Realizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego spowoduje zwiększenie i tak już dużego ruchu. Dlatego konieczne jest wybudowanie dodatkowych pasów ruchu. To pozwoli na zwiększenie płynności, a tym samym poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Właśnie rozpoczyna się przetarg na opracowanie elementów koncepcji programowej na poszerzenie autostrady A2. Dodatkowymi pasami pojedziemy na odcinku od granicy województw łódzkiego/mazowieckiego do węzła Konotopa.
Najniższą cenę (3,1 mln zł) zaoferowały Mosty Katowice Sp. z o.o., a najwyższą (4,6 mln zł) – TPF Sp. z o.o. Termin realizacji wynosi 19 miesięcy od podpisania umowy. Postępowanie zostało ogłoszone w trybie przetargu nieograniczonego. Złożone oferty będą badane i oceniane przy zastosowaniu kryteriów takich jak kwalifikacje, doświadczenie i wykształcenie członków zespołu projektowego, członków zespołu środowiskowego, a także cena.
Przyszły wykonawca ma zaprojektować dodatkowe pasy ruchu po wewnętrznych stronach obu jezdni istniejącej autostrady A2 na długości ok. 43 km. Projektant wykorzysta pod dobudowę pasów ruchu szeroki pas zieleni, który został wybudowany podczas realizacji autostrady. Docelowo od węzła Konotopa do węzła Pruszków, A2 będzie miała dwie jezdnie po 4 pasy ruchu, natomiast dalszy odcinek do granicy województwa mazowieckiego będzie posiadał 2 jezdnie po 3 pasy ruchu.
Termin podpisania umowy zaplanowany został na kwiecień 2019r., przy braku odwołań konkurentów biorących udział w przetargu.
Generalny Pomiar Ruchu wykonany w 2015 r. wskazał, że na odcinku Wiskitki – Grodzisk Maz. natężenie wynosiło około 45 tys. pojazdów na dobę. Na odcinku pomiędzy Grodziskiem Maz. a Pruszkowem osiągnęło ok. 57 tys. pojazdów na dobę, a na wlocie do Warszawy (pomiędzy Pruszkowem a Konotopą) ilość pojazdów sięgnęła 75 tys. pojazdów na dobę. W 2017 roku wykonany został pomiar ruchu na odcinku pomiędzy Wiskitkami a Grodziskiem Maz., który wykazał 58 tys. pojazdów na dobę, a ruch tam stale rośnie.
Równolegle z przetargiem na poszerzenie autostrady prowadzone jest postępowanie przetargowe na projekt i wykonanie robót związanych z likwidacją wysp na PPO Pruszków. Przy tak dużym natężeniu ruchu konieczne jest dostosowanie tego miejsca do pełnego przekroju autostradowego, czyli póki co 2 jezdnie po 2 pasy ruchu, a docelowo po 3 pasy ruchu w każdym kierunku.