Od 2022 r. samochody sprzedawane w Unii Europejskiej będą wyposażone w obowiązkowy ogranicznik prędkości

Filip Trusz
Unia Europejska już w 2022 r. wprowadzi do wszystkich nowych samochodów pakiet obowiązkowych systemów bezpieczeństwa. Największe kontrowersje wzbudza ogranicznik prędkości, który będzie ograniczał moc auta i nie pozwoli przekroczyć dozwolonego limitu.

Kolejny pakiet systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy będzie obowiązkowy we wszystkich nowych samochodach już od 2022 r. W jego skład wejdą m.in. autonomiczny system awaryjnego hamowania, system utrzymania pasa ruchu, system monitorujący zmęczenie kierowcy oraz ogranicznik prędkości.

Ogranicznik prędkości w każdym samochodzie

Ten ostatni wzbudza największe kontrowersje. Na podstawie GPS-a i pokładowego systemy rozpoznawania znaków drogowych samochód będzie sprawdzał, jak szybko można na danej drodze pojechać. Jeżeli kierowca będzie chciał przekroczyć dozwoloną prędkość Intelligent Speed Assistance (robocza nazwa) ograniczy moc auta i nie pozwoli na złamanie przepisów.

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu zakłada, że wprowadzenie ograniczników prędkości zmniejszy liczbę wypadków w UE o 30 proc., co w przeciągu 15 lat przełoży się na 25 000 uratowanych osób.

System pozwoli pojechać szybciej, ale...

Kierowca będzie mógł pojechać szybciej - musi przełamać blokadę, wciskając dużo mocniej pedał przyspieszenia. Na podobnej zasadzie działają teraz np. systemy utrzymania w pasie ruchu, które korygują nasz tor jazdy. Żeby przekroczyć linię trzeba mocno i zdecydowanie skręcić kierownicą, wtedy samochód nam na to pozwoli. Intelligent Speed Assistance musi zezwalać na wyjątki ze względów bezpieczeństwa - przykładowo, wyprzedzanie na drodze krajowej bez możliwości przekroczenia 90 km/h mogłoby prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, bo manewr zajmowałby dużo więcej czasu.

Intelligent Speed Assistance pozwoli nam na szybszą jazdę, ale będzie chciał za wszelką cenę przekonać nas do powrotu do dozwolonej prędkości. Jeżeli będziemy łamać przepisy przez dłużej niż kilka sekund, samochód zacznie nas o tym informować sygnałami dźwiękowymi i wizualnymi.

Na początku ogranicznik prędkości będzie można wyłączyć

Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu przyznaje, że ograniczniki prędkości mogą być źle przyjęte przez kierowców. Dlatego na początku system Intelligent Speed Assistance będzie można wyłączyć (zapewne będzie to ukryte gdzieś głęboko w komputerze pokładowym auta i trzeba będzie to robić za każdym razem po włączeniu silnika).

Z czasem ograniczniki mają zostać włączone permanentnie.

Zobacz wideo
Więcej o:
Copyright © Agora SA