GDDKiA szuka wykonawców na przebudowę 35-kilometrowego odcinka obecnej drogi krajowej nr 7 pomiędzy Płońskiem i Czosnowem, by dostosować ją do parametrów trasy ekspresowej.
Polscy kibice zszokowali świat F1. Ważna wiadomość dla przyszłości Roberta Kubicy
Pierwszy przetarg na zaprojektowanie i budowę nowej drogi, dotyczy blisko 13-kilometrowego fragmentu "siódemki" pomiędzy węzłami Siedlin (pod Płońskiem) i Załuski. Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie budowa prawie 13 km drogi ekspresowej S7 o przekroju dwujezdniowym z trzema pasami ruchu, która powstanie w miejscu obecnej DK7. Wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Poczernin i Przyborowice. Ponadto powstaną drogi równoległe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Prace przy budowie drogi ekspresowej S7 Płońsk – Czosnów będą prowadzone pod ruchem i głównym założeniem jest zminimalizowanie utrudnień. W tym celu wykonawcy wszystkich trzech odcinków w pierwszej kolejności będą mieli za zadanie wybudowanie drogowego układu lokalnego, który umożliwi wykorzystanie go do prowadzenia ruchu. Podczas robót kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku (dla odcinka I i II). W przypadku odcinka III dopuszczone będzie miejscowo zastosowanie trzech pasów w systemie o zmiennych kierunkach w dostosowaniu do natężeń ruchu.
Kiedy możemy się spodziewać pełnej siatki dróg szybkiego ruchu w Polsce? Odpowiedź w poniższym wideo:
Co ciekawe, GDDKiA dla zwiększenia konkurencyjności dała potencjalnym wykonawcom możliwość wyboru rodzaju nawierzchni - sami mogą zdecydować czy trasę główną zbudują betonową czy bitumiczną. To pierwsza taka sytuacja. Oznacza to, że firma przystępująca do przetargu będzie mogła zastosować technologię, w której się specjalizuje i pod tym kątem dostosować ofertę.
Kierowcy mają już do dyspozycji 200-kilometrowy odcinek od węzła Gdańsk Południe do węzła Napierki na granicy z województwem mazowieckim. Prace toczą się jeszcze na następujących odcinkach:
Trwa także budowa nowego wylotu z Warszawy na południe, od węzła Lotnisko do początku obwodnicy Grójca. Fragment o łącznej długości ok. 29,3 km podzielono na trzy odcinki. Na nowo ogłoszono przetarg na dokończenie odcinka od węzła Lotnisko do Lesznowoli po wykonawcy, z którym rozwiązano umowę. Na kolejnym odcinku (w. Lesznowola – w. Tarczyn Północ) toczy się procedura uzyskania decyzji ZRID, a na ostatnim, od węzła Tarczyn Północ do początku obwodnicy Grójca, trwają już prace budowlane.
Jeśli pogoda dopisze to kierowcy w tym roku pojadą już dwujezdniową drogą od Grójca do granicy z województwem małopolskim (190 km). Termin zakończenia budowy obwodnicy Skarżyska Kamiennej upływa w połowie 2020 roku, ale jeszcze w tym roku na trasie o długości ok. 8 km mogą pojawić się pierwsze auta.
Jeszcze w tym roku skorzystamy z dwóch odcinków S7 pomiędzy Lubniem i Rabką Zdrój (Lubien – Naprawa i Skomielna Biała – Rabka, łącznie ponad 21 km), a tunelem pod górą Luboń Mały pojedziemy w 2021 r.
Z końcem 2023 r., po zakończeniu budowy S7 od granicy województwa małopolskiego do Szczepanowic, będzie można przejechać dwujezdniową drogą szybkiego ruchu z Gdańska do Rabki Zdroju.
Źródło: GDDKiA