i 184 mm w wypadku kół 18-calowych (o 44 mm więcej niż w Ceedzie).
Kia XCeed jest "kuzynem" Ceeda, jednak z kompaktowym modelem dzieli jedynie przednie drzwi. Na tle segmentowej konkurencji XCeed prezentuje się bardziej dynamicznie za sprawą zdecydowanie narysowanej linii nadwozia - długiej maski płynnie przechodzącej w nisko poprowadzony dach i mocno pochylonej pokrywy bagażnika.
Nie tylko stylistyka zewnętrzna XCeeda zaskakuje nowoczesnością. W kabinie znajdziemy mocno wyprofilowaną konsolę środkowa zwróconą w stronę kierowcy, tak jak ma to miejsce w innych modelach z kompaktowej koreańskiej rodziny. Przed oczami kierowcy opcjonalnie znajdziemy cyfrowy zestaw wskaźników Supervision o przekątnej 12,3 cala. W górnej części deski rozdzielczej znalazł się dotykowy ekran systemu multimedialnego o przekątnej 10,25 cala (lub 8 cali w niższych wersjach wyposażenia), który współpracuje z systemami Apple Car Play i Android Auto. Pod nim umieszczono zestaw dotykowych przycisków, pokręteł i przełączników do sterowania poziomem głośności, ogrzewaniem i wentylacją.
Kia XCeed jest oferowana w trzech wersjach wyposażenia, z czterema silnikami i 12 kolorami nadwozia do wyboru (w tym Quantum Yellow, który jest zarezerwowany tylko dla XCeeda). Większość oferowanych jednostek napędowych może współpracować z 6-biegową przekładnią mechaniczną lub 7-biegową automatyczną (dopłata 6 tys. zł).
Z reguły w Kii bazową wersją jest odmiana S, jednak podstawowy XCeed to wersja M. W standardzie otrzymamy m.in. system autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pieszych, asystenta utrzymania pasa ruchu, system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy, światła do jazdy dziennej, mijania oraz drogowe wykonane w technologii LED, system automatycznej zmiany świateł z mijania na drogowe, kamerę cofania z czujnikami parkowania z tyłu, 16-calowe obręcze kół z lekkich stopów, relingi dachowe, skórzaną kierownicę, tempomat, klimatyzację oraz sprzęt audio z 8-calowym ekranem dotykowym i zestawem głośnomówiącym z Bluetooth. Tak wyposażone auto otwiera cennik kwotą 79 990 zł.
W wersji L dodatkowo znajdują się m.in. automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja, 18-calowe obręcze kół z lekkich, elektryczny hamulec postojowy, automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu, elektrochromatyczne lusterko wsteczne, fotele przednie z elektryczną regulacją odcinka lędźwiowego, przyciemniane szyby, tapicerka z elementami skóry ekologicznej i oparcie tylnej kanapy dzielone w proporcji 40:20:40. Cena wersji L zaczyna się od 90 990 zł.
Produkcja Kii XCeed rozpoczęła się w sierpniu w Żylinie na Słowacji. Samochód będzie produkowany na tej samej linii, na której powstają Ceed w wersji hatchback i kombi oraz shooting brake ProCeed. XCeed, tak jak inne modele marki Kia, będzie objęty 7-letnią gwarancją lub do przebiegu 150 tys. km.