Krajowa "siódemka" w 2023 r. cała będzie dwupasmowa

GDDKiA właśnie ogłosiło przetarg na przebudowę kolejnego odcinka DK7. Krajowa "siódemka" ma być trasą co najmniej dwupasmową, zyskując tym samym status drogi ekspresowej S7.

GDDKiA szuka wykonawców na przebudowę 35-kilometrowego odcinka obecnej drogi krajowej nr 7 pomiędzy Płońskiem i Czosnowem, by dostosować ją do parametrów trasy ekspresowej.

Polscy kibice zszokowali świat F1. Ważna wiadomość dla przyszłości Roberta Kubicy

Zobacz wideo

W miejscu DK7 powstanie S7

Pierwszy przetarg na zaprojektowanie i budowę nowej drogi, dotyczy blisko 13-kilometrowego fragmentu "siódemki" pomiędzy węzłami Siedlin (pod Płońskiem) i Załuski. Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie budowa prawie 13 km drogi ekspresowej S7 o przekroju dwujezdniowym z trzema pasami ruchu, która powstanie w miejscu obecnej DK7. Wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Poczernin i Przyborowice. Ponadto powstaną drogi równoległe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Trasa S7, Siedlin - ZałuskiTrasa S7, Siedlin - Załuski GDDKiA

Utrudnienia na trasie S7

Prace przy budowie drogi ekspresowej S7 Płońsk – Czosnów będą prowadzone pod ruchem i głównym założeniem jest zminimalizowanie utrudnień. W tym celu wykonawcy wszystkich trzech odcinków w pierwszej kolejności będą mieli za zadanie wybudowanie drogowego układu lokalnego, który umożliwi wykorzystanie go do prowadzenia ruchu. Podczas robót kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku (dla odcinka I i II). W przypadku odcinka III dopuszczone będzie miejscowo zastosowanie trzech pasów w systemie o zmiennych kierunkach w dostosowaniu do natężeń ruchu.

Kiedy możemy się spodziewać pełnej siatki dróg szybkiego ruchu w Polsce? Odpowiedź w poniższym wideo:

Zobacz wideo

Ułatwienie dla wykonawców

Co ciekawe, GDDKiA dla zwiększenia konkurencyjności dała potencjalnym wykonawcom możliwość wyboru rodzaju nawierzchni - sami mogą zdecydować czy trasę główną zbudują betonową czy bitumiczną. To pierwsza taka sytuacja. Oznacza to, że firma przystępująca do przetargu będzie mogła zastosować technologię, w której się specjalizuje i pod tym kątem dostosować ofertę.

S7 Gdańsk - Warszawa

Kierowcy mają już do dyspozycji 200-kilometrowy odcinek od węzła Gdańsk Południe do węzła Napierki na granicy z województwem mazowieckim. Prace toczą się jeszcze na następujących odcinkach:

Granica województwa mazowieckiego - Płońsk:

  • w realizacji w systemie „Projektuj i Buduj”,
  • umowna data zakończenia kontraktów: 2021 r.
  • odcinek Napierki - Mława: wykonawca Strabag, wartość robót 294,7 mln zł,
  • odcinek Mława - Strzegowo: wykonawca PORR, wartość robót 446,1 mln zł,
  • odcinek Strzegowo - Pieńki: wykonawca Strabag, wartość robót 516,2 mln zł,
  • odcinek Pieńki - Płońsk: wykonawca Strabag, wartość robót 311,7 mln zł,
  • na wszystkich czterech odcinkach toczy się procedura uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Płońsk - Czosnów:

  • odcinek I w. Siedlin (bez węzła) - w. Załuski (bez węzła), długość 12,9 km, ogłoszenie przetargu na początku sierpnia 2019 r.,
  • odcinek II w. Załuski (z węzłem) - w. Modlin (bez węzła), długość 12 km, planowane ogłoszenie przetargu w drugiej połowie sierpnia 2019 r.,
  • odcinek III w. Modlin (z węzłem) - w. Czosnów (bez węzła), długość 9,7 km, planowane ogłoszenie przetargu na początku września 2019 r.

Czosnów - Kiełpin:

  • w realizacji Koncepcja Programowa, wykonawca Promost Consulting (termin odbioru: listopad 2019 r.),
  • realizacja inwestycji w systemie „Projektuj i Buduj”, planowana na lata 2020-2024, łączny koszt realizacji inwestycji ok. 559 mln zł.

Kiełpin - Trasa AK (Warszawa):

  • postępowanie przetargowe na opracowanie Koncepcji Programowej,
  • 23 lipca br. oferta firmy Value Engineering Sp. z o.o. została wybrana jako najkorzystniejsza,
  • w przypadku braku odwołań szacujemy, że umowę podpiszemy w sierpniu br.,
  • szacowane zakończenie realizacji to 2024 r.

Trasa S7Trasa S7 GDDKiA

S7 Warszawa - Rabka Zdrój

Trwa także budowa nowego wylotu z Warszawy na południe, od węzła Lotnisko do początku obwodnicy Grójca. Fragment o łącznej długości ok. 29,3 km podzielono na trzy odcinki. Na nowo ogłoszono przetarg na dokończenie odcinka od węzła Lotnisko do Lesznowoli po wykonawcy, z którym rozwiązano umowę. Na kolejnym odcinku (w. Lesznowola – w. Tarczyn Północ) toczy się procedura uzyskania decyzji ZRID, a na ostatnim, od węzła Tarczyn Północ do początku obwodnicy Grójca, trwają już prace budowlane.
Jeśli pogoda dopisze to kierowcy w tym roku pojadą już dwujezdniową drogą od Grójca do granicy z województwem małopolskim (190 km). Termin zakończenia budowy obwodnicy Skarżyska Kamiennej upływa w połowie 2020 roku, ale jeszcze w tym roku na trasie o długości ok. 8 km mogą pojawić się pierwsze auta.

Jeszcze w tym roku skorzystamy z dwóch odcinków S7 pomiędzy Lubniem i Rabką Zdrój (Lubien – Naprawa i Skomielna Biała – Rabka, łącznie ponad 21 km), a tunelem pod górą Luboń Mały pojedziemy w 2021 r.

Z końcem 2023 r., po zakończeniu budowy S7 od granicy województwa małopolskiego do Szczepanowic, będzie można przejechać dwujezdniową drogą szybkiego ruchu z Gdańska do Rabki Zdroju.

Źródło: GDDKiA